کد خبر 979479
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳
النصره نمایه

تحلیلگران عرب از وجود توافقی بین آمریکا و ترکیه درباره گروه تروریستی موسوم به تحریر الشام (جبهه النصره سابق) خبر می دهند که خشم روسیه را درخصوص حمایت واشنگتن و آنکارا از تروریسم به همراه داشته است.

به گزارش مشرق، به نقل از سایت عربی 21، این تحلیلگران معتقند که آمریکا و ترکیه درباره هیئت تحریر الشام مستقر در شمال سوریه توافق کرده اند، اما مسکو از تلاش ها آنها برای سازماندهی دوباره این گروه مسلح که اکثر مناطق استان ادلب سوریه را در اشغال خود دارد، خشمگین است.

بیشتر بخوانید:

طوفان نیروهای ارتش سوریه در شمال استان حماه

 کمر تروریست‌ها در شهرک‌های «تل الملح و الجبین» شکست 

النصره در فهرست تروریسم سازمان ملل قرار داده شد اما این گروه در اقدامی تاکتیکی به دستور همپیمانان منطقه ای خود تلاش کرده است تا با تغییر نام خود به هیئت تحریر الشام خود را گروهی دیگر معرفی و برچسب تروریستی را از خود دور کند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشتر آمریکا را به تمایل برای حفظ گروه هیئت تحریرالشام و وارد کردن آن به عنوان یکی از طرف ها در مسیر حل و فصل سیاسی بحران سوریه متهم کرده بود.

طرف های ذیربط در بحران سوریه در گذشته توافق کردند که بین آنچه آنها را گروههای معارض و گروههای تروریستی نامیده می شود، تمایز قائل شوند و گروههای معارض وارد روند گفت وگو با دولت سوریه برای حل وفصل اوضاع شوند و با گروههای تروریستی مبارزه شده و در این مسیر سیاسی مشارکت داده نشوند. گروه هیئت تحریر الشام یا همان جبهه النصره از دسته گروه های تروریستی است، اما به نظر می رسد که آمریکا و ترکیه درصدد احیای این گروه و زدودن برچسب تروریسم از آن با توجه به همین تغییر نام هستند.

عباس شریفه پژوهشگر گروه های مسلح به سایت عربی 21 گفت: آمریکا به دنبال تحقق منافع خود در شمال سوریه در سایه اختلاف با روسیه است؛ به ویژه که نشست امنیتی اخیر بین روسیه و آمریکا و رژیم اسرائیل در شهر قدس شکست خورد و آمریکا نتوانست ضمانتی از روسیه برای بیرون رفتن ایران از سوریه بگیرد.

وی افزود: بازگشت آمریکا به پرونده سوریه به خاطر اختلاف با روسیه و عدم دستیابی رژیم اسرائیل به خواسته های خود و تمایل واشنگتن برای ضربه زدن به منافع روسیه است.

شریفه گفت: بر همین اساس، منافع آمریکا و ترکیه در مسئله ادلب با هم تلاقی کرده است. این مسئله برای اروپا هم - با توجه به اینکه موضوع آوارگان می تواند باعث بحران برایش شود، مهم است. از این رو، آمریکا برای دخالت در ادلب بازگشته است اما این دخالت با سازماندهی دوباره اوضاع منطقه شمال از جمله  تحریر الشام است.

وی گفت: تحریر الشام هم این موضوع را درک کرده و کارهایی انجام داده است تا مشروعیتی کسب کند.

شریفه گفت: پایان تحریرالشام در ادلب به معنای تهدیدی بزرگ برای آمریکا است زیرا ورود دولت سوریه و روسیه به ادلب را تسهیل می کند و این امر خود به معنای نبود برگه مهمی برای فشار بر روس ها است.

وی افزود: آمریکا می خواهند در چارچوب یک شروط معین از وجود تحریر الشام در شمال سوریه بهره برداری کند و نه اینکه به حضورش پایان دهد.

شریفه درعین حال ابراز عقیده کرد که روند جاری یک نوع ساماندهی نسبی تحریرالشام برای مرحله ای معین و به منظور پرونده ای مشخص است و درخواست مکرر روسیه برای بستن پرونده این گروه از چالش های پیش روی ترکیه و آمریکا است اما آنکارا چنین کاری نکرده است زیرا در صورت از بین رفتن تحریر الشام ، این سوال بزرگ مطرح می شود که جایگزین کیست؟

به گفته شریفه، ترکیه معتقد است که جایگزین تحریر الشام در ادلب یا ورود دولت سوریه به آن یا اعلام منطقه آتش بس نهایی است لذا اگر جایگزین تحریرالشام، دولت سوریه باشد، این امر به نفع ترکیه نیست.

اما آمریکا با ترکیه برخلاف تمایل روسیه برای بستن پرونده تحریرالشام توافق کرد. این امر باعث شد که مسکو هفته گذشته واشنگتن را به تلاش برای به شکست کشاندن توافق سوچی درباره ادلب متهم کند. این توافق را مسکو با آنکارا برای کاهش تنش در شمال سوریه بسته بود.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه این مطلب را خاطرنشان کرد و گفت: واشنگتن و همپیمانانش تمایل دارند که توافق روسیه با ترکیه درباره استان ادلب را به شکست بکشانند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس