ترامپ بن سلمان نمایه

کشورهای عربی متوجه شده‌اند که آمریکا آدرس نادرست را به آنها داده و در ازای دریافت دلارهای نفتی آنها، نمی تواند امنیتشان را تأمین کند و این کشورها باید راه گفتگو و تعامل را با ایران در پیش بگیرند.

سرویس جهان مشرق - بررسی تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه به ویژه منطقه خلیج فارس و تحرکات نظامیان آمریکایی در این مناطق که عموما با کاهش نظامیان و جا به جایی آنها مواجهه بوده حکایت از رخ دادن تغییرات مهمی در سیاست های راهبردی و استراتژیک آمریکا در قبال خاورمیانه به ویژه در خصوص تأمین امنیت اعراب که با دلارهای نفتی خود دل به وعده های پوشالی آمریکا داده اند، دارد.

کشورهای مرتجع عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات همواره آمریکا را قبله آمال خود در خصوص تأمین امنیتشان در برابر وقایعی که می تواند در منطقه خلیج فارس رخ دهد می دانند اما اگر به اتفاقات چند ماه اخیر در منطقه خوب نگاه کنند متوجه می شوند که آمریکا نمی تواند از این کشورها حمایت کرده و امنیت آنها را تأمین کند.

عربستان به تازگی بعد از ۱۶ سال با میزبانی مجدد نظامیان آمریکایی در این کشور موافقت کرده است؛ گرچه راز اصلی این موافقت در واقع ممانعت از وقوع هرگونه هرج و مرج داخلی در سایه تشدید تنش های داخلی در عربستان است اما این اقدام در کنار امضای دیگر توافقات نظامی با آمریکا و افزایش خرید سلاح های آمریکایی از سوی ریاض در چارچوب توهمات اعراب برای تأمین امنیتشان توسط آمریکا می گنجد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بارها با تحقیر سعودی ها رسما و مستقیما اعلام کرده که اگر آنها امنیت می خواهند باید هزینه این امنیت را بپردازند؛ امنیتی که تنها با دلارهای نفتی تأمین خواهد شد و چه بهتر که به امضای قراردادهای تسلیحاتی بیشتر نیز بیانجامد. ترامپ پا را از این حد فراتر گذاشته و اعلام کرده بود که اگر ما نباشیم عربستان یک هفته هم دوام نخواهد آورد. سخنی که با واکنش تند مقامات سعودی رو به رو نشده و شاید آنها هم در میان خود به این مسأله اذعان دارند. اما این روزها، این تصور کاملا دگرگون شده و دیگر شکل قبلی خود را ندارد.

آمریکایی ها آنطور هم که نشان می دادند اسطوره تأمین امنیت کشورهای خاورمیانه نیستند. تصویر این اسطوره طی ماه های اخیر شکسته شده و خود اعراب نیز به این سؤال رسیده اند که اگر آمریکا نمی تواند حتی امنیت خود را تأمین کند چگونه می تواند امنیت ما را تأمین کند و تا چه زمانی کشورهای عربی گاو شیردهی برای آمریکا باشند. برای مشخص شدن این مسأله اتفاقات اخیر منطقه خاورمیانه و خلیج فارس را بررسی می کنیم.

آمریکا به تازگی از کاهش نظامیان خود در عراق سخن گفته و اعلام کرده که می خواهد تعداد این نظامیان را کاهش دهد. این عقب نشینی آمریکا از عراق در واقع به دلیل بازوی قدرتمند نظامی ایران در این کشور یعنی نیروهای حشد شعبی است.

همان طور که می دانیم نیروهای حشد الشعبی که همان بسیج مردمی عراق است از لحاظ فکری به ایران نزدیک بوده و اصولا مبنای تشکیل آن فتوای مرجعیت عراق می باشد که نشان می دهد پایه و اساس دینی دارد. این نیروها به صورت جد با حضور نظامیان آمریکایی در عراق مخالف بود و خواهان اخراج آنها هستند. فرماندهان حشد الشعبی بارها مواضع ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی اتخاذ کرده و حمایت خود را از جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اند.

در این میان بدیهی است که آمریکا نتواند حضور یک بازوی نظامی قدرتمند که پیوندهایی با ایران دارد را در کنار نظامیان و منافع استراتژیک خود در عراق ببیند.

در افغانستان نیز شاهد کاهش تعداد نظامیان آمریکایی هستیم. رئیس جمهور آمریکا به تازگی در اظهارات غافلگیر کننده به «فاکس نیوز» گفت که حدود نیمی از نیروهای این کشور از افغانستان خارج شدند. ترامپ اظهار داشت: من می‌خواستم نیروها را خارج کنم و خیلی‌ها را نیز خارج کردم. در افغانستان ۱۶ هزار نظامی داشتیم که به ۹ هزار نیرو کاهش یافته است؛ بسیاری از آن خبر ندارند. وی افزود: بطور قابل توجهی نیروها در افغانستان را کاهش داده‌ایم اما درباره آن زیاد صحبت نمی‌کنم.

در سوریه نیز شاهد آن بودیم که بعد از طولانی شدن جنگ در این کشور و ناکامی آمریکا در گسترش دایره حضور عناصر تروریست در سوریه در سایه حضور نیروهای مقاومت حزب الله و ایران، بنا به اذعان جیمز جفری فرستاده ویژه آمریکا به سوریه طی یک ماه گذشته، قرار است نظامیان دیگری جایگزین نظامیان آمریکایی شوند.   وی اعلام کرد که قرار است نظامیان از کشورهای ائتلاف بین المللی جایگزین نظامیان آمریکایی در سوریه شوند.

تا این جای کار آمریکا به دنبال کاهش تعداد نظامیان خود در عراق، سوریه و افغانستان است چرا که ایران را در برابر خود می بیند و چاره ای جز عقب نشینی ندارد. تحولات منطقه خلیج فارس نیز در جای خود قابل تأمل است. اقدام انقلابی ایران در توقیف یک نفتکش انگلیسی که قوانین بین المللی را زیر پاگذاشته بود این پیغام را به جهانیان به ویژه آمریکایی ها داد که ایران در برخورد با متجاوزان به حریم آبی و هوایی و خاکی خود با هیچ کشوری تعارف نداشته و از هیچ قدرتی نمی ترسد.

ساقط شدن یک پهپاد آمریکایی به دست نیروهای ایرانی که با اقدام به موقع این نیروها در برابر تجاوز پهپاد مذکور به حریم هوایی ایران انجام شد یکی از نمونه های عجز و ناتوانی آمریکایی در تأمین امنیت خود در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس است. این واقعه به قدری برای آمریکا سنگین و شوک آور بود که ترامپ در ابتدا آن را تکذیب کرده و در نهایت اذعان کرد.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در تازه‌ترین سخنان خود که در جریان گفت‌وگو با شبکه المنار مطرح کرد از دروغ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال سرنگونی پهپاد متجاوز این کشور توسط نیروهای ایرانی پرده برداشت. ترامپ بعد از واقعه سرنگونی پهپاد آمریکایی با انتشار یک پست توئیتری نوشت: آنها یک هواپیمای بدون سرنشین را حین پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی ساقط کردند. دیشب، آماده شلیک به سه نقطه برای تلافی بودیم که پرسیدم، چند نفر در این حمله کشته می‌شوند. یک ژنرال پاسخ داد، ۱۵۰ نفر. ۱۰ دقیقه قبل از حمله دستور دادم متوقف شود، چون متناسب با ساقط کردن یک هواپیمای بدون سرنشین نبود. عجله‌ای ندارم.

این در حالیست که سید حسن نصرالله اعلام کرد که واقعیت این است که ایران نامه‌ای از طریق یک کشور واسطه به آمریکا ارسال کرد و در آن تاکید کرد که اگر هرگونه هدف در ایران یا مربوط به ایران را بمباران کنید، این کشور نیز اهداف آمریکا در منطقه را هدف قرار خواهد داد و بعد از دریافت این نامه بود که ترامپ دستور توقف حمله را صادر کرده بود.

این افشاگری سید حسن نصرالله برای کشورهای عربی که دلارهای خود را در جیب آمریکا می ریزند تا امنیتشان تأمین شود یک پیام بسیار مهم دارد و آن اینکه خود آمریکا نه تنها نمیتواند امنیت منافعش را در منطقه تأمین کند بلکه از تهدیدات ایران نیز ترسیده و جرأت هیچ اقدام نظامی علیه تهران را ندارد. بنابراین کشورهای عربی مقصد اشتباهی برای خود انتخاب کرده و طی یک چرخش منطقی در واقع ایران را حافظ امنیت منطقه می دانند.

شاهد مثال این مدعا انتشار اخبار متعددی در خصوص پیغام های متحدان عرب آمریکا خطاب به ایران است. پیغامهایی که بیش از آنکه بوی تهدید داشته باشد نشان از تقلا برای درامان ماندن از حملات ایران و نیروهای مقاومت یمن است؛ الاخبار با انتشار گزارشی نوشت: امارات در پی فهم وضع خود در قبال ایران و یمن، تصمیم گرفت به صورت آبرومندانه از یمن خارج شود و برای همین یک نماینده به تهران فرستاد و سه پیشنهاد به ایران داد.  

بر اساس منابع دیپلماتیک مطلع، هیأت عالی‌رتبه اماراتی پیشنهادی با خود داشتند که اماراتی‌ها در آن زمان فکر می‌کردند غیرقابل رد است؛ این پیشنهاد شامل سه بند بود: بازگرداندن روابط میان دو کشور بر اساس روال قبلی، تأمین حمایت مشترک دو طرفه از گذرگاه‌های دریایی تا (امنیت) جریان (انتقال) نفت از تمام کشورهای (حاشیه) خلیج (فارس) تأمین شود و سوم که مهم‌ترین بند است آمادگی امارات برای ترک یمن بود.

در همین حال، عبدالله المعلمی نماینده دائم عربستان در سازمان ملل تنها طی دو هفته زبان به تعامل با ایران و گفتگو با تهران چرخاند که نشان از یک واقعیت دارد؛ اماراتی ها و سعودی ها خیلی زود با دیدن واقعیت های منطقه به این حقیقت پی بردند که آمریکا توان حمایت از آنها را ندارد که اگر داشت دست کم باید از خود و پهپادهایش در برابر ایران محافظت می کرد. در این خصوص مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که ما توان حفاظت از کشتی ها در منطقه خلیج فارس را نداریم.

این اقتدار منطقه ای ایران حتی مورد توجه کشورهای مطرح دنیا یعنی روسیه و چین نیز قرار گرفته و آنها با دیدن عقب نشینی نظامی آمریکا در منطقه و ناتوانی آمریکایی ها برای تأمین امنیت خود در برابر اقدامات ایران برای نخستین بار در اجلاس شانگهای ایران را شریک راهبردی خود توصیف کردند.

در نهایت باید گفت که کشورهای عربی متوجه آن شده اند که آمریکا آدرس نادرست را به آنها داده و در ازای دریافت دلارهای نفتی آنها، نمی تواند امنیتشان را تأمین کند و این کشورها باید راه گفتگو و تعامل را با ایران که کشور مقتدر منطقه به شمار می رود در پیش بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ابی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    یک تصمیم شجاعانه و شلیک ... برکت های این حرکت انقلابی ها حالاحالاها ادامه داره و میوه اش به این زودیها تموم نمیشه ما انقلابی هستیم مثل رهبر عزیز رک و صریح حرفمونو می زنیم اینو برسونید به اونایی که زبان دیپلماسی بلدن ... راستی از درخت گلابی چه خبر
  • علی IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    مشرق این اراجیف چیه نوشتی امریکا و انگلیس اینقدر سادن که پا پس بکشن .اگه از اول نسبت به اقدامات سپاه جواب میداد خودش تنها درگیر میشد ولی الان از خداشه که سپاه روزی سه تا نفتکشو مصادره کنه اونم شروع به ایران هراسی کنه.اگه از اول خودش درگیر میشد الان ناوگان کره وهند تو خلیج فارس نبودن.فقط کافیه سپاه دو تا نفتکش دیگه رو توقیف کنه اون وقت میبینی که کشتی صد تا کشور تو خلیج فارسه.اون موقع راحت انگلیس امریکا دست به خراپکاری میزنن میندازن گردن سپاه یک گلوله شلیک بشه دیکه کر از کارم میگذره
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
      95 35
      خودت اراجیف گفتی .خوبه آمریکا به اقتدار ایران وسپاه پی برده .
    • یک جانباز IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
      دوست عزیز مگر نمیبینی آمریکا از ترسش دارد در مرکز عربستان و دور از دسترس ایران دارد پایگاه میسازد چون میخواهد پایگاههای ساحلی را تخلیه و یا به کشور دیگری واگذار کند اگر نبود تتمه دلارهای گاو شیری منطقه را ترک کرده بود
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
      ناوگان کره و هند کجا بود ؟ خبر می سازی ؟
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
      73 15
      تو چرا میسوزی گلم
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
      ننگ بر آدم ترسو كه خود را ضعيف قلمداد كند و عافيت طلب باشد اقتدار ايران در جنگ هشت سال دفاع مقدس و جنگ با داعشي هاي تكفيري براي جهانيان ثابت شده است چهل سال است گزينه هايشان روي ميز است ولي هيچ غلطي نتوانسته اند بكند
    • DE ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
      109 8
      ۱۳:۴۶ علی آقا جون چند سالته عمو؟به بزرگترهات بگو تاریخ جنگ نفتکش های حدود ۴۰ سال پیش رو برات بخونن .انگل لیس و امریکا قبلا که ایران ضعیف بود و در حال جنگ با نصف دنیا , نفکش ها رو میخواستند ساپورت کنند مجبور شدند خودشون ساپورت بپوشند..جنگ نفتکش ها چیز جدیدی نیست. همین طرز تفکر ترس و ارعاب افرادی مانند شماهاست که دشمن را پررو و جری کرده.
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
      28 14
      اب رو بریز اونجا که میسوزه@@
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
      78 10
      خدا روشکر امثا ل تو در راس کارهای نظامی نیستند وگرنه تنگه هرمز رو دو دستی تقدیم امریکایی ها میکردید
    • عباس ملازاده IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
      5 2
      ترامپ ... از نیروهای نظامی ایران به خاطر ان هواپیمای سرنشین دار که ۳۵ نفر بودند بابت سرنگون نکردن ان تشکر کرد ... گرفتی عمو
    • از استرالیا AU ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
      2 5
      کامنت اراجیف علی نشان میده که یا آدم ضعیف و ترسو هست که فکر میکنه باید ایران و مقاومت در منطقه تسلیم زورگویی و قلدریهای امریکا بشند و یا منافعش ایجاب میکنه که تبلیغ علیه اقتدار و استقلال و پیشرفت نظامی ایران کنه و امریکای خونخوار و ضد بشر سرمایه دار و متحدانش را قدرت شکست ناپذیر و ابدی جلوه دهد.
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    85 22
    هرکشوری که برای دفاع ازمظلومیت اهل بیت رسول خدا سرمایه گذاری بکند خداوند به آنها قدرت وعزت وابروعطا میفرماید.درود برایرانیان سرزمینم
    • بهلول IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
      قطعا همینطوره حتی اگر کل شیاطین بد طینتان عالم به نظر شما منفی بدن
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    22 62
    زیادی جو گیر نشید مثل تیم ملی فوتبال گند نزنید در نهایت.
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
      28 25
      قیاس به نفس نکنید خوب نیست !
    • ناشناس IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
      90 6
      چرا نگفتی مثل تیم ملی نوجوانان والیبال قهرمان نشید؟ چون داری میسوزی؟ یا پول گرفتی یا خودت منافقی؟ یا جز 8200 اسرائیلی
    • SE ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
      1 6
      چهل سال است آمریکا را دوباره و دوباره شکست داده ایم پس باید هم از ما بترسند
  • علی IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    38 2
    ترامپ تاجره هم خیلی خوب بلده از اب گل الود ماهی بگیره هم سعی کرده هزینه تمام کاراشو بقیه بدن.تو این خدا میدونه چند میلیارد دلار اسلحه به کشورهای عربی فروختن.
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
      17 13
      پول حروم ... بدهیهای آمریکا هم ببینیم
  • علی IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    14 14
    نهایت سادگیه که کارهای ترامپ بخاطر ترس بونی ترامپ تاجره خیلی خوب بلده با پول کشورهای دیگه کاراشو پیش ببره.فکر نکن از ترس رفته عربستان داره تبلیغات میکنه که ایران خطرناکه که بهتر اسلحه تو منطقه بفروشه
  • علی IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    22 21
    14:56 امریکا به اقتدار سپاه پی نبرده امریکا به حماقت کشورهای منطقه پی برده که با سپاه هراسی داره تجارت میلیارد دلاری میکنه.ترامپ مگه دیونست بخواد با سپاه درگیر بشه.داره نهایت استفاده رو از سپاه میکنه و مشغول تجارت میلیارد دلاری خودشونن.دوست داره روزی سپاه 20 تا نفتکش توقیف کنه.بعدا یه بیانیه میدن همه گزینه ها روی میزه شروع به تجارت خودشون میکنن.پس فکر نکن از سپاه میترسه اون مشغول کاسبی خودشه با شایعه ساز ضد سپاه
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
      60 6
      حماقت کشورهای منطقه هست ولی اقتدار سپاه حرف اول رو میزنه.
  • معامله مطلقا سودمند IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    78 25
    إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‌ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ «111» سوره برائت . همانا خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را به بهاى بهشت خريده است. آنان در راه خدا مى‌جنگند تا بكشند يا كشته شوند. (وفاى به اين) وعده‌ى حقّ كه در تورات و انجيل و قرآن آمده بر عهده خداست و چه كسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟ پس مژده باد شما را بر اين معامله‌اى كه به وسيله‌ى آن (با خدا) بيعت كرديد و اين همان رستگارى بزرگ است.
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    75 34
    رهبر عزیزمان هر چی گفته درست از آب در اومده چون فردی با تقوا و با ایمانی هست برعکس این ادم ای بی تقوای دولتی هر چی گفتند برعکس شد. چون خودشون هم بر عکس حرفهای خودشون کار کردند. جالبه مثل نتانیاهو که می خواست از بحران آب مردم قهرمان ایران هم استفاده کنه همه دیدید خدا چه جوری جوابش رو داد. قد تبین الرشد من الغی. خدا با ماست و لو کره المشرکون.
  • محمود IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    35 11
    این قدرت شیر بچه های حیدر کرار است
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    13 4
    اگر عربها عاقل باشند به همین پیشنهادی که در این گزارش آمده عمل می کنند آنها باید به این درک برسند که با آمریکا نمی توانند به منافع خودشان برسند بلکه عاملی برای تامین امنیت اسرائیل می شوند و دیگر هیچ و ثروت مردم خود را به فنا می دهند
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    20 6
    سالها گذشت ایران به مدیترانه رسید آمریکا داره در میره اسراییل به زودی یه خاطره محو ازش باقی میمونه عربستان و بقیه کشورهای عربی هم دست بچه های مقاومت میفتن ولی ما زن نگرفتیم
  • حق گو IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    57 6
    ما عاشق ایران هستیم و آماده جانفشانی.
  • مهدی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    1 7
    اگه کشور های عرب منطقه مخصوصا عربستان و امارات سر عقل بیان و تشکیل یک ائتلاف قدرتمند با ایران را بدهند. به خاطر نفت و گازی که دارند، تمام دنیار را در دست می گیرند و امریکا مجبور می شه سر تعظیم فرود بیاره.
  • ali IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    0 9
    علی جون چیه ترسیدی از هندیها و کره ایها نکنه فکر کردی جومونگ آمده؟ نترس بابا مگه یادت نیست چند سال پیش جومونگ اومد تهران دست رفاقت داد؟ یه کمی آب طلا بخور حالت خوب میشه عزیزم نترس
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    0 8
    بأسَهُم بَینَهُم شَدید، تَحسَبُهُم جَمیعاً و قُلوبُهم شَتّی، ذلک بأنّهم قوم لا یَعقِلون (سوره حشر، آیه 14) آنان را متحد و هم دست می پنداری، در حالی که دل هایشان پراکنده است، زیرا که آنها گروهی هستند که تعقل نمی کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس