کد خبر 979269
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
جنایات عربستان زیر چتر حمایتی آمریکا

انتشار گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل با موضوع کودکان و جنگ‌های مسلحانه، بار دیگر موضوع نقض گسترده حقوق بشر در عربستان را در کانون توجهات قرار داده است؛ اما تا زمانی که آمریکا و انگلیس براساس منافع خود به حمایت از ریاض بپردازند، چنین اقداماتی تغییری در معادلات منطقه ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش مشرق، گزارش سالانه «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت با موضوع "کودکان و جنگ‌های مسلحانه" موضوع جنایات جنگی عربستان در یمن را بار دیگر در کانون توجهات منطقه‌ای و جهانی قرار داد.

در گزارش دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت که برای سومین سال پیاپی عربستان را در فهرست سیاه رژیم‌های کودک‎کُش در کنار رژیم صهیونیستی قرار داد، آمده است ائتلاف نظامی سعودی در سال ۲۰۱۸ سبب کشته یا زخمی شدن ۷۲۹ کودک در یمن شده است.

بیشتر بخوانید:

اگرچه «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در شورای امنیت این ارقام را اغراق آمیزخوانده، اما واقعیت این است که غالب این کودکان در نتیجه حمله جنگنده‌های ائتلاف سعودی به مناطق پرازدحام مانند مدارس، بیمارستان‎ها، مراسم خاکسپاری و عروسی‌ها جان خود را از دست داده‎اند.

موضوع جنایات جنگی عربستان در یمن که منجر به رقم خوردن بزرگ‌ترین بحران انسانی قرن در فقیرترین کشور غرب آسیا شد، از چندی پیش مورد توجه قرار گرفته و از سوی گروه‎ها، سازمان‌ها و مجامع مختلف قانونی و حقوقی مورد انتقاد واقع شده است.

عربستان که از آوریل سال ۲۰۱۵ تاکنون یمن را به بهانه بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور، آماج حملات هوایی و زمینی و انواع محاصره‌های غیرانسانی قرار داده، از گذشته به دلیل سرکوبگری در عرصه داخلی با انتقادات بسیاری مواجه بوده و فشارهای زیادی را متحمل شده است. اما همه این عوامل تاثیری در دست کشیدن ریاض از اقدامات جنایتکارانه‎اش نداشته است. سرکوب، بازداشت، شکنجه و اعدام مخالفان و شیعیان بخشی از چهره واقعی عربستان سعودی است که «محمد بن سلمان» تلاش می‌کند با انجام اصلاحاتی اقتصادی آن را به صورت دیگری در جامه جهانی عرضه کند.
تداوم این جنایات و بی توجهی ریاض به هشدارها و انتقادات بین المللی نیز از حمایت قدرت‌های جهانی از این کشور نشات می‌گیرد. ریاض که در پی قتل هولناک «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در «استانبول» تا مرز سقوط پیش رفته بود، توانست با حمایت‌های آمریکا و انگلیس، مدعیان حقوق بشر از این گرداب نجات یافته و با جسارت تمام به جنایات خود در عرصه داخلی و در کشورهای همسایه ادامه دهد.

عربستان که تصور می‌کرد در مدت کوتاهی قادر به پیروزی در جنگ یمن است، پس از گذشت حدود پنج سال و تغییر روش عملیاتی از هوایی به ترکیبی از عملیات هوایی، زمینی و محاصره، متوجه شد که این جنگ هر پایانی داشته باشد، قطعا با پیروزی ریاض خاتمه نخواهد یافت. این امر سبب شد تا عربستان حملات خود به مناطق غیرنظامی را تشدید کرده و غیرنظامیان و زیرساخت‌های یمن را منهدم کند.

خروج نیروهای امارات به عنوان اصلی‌ترین متحد عربستان در ائتلاف سعودی از یمن، از منظر بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بابی برای آغاز دوره‌ای جدید در تحولات یمن محسوب می‌شود. این افراد امیدوارند به موازات قدرت یافتن نیروهای یمنی و تشدید مقاومت آنان در برابر تجاوز سعودی‎ها، فقدان نیروهای اماراتی سبب تغییر استراتژی خونبار عربستان در یمن شود.

از این رو انتظار می‌رود عربستان که شاهد ناامن‌تر شدن خاک خود در ماه‌های اخیر و در پی تشدید عملیات فرا مرزی نیروهای یمنی علیه مواضع استراتژیک خود است، با خروج نیروهای اماراتی از یمن، در جهت پایان دادن به این جنگ نابرابر و مداخله جویانه عمل کند.

در واقع باید گفت که محمد بن سلمان در حال حاضر زیر چتر حمایتی آمریکا رفتارهای بی رحمانه و بی پروایانه خود اعم از زندانی، شکنجه و اعدام زنان و مخالفان ضد دولتی و نیز بمباران مدارس و بیمارستان‌های یمن و نیز قتل‌های هولناک دیگری مانند آنچه در مورد خاشقجی جهان شاهد آن بود، را ادامه خواهد داد.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
    1 6
    این غده سرطانی یهود ه که اگر جراحی بشه تمام دنیا ارامش میگرند وچه بسا تمام قتلهای موجود در دنیا کار خود صهیونیسم جهانیست که به لطف پروردگار درحال نابودیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس