کد خبر 979728
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
سود اصلی قراردادهای هسته‎ای با ریاض به جیب رفیق پرزیدنت می رود

گزارشی در کنگره آمریکا منتشر شده که نشان می دهد یکی از دوستان ثروتمند دونالد ترامپ در حال رایزنی برای حضور در قراردادهای هسته ای این کشور با عربستان است.

به گزارش مشرق، به نقل از رویترز، بر اساس گزارشی که در کنگره آمریکا منتشر شده «تام باراک» یکی از دوستان میلیاردر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، به دنبال خرید شرکت «وستینگ هاوس الکتریک» و رایزنی با کاخ سفید است تا به عنوان فرستاده ویژه واشنگتن در امر ساخت نیروگاه های هسته ای برای عربستان سعودی معرفی شود. 

قرار است آمریکا ۴۰ راکتور هسته ای در عربستان و برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه بسازد و اصلی ترین شرکت در امر ساخت راکتورهای هسته ای در آمریکا، همین شرکت وستینگ هاوس الکتریک است. 

بیشتر بخوانید:

در این گزارش که توسط کمیته نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان آمریکا تهیه شده، آمده که باراک تاکنون موفقیت چندانی در این زمینه نداشته اما برخی از چهره های داخلی و خارجی دیگر در حال رایزنی با ترامپ برای حضور در این قراردادهای سودآور هستند. 

سوالی که اکنون ذهن نمایندگان کنگره آمریکا را مشغول کرده این است که آیا ترامپ دوستان ثروتمند خود را وارد این قراردادها که به نوعی به امنیت ملی آمریکا مرتبط بوده و خطر گسترش تسلیحات هسته ای را نیز به همراه دارند کرده است یا خیر. 

در این گزارش علاوه بر باراک، از مایکل فیلن مشاور امنیت کلی سابق ترامپ نیز نام برده شده است.

در این گزارش تاکید شده است: اسناد جدید سوالات جدی‌ مطرح می‌کند درباره اینکه آیا کاخ سفید منافع دوستان رئیس‌جمهوری آمریکا را بالاتر از امنیت ملی مردم آمریکا و هدف جهانی جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای قرار داده است یا خیر.

نماینده حقوقی تام باراک در بیانیه‌ای به پایگاه هیل اعلام کرد، موکلش با این هیات همکاری و اسناد درخواستی را ارائه می‌کند.

در این بیانیه آمده است: مشارکت تام باراک در سرمایه‌گذاری و تجارت در خاورمیانه با هدف همسو کردن اهداف خاورمیانه و ایالات متحده است و بیش از چهار دهه روابط خاص او در سراسر منطقه شناخته شده است.

در گزارش کمیته نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان آمریکا آمده است، کاخ سفید با تحقیقات این کمیته همکاری نمی‌کند و هیچکدام از اسناد درخواستی را فراهم نکرده است. به گفته بازرسان، با این اسناد می‌توان علیه برخی از مقام‌های دولتی که از ایمیل‌های شخصی برای ارتباط با روسای شرکت‌های خصوصی مسئول این طرح استفاده کرده‌اند، کیفرخواست صادر کرد.

این گزارش روی شرکت آی‌پی‌۳ اینترنشنال متمرکز است؛ این شرکت از سوی گروهی از ژنرال‌های بازنشسته آمریکایی راه‌اندازی شده و چندین سال زمان صرف ارتقای طرحی برای فروش دهها نیروگاه به کشورهای حوزه خلیج‌فارس با کمک تام باراک و مایکل فیلن کرده است.

در دوران کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶، فیلن و بعدا باراک به پیشبرد این طرح کمک کردند و نهایتا آن را به دست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و جرد کوشنر، داماد رئیس‌جمهوری آمریکا رساندند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس