کد خبر 980221
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴
ادامه تظاهرات ضد برگزیت در لندن

نماینده برگزیت نخست‌وزیر جدید انگلیس راهی بروکسل شده است تا پیام جانسون در خصوص شرایط رسیدن به توافق درخصوص برگزیت را شخصاً به مقامات اتحادیه اروپا ابلاغ کند.

به گزاش مشرق، با این وجود که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر جدید انگلیس گفته بود تا بروکسل شروط این کشور را نپذیرد مذاکره‌ نخواهد کرد، امروز نماینده برگزیت دولت او به قصد گفت‌وگو با مقامات اتحادیه اروپا لندن را ترک کرد.

بیشتر بخوانید:

جانسون بلوف زنی بیش نیست

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «داوید فراست» مسئول برگزیت در دولت جدید انگلیس، روز چهارشنبه برای دیداری دو روزه با مقاماتی از تیم «مایکل برنیر» نماینده مذاکرات برگزیت در اتحادیه اروپا عازم بروکسل شد.

مقامات دولت انگلیس این گفت‌وگوها را «صرفاً مقدماتی» توصیف کردند که طی آن موضع جانسون در سه ملاقات جداگانه مورد تشریح قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت انگلیس در این باره گفت: «داوید فراست به‌عنوان مشاور اروپایی نخست‌وزیر به بروکسل می‌رود تا دیداری مقدماتی با مقامات کلیدی داشته باشد و شخصاً پیام نخست‌وزیر را منتقل کند».

وی افزود: «انگلیس در تاریخ ۳۱ اکتبر تحت هر شرایطی اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد. ما با تمام نیرو برای رسیدن به توافق تلاش می‌کنیم اما ترتیبات پشتیبان باید حذف شود. اگر نتوانیم به توافقی برسیم البته که باید اتحادیه اروپا را بدون توافق ترک کنیم».

فراست هفته گذشته جایگزین «اولی رابینز» نماینده مذاکرات برگزیت «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین انگلیس شد.

سخنگوی جانسون پیش‌تر گفته بود تا زمانی که موضع رهبران اتحادیه اروپا در قبال «ترتیبات پشتیبان» در مرزهای ایرلند مشخص نشود، با آن‌ها مذاکره نمی‌کند.

رسانه‌های انگلیسی نیز گزارش کرده بودند که جانسون برنامه‌ای برای سفر به پایتخت‌های اروپایی ندارد و تا زمان برگزاری نشست بروکسل در ۱۷ اکتبر (۲۶ آبان ماه)، دو هفته قبل از رسیدن موعد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ظاهراً گفت‌وگوهایی درباره برگزیت صورت نخواهد گرفت.

از سوی دیگر «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا و دیگر مقامات اتحادیه اروپا تأکید کرده‌اند فقط توافقی که با ترزا می تنظیم شده بود و شروط مربوط به ترتیبات پشتیبان را در بر داشت قبول دارند.

در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد. با این حال جانسون بارها اعلام کرده است با توافق یا بدون توافق با بروکسل، در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) کشورش را از اتحادیه اروپا خارج می‌کند.

دیروز (سه شنبه) بوریس جانسون در تلاش برای حل معمای دشوار برگزیت به ایرلندشمالی سفر کرد و با مقامات آن دیدار کرد. او در «بلفاست» به خاطر اتخاذ سیاست‌های «فاجعه بار» در قبال برگزیت،  مورد هجمه و انتقادات شدید قرار گرفت.

جانسون در ایرلند گفت در هر شرایطی به تعهداتش پایبند است و هیچ پست بازرسی فیزیکی در مرز ایرلند شمالی و جنوبی قرار نخواهد گرفت.

بخش ترتیبات پشتیبان که در توافق بین ترزا می و بروکسل برای اجرای برگزیت درج شده بود، نوعی سیاست ضمانتی است که از ایجاد مرز سخت بین بخشی از ایرلند که جزو خاک بریتانیاست و جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپا است جلوگیری می‌کند. اما این مسئله مانع اصلی در جلب حمایت پارلمان انگلیس از توافق می با اتحادیه اروپا بود.

 پارلمان سه بار به توافق می با اتحادیه اروپا رأی منفی داد و در نهایت او در تاریخ هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس