استنا امپرو

نفتکش بریتانیایی به محض ورود به خلیج فارس دستانش را در مقابل اقتدار ایران بالا برد. حالا نوبت سیاستمداران آن دیار شده تا بعد از مدت‌ها در برابر شروط ایران تسلیم شوند.

سرویس جهان مشرق - چندی از توقیف بدون توجیه نفتکش ایران در جبل‌الطارق توسط بریتانیا نگذشته بود که این خودشیرینی کار دست لندن داد و نفتکش بریتانیایی به محض ورود به خلیج فارس دستانش را در مقابل اقتدار ایران بالا برد. انگلیس که فکر می‌کرد ایران از ترس کشتیِ نظامیِ همراه نفتکش دست به چنین کاری نمی‌زند، ظاهراً هیچ برنامه‌ای برای حل این مشکل نداشت.

دست به دامن آمریکا

اولین کاری که برتانیا انجام داد، این بود که دست به دامن آمریکا شد. طبیعی هم بود. بریتانیا عملاً بخاطر تحریم‌های یکجانبه واشینگتن بر ایران دست به چنین کاری زده بود. اما دو روز بعد پمپئو در مصاحبه‌ای گفت برتانیا خودش باید حواسش به نفتکش‌هایش باشد!

دست به دامن اروپا

قدم بعدی این بود که اروپاییان را تحریک کند تا طرح ارتش اروپایی را به این بهانه یک قدم به پیش ببرند و در مرحله اول، یک عملیات دریایی اروپایی برای گشت در آب‌های غرب آسیا به راه اندازند. فرانسه مشکل چندانی نداشت و پیش از این نیز مکرون با وجود اینکه می‌دانست ترامپ عصبانی می‌شود گفته بود اروپا برای مقابله با «روسیه، چین و حتی ایالات متحده» نیازمند ارتش مستقل است. ایتالیا و دانمارک نیز موافقت اولیه خود را اعلام کردند اما قضیه آلمان فرق داشت.

آلمان در این مورد بسیار محتاطانه عمل می‌کند هم به این دلیل که نمی‌خواهد بدون اینکه ضرورتی داشته باشد اقتصاد خود را درگیر بی‌ثباتی دنیای سیاست و جنگ کند و هم برای اینکه احتمالاً منتظر یک ورود شاهانه به بازی بین‌المللی است. بنابر این نهایت واکنشی که آلمان از خود بروز داد، این بود که وزارت خارجه‌اش در بیانیه‌ای، اقدام ایران را محکوم،‌ آن را موجب افزایش تنش و با بریتانیا ابزار همدردی کرد و دست آخر خواستار آزادی نفتکش شد. 

عربستان و سازمان ملل؟

عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه در واکنش به توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران توییت کرد: ایران بداند که رفتار آنها و نقض قوانین بین‌المللی از جمله هدف قرار دادن کشتی‌های غیر نظامی و توقیف نفتکش انگلیس در خلیج(فارس) را نمی‌پذیریم.

در واقع عربستان از اینکه به بازی گرفته نشده ناراحت بود و می‌خواست به گونه‌ای خود را ام‌القرا و همه‌کاره منطقه نشان دهد. بنابر این بار دیگر در واکنشی تهاجمی علیه ایران، شورای وزیران عربستان به ریاست ملک سلمان جلسه تشکیل داد و در بیانیه‌ای رفتارهای ایران از جمله تعرض به کشتی‌های غیرنظامی و توقیف نفتکش انگلیس در خلیج (فارس) نقض قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود.

خود ملکه انگلیس هنوز در این مورد جلسه تشکیل نداده ولی ظاهراً ملک سلمان بیش از او پیگیر این اتفاق است!

یکی دیگر از کارهای انگلیس نیز طرح شکایت در سازمان ملل بود. ایران بعد از توقیف نفتکش در جبل‌الطارق بلافاصله چنین اقدامی انجام داده بود و حالا برتانیا در تلاش برای اقدام متقابل بود. به هر حال جاناتان الن نماینده بریتانیا در سازمان ملل نامه‌ای را مبنی بر توقیف نفتکش بریتانیایی بدون اینکه قانونی را نقض کرده باشد، تسلیم کرد که فعلاً واکنش خاصی از نیویورک نداشته است.

دست به دامن ایران

بالاخره لندن به این نتیجه رسید که باید با خودِ ایران وارد تعامل شود و مشکلی که به دست خود درست کرده را حل کند. بنابر این در مرحله اول بن علوی وزیر خارجه عمان را به ایران فرستاد تا ظاهراً پیغام دهد اگر ایران نفتکش استنا امپرو را آزاد کند، بریتانیا نیز چند ساعت بعد نفتکش گریس 1 را که در جبل‌الطارق بازداشت کرده، آزاد خواهد کرد. 

هیبت انگلیس با واسطه‌قراردادن عمان و عراق برای آزادی نفتکش از توقیف ایران شکست

اما بن علوی در دیدار با شمخانی و ظریف نتوانست پاسخ مثبت را دریافت کند. طبیعی بود که وقتی بریتانیا اول اقدام به توقیف نفتکش کرده، خودش باید برای آزادی نفتکش ایرانی پیشقدم شود. بریتانیا به عراق نیز پیغام داد که هر کاری از دستتان برمی‌آید انجام دهید فقط ایران نفتکش ما را آزاد کند! اما این چیزی نبود که با واسطه‌گیری حل شود.

امام جمعه نجف در یک سخنرانی اخیرا فاش کرد که انگلیسی‌ها حتی آنها را به حضرت ابالفضل العباس (ع) نیز قسم داده‌اند تا ایران را به آزادی نفتکش انگلیسی متقاعد کند!

بعد از آن پیشنهاد دیگری در رسانه‌های انگلیسی مطرح شد که این دو نفتکش به صورت همزمان آزاد شوند. بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن در توییتی این پیشنهاد را رد کرد و آن را غیرممکن خواند.

ایران در مقابل یک پیشنهاد دیگر را از زبان کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بیان کرد: بریتانیا نفتکش ما را آزاد کند تا مراحل حقوقی رسیدگی به تخلف کشتی انگلیسی در ایران پیگیری شود. این بدان معنا بود که احتمالاً تخلف بریتانیا در بازداشت نفتکش ایران و همچنین تخلف نفتکش بریتانیایی در ورود به آب‌های ایران بدون غرامت نخواهد ماند.

لندن که می‌داند به جز این راهی ندارد، واکنشی برآشفته از خود بروز داد. این بار وزیر خارجه جدید، دومینیک راب اعلام کرد که چنین چیزی ممکن نیست چون موضوع به یک معامله پایاپای مربوط نیست بلکه نقض قوانین بین‌المللی در میان است!

این صرفاً یک اقدام رسانه‌ای بوده و هفته‌های آتی همه خواهند دید بریتانیا راهی جز پذیرش شروط ایران ندارد. بعد از شکست هیمنه قدرت دریایی بریتانیا، حالا نوبت شکست هیمنه سیاسی این کشور بعد از چندین قرن است.

منابع

https://www.tabnak.ir/fa/news/914871

https://www.khabaronline.ir/news/1284736

https://www.irna.ir/news/83403451

https://kayhan.london/fa/1398/05/05

http://www.ion.ir/news/488197

https://namehnews.com/fa/news/547564

https://www.radiofarda.com/a/britain-rejects-idea-of-tanker-swap-with-iran/30081035.html

https://ir.sputniknews.com/politics/201907224997944

http://www.bbc.com/persian/iran-49092673

https://fa.alalamtv.net/news/4351456

https://www.mashreghnews.ir/news/978964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • typhon IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    هر چه زود تر با زبان خوش نفتکشمان را آزاد کنید .
    • DE ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      انگل لیس : هر چه زود تر با زبان خوش نفخ کشمان را آزاد کنید و الا نفتکشتان را با پیچ گوشتی خط خطی میکنیم.
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      یه مدت سر کلت پیدا نبود اسگول اعظم تعجب داشت مثبت و منفی فیک نمیزدی دوباره جیره به دستت رسید فعال شدی خخخخ
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      5 5
      با زبان خوش!
    • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      1 0
      مشرق دست رفته روی مثبت خوب دیگه بسه دستو وردارکه سه شد
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    آقا انقدر تو طبل نکوبید. بگذارید دیپلماسی کارش را بکنه.
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      94 7
      نمیبینید که دیپلماسی اینجا بدون پشتوانه قدرت کاری از پیش نمیبره؟ اگر نفتکششون رو با قدرت نمیگرفتیم دیپلماسی الان یک ذره کاری از پیش نمیبرد
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      همون گند برجام دیپلماسی زبان دنیا بلدها برای هفتاد نسل آینده ایران کافی است
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      23 20
      ارواح ننه ی دیپلماسی!!!!!!!حالاچه گلی زده به سرمملکت بااون برجامش
    • یه نفر IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      9 0
      فعلا که زور حرف اول رو میزنه، دیپلماسی هم تحریم شده جز ایستادگی در مقابل زورگو راهی نیست باید دومی و سومی رو هم بگیرند کشتی ما با محموله است و کشتی انگلیسی خالی است انگلیس باید خسارت تاخیر در بهای نفت و بهره پول نفت را بدهد
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    بزنید انگلیس رو عمه ننه کنید. حقشون است که بیخودی مثل نخودی پریدن وسط بازی ایران و آمریکا.
  • حسین PL ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    تا نفتکشون را آزاد نکردند و به ایران نرسیده نباید 1 متر تکون بخوره نفتکش انگلیسی
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    در مدیترانه جنگ خواهید داشت . سرگرم به این مذاکرات نباشید .
    • مهدی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      2 170
      منفی اشتباه بود
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    به جای این کارهای نمایشی که آخر قضیه با تقدیر و تشکر و کت و شلوار ختم میشود، مثل بلایی که انگلیس با قحطی بر سر مردم بدبخت ایران ایجاد کرد و هزاران نفر را نابود کرد ، بروید غرامت و دیه از صد سال قبل بگیرید و به مردم اطلاع دهید که امور حقوقی مجلس بی کفایت بود و نگرفت یا گرفت و خورد و پس داد و برد انگلیس مجدد؟ اقدام دوم اینکه بروید بمبگذاری و خرابکاری در مناطق حساس و سفیدپوست نشین کنید و خسارت ایجاد کنید و بزدل و ترسو نباشید.
    • ناشناس IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      1 1
      مگه نژاد پرستی؟
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    دیه کشتار مردم ایران توسط ایجاد قحطی و مدیریت نادرست انگلیس در ایران را گرفتید یا در جریان است، سودش را چند ورصد حساب کردید، یا بزدل بودید و با گرین کارت و پاسپورت معاوضه کردید؟
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    اخرین اقدام و تهدید دولت احتمالا خط خطی کردن کشتی و ندادن کت و شلوار و سوغاتی تبریز و منبت کاری اصفهان و گز و این جور چیزها برای ترویج فرهنگ و این جور عناوین باشد.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    باید ایران انگلیس را تحریم کند و هر نفتکشی که با پرچم انگلیس و جیل الطارق هست و یا مالکیت آن را دارد (تا دو سال قبل .که سری نروند پرچم و مالکیت تغییر بدهند)تحریم کرده و حق عبور از تنگه هرمز را ندهد. اینجوری بزرگترین شکست انگلیس حاصل خواهد شد.همچنین غرامتهای خودمان را هم راحت میتوانیم بگیریم
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    4 4
    خیلی خوبه .
  • سید رضا NL ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    برخی از همین شما ها که بلبلی میکنین فلان و بهمان قبله امالتون غرب و امریکا ست خدا لعنت کنه هر چی غرب پرسته چند وقت دیگه با تیپو بیرونتون میکنیم برین همون خراب شده ای که میپرستینش جوش بیخودم نزنین بچه های سپاه و ارتش کارشونو بلدن شما برین به همون شیخ بنفش رای بدین یک وقتی تراپ ناراحت نشه شما ایرانی نیستین خدایی حیف ایرانی که به شما بگن دم بچه های سپاه و ارتش گرم که فاتحه سگ پیر استعمار خوندن
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    9 225
    امیدوارم مثل برجامتون نشه که در اثر لجاجت زیاد و کلیدواژه نفوذ و عدم منفعت آمریکا که منجر به خروج ترامپ منفعت جو از برجام شد و این دستاورد مهم رو از بین بردید، اینم با لجاجت خراب کنید
    • پسرخاله IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      2 0
      قرارداد خرید هواپیمای مسافری بویینگ رو کی برد رو هوا؟
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    5 2
    دولتشون داره تلاش میکنه برای آزادی نفتکشش. قابل تقدیره
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    6 5
    ما باید یه هفته بعد از اونا آزاد کنیم
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    11 11
    در اعمال سیاست جهانی هرگز به اروپایی هااطمینان نکنید مخصوصا به انگلیسی های مکار ودر این ماجرا تا آنها کشتی ایران را آزادنکرده اند ایرانیها اقدامی نکنند چون آنان بد قو ل هستند.
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    6 1
    نه اینکه نفتکش ما رو تقدیم کردن؟ دروغگویی بس نیست بابا بسه
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    7 12
    التماس دیگران برایتان خیلی لذت داره؟ خوبه ، ولی یک روش دیگر هم رفتن پیش روانشناس و درمان کردن مسائل روانی از این قبیل و بعد حل مسائل بین المللی به روشهای درسته!
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      0 0
      تو چی به دیگران التماس کنی خوش خوشکانت میشه...نمیخواد بری پیش روانشناس برو بگو ببرنت گوانتانامو حسابی غرق التماس شی
    • احمد IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      1 0
      نفتکش ما رو پس بدن بهتره، التماس به درد خودشون می خوره.
    • رضا IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      3 0
      چیه مثل اینکه به انگلیس خیلی تعلق خاطر داری آره لذت داره خیلی هم لذت داره یعنی واسه هر ایرانی باغیرتی این التماسهای استعمار پیر لذت داره، میدونی چرا؟ برای اینکه وقتی تاریخ را ورق میزنی و مرور میکنی مخصوصأ همین ۲یا۳ قرن اخیر پر است از ظلم های این کشور استعمار پیر نسبت به ایران و خیلی جاهای دیگه پس التماس کردنشون خیلی لذت داره، چقدر ایران مظلوم بود و هست، ازت خواهش میکنم تاریخ مطالعه کن از برادران شرلی بگیر تا همین قضیه نفت کش و ببین با وطنت چه کردند بعد تو هم مثل بقیه حتما از این التماسها لذت میبری، یاعلی
  • رحمت عیدی IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    0 0
    فلسفه وجودی آدمهایی که در اینجور مواقع فاز حقوق بشری و مسایل اخلاقی بر میدارن یا کلا پشت به دشمن واسه خودیها رجز میخونن،کلا سرگرمی واسه دیگران بالاخره تفریح هم لازمه دیگه،باید شاکر باشیم بخاطر اینهمه سرگرمی و شادی و تفریح.پشتوانه دیپلماسی داشتن قدرته حالا از هر نوعش یا حداقل داشتن یک اهرم فشار ولو موقتی،مثلا همین انگلیس اگر مثل سابق قدرت نظامی دریایی داشت وایران هم قدرت نظامی دریایی نداشت مقابله به مثلی صورت نمیگرفت یا اگر هم صورت میگرفت بدون شک از قدرتش استفاده میکرد و با اعمال زور کارش رو پیش میبرد یا آمریکا همین قدرت نظامیشه که دیپلماسیش دیپلماسیه زوره و این همه نوکر و نوچه و جیره خور و عاشق سینه چاک مرعوب داره،و این یک مسئله دو دو تا چارتاست که همه بدونند که دنیا دنیای زور و قانون جنگل است،اگر دیپلماسی بخصوص از نوع لبخندش کارایی داشت که کار به مقابله به مثل ایران نمیکشید و قضیه فیصله پیدا میکرد،البته میشد با دیپلماسی لبخند کار تمام شود اما از نوع برجامیش با سه تا خخخ(خسارت خفت خواری)
  • امين IT ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    0 0
    اگر التماس مي كردند ولي چرا درخواست شما را براي آزادي همزمان كشتي ها رو رد كردند اونوقت ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس