کد خبر 980084
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
عباسی

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از موافقت مشروط نمایندگان با طرح ایجاد وزارت بازرگانی خبر داد و گفت: دولت باید در لایحه تشکیل وزارت بازرگانی سازوکار نحوه حمایت از تولیدات داخلی را در این وزارتخانه مشخص کند.

به گزارش مشرق،  اسدالله عباسی با بیان اینکه اکثر قریب به اتفاق نمایندگان مجلس با طرح تشکیل وزارتخانه بازرگانی به صورت مشروط موافق هستند اظهار داشت: دولت در لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، باید سازوکارها و نحوه حمایت از تولیدات داخلی را در این وزارتخانه پیش‌بینی کند.

بیشتر بخوانید:

پازل اینستکس با وزارت بازرگانی تکمیل می‌شود

کدام اختیارات وزارت کشاورزی به صمت منتقل شد؟

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه مجلس دیگر اجازه وقوع اتفافات تلخ گذشته در حوزه بازرگانی و تجارت را نمی‌دهد عنوان کرد: در سنوات گذشته که وزارت بازرگانی در مجموعه دولت وجود داشت اتفاقاتی عجیب و ناگواری در حوزه واردات کالاها اتفاق می‌افتاد که به هیچ عنوان به نفع تولید داخلی نبود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس واردات بی‌رویه و بی‌موقع محصولاتی نظیر چای و برنج توسط وزارت بازرگانی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: به جهت سیاست‌های غلط این وزارتخانه که منجر به انحلال آن هم شد به تولیدات داخلی به ویژه محصولات استراتژیک کشور ضربه‌های بسیار زیادی وارد شد.

عباسی با بیان اینکه مجلس نگران تکرار تجارب گذشته توسط وزارت بازرگانی است، تدوین سیاست‌گذاری‌های آن توسط دولت را ضروری خواند و گفت: وزارت بازرگانی در گذشته خود را تنها مسئول صادرات و واردات کالاها بر اساس نیاز بازار می‌دانست و اصلاً به بحث تولید ملی و ضرورت حمایت از آن توجهی نداشت.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس علت مخالفت تعدادی از نمایندگان با طرح تشکیل وزارت بازرگانی را نیز برشمرد و خاطرنشان کرد: برخی از نمایندگان طبق مفاد برنامه ششم توسعه و ضرورت چابک‌سازی دولت با تشکیل این وزارتخانه مخالفت می‌کنند و ایجاد آن را خلاف قانون برنامه می‌دانند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ایجاد بار مالی مضاعف به کشور آن هم در این برهه حساس زمانی را از دیگر علل مخالفت برخی از نمایندگان با این طرح اعلام کرد و بیان داشت: البته طرح تشکیل وزارت بازرگانی موافقان زیادی نیز در مجلس دارد که خواستار سروسامان دادن امور بازرگانی توسط دولت هستند. 

وی با بیان اینکه عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت در حوزه بازرگانی به هیچ عنوان مورد رضایت مجلس نیست ابراز داشت: اختلالات و نابه‌سامانی‌های بسیار زیادی که هم‌اکنون در امر تأمین و توزیع بسیاری از کالاها در بازار وجود دارد از سیاست‌های نادرست وزارتخانه‌های یاد شده نشأت گرفته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس تنها راه دولت برای گرفتن مصوبه تشکیل وزارت بازرگانی از مجلس را تغییر اساسنامه این وزارتخانه دانست و اظهار داشت: مجلس اجازه بی‌توجهی به کالاهای داخلی و تکرار تجارب گذشته در حوزه بازرگانی را نمی‌دهد و دولت باید سیاست‌های این وزارتخانه را از ابتدا برای مجلس روشن کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سعید IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    2 0
    ای کاش بجای تاسیس وزارت بازرگانی وزارت معدن ومنابع طبیعی تشکیل میشد معدن کمتر از نفت نیست ونیاز به یک کنترل و بهر برداری دقیق دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس