کد خبر 979655
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
ارز و ریال

ممنوعیت استفاده از رمزها برای مبادلات داخل کشور، پیشنهادی بود که در یادداشت "اقتصاد سیاسی رمزهای بهادار" ارائه کرده بودیم و از این تصمیم دولت استقبال می‌کنیم.

به گزارش مشرق، سید یاسر جبرائیلی تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصادی در کانال تلگرامی خود نوشت:

با تصمیم هیئت دولت، استخراج رمزارزها بلامانع، اما استفاده از این رمزها برای مبادلات داخل کشور ممنوع شد.

ممنوعیت استفاده از رمزها برای مبادلات داخل کشور، پیشنهادی بود که در یادداشت "اقتصاد سیاسی رمزهای بهادار" ارائه کرده بودیم و از این تصمیم دولت استقبال می‌کنیم. منتهی در این میان یک واقعیت و یک الزام وجود دارد. واقعیت این است که اگر فردی حاضر باشد در ازای دریافت رمزارز، کالایی را بفروشد، کاری از قانون و بخشنامه ساخته نیست، چرا که این مبادله، قابلیت رهگیری ندارد.


اما الزامی که پیرو تصمیم هیئت وزیران باید ایجاد شود، جلوگیری از فعالیت صرافی‌هایی نظیر صرافی فرهاد و دیجی اکسچنج است که در حال تبدیل ریال به رمزارز و بالعکس هستند. این امکان کاملا وجود دارد و بانک مرکزی می تواند با مسدود کردن نقل و انتقالات به حساب‌های مرتبط با فعالان تبدیل به رمزارز به ریال، این مصوبه را اجرایی کند. فیلترکردن وب سایت این صرافی‌ها برای مقابله با مبادله رمز و ریال، در حالی که امکان رهگیری و مسدودسازی حساب های مربوطه وجود دارد، یک شوخی تلخ است.


اگر این سیاست درست اجرا شود، می توان درباره استفاده از رمزارز برای واردات ارز و کالا سخن گفت، هرچند مباحث جدی پیرامون نوسانات بی‌پایه قیمت این رمزها به قوت خود باقی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    0 2
    چرا؟؟؟
    • هبوط آدم IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
      2 0
      محض عِرا خوب به خاطر پولشویی دیگه
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    0 1
    اقای جبرائیلی بیشتر مطالعه کن اساس رمز ارز ها بر بلاک چین بنا شده یعنی امری که توسط افک در وزارت خزانه داری قابلیت ردگیری نداره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس