بنزین نمایه

حذف کارت سوخت موجب شد به مدت ۳ سال، روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین بیشتر در کشور مصرف شود.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه جوان در یادداشتی خاطرنشان کرد: میانگین مصرف روزانه بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده است؛ مصرفی که رهبر معظم انقلاب سال گذشته به آن‌ اشاره کردند و از دولت خواستند برای کنترل مصرف برنامه‌ریزی درستی را در دستور کار قرار دهد. افزایش مصرف بنزین که بزرگ‌ترین نتیجه حذف مکانیزم‌های کنترلی و مدیریت مصرف سوخت بود از یک‌سو و افزایش قاچاق بنزین از سوی دیگر موجب شده است تا دولت یک‌بار دیگر کارت سوخت را به کار بگیرد.

بیشتر بخوانید:


کارت سوخت از دولت نهم تا دو سال نخست دولت یازدهم توانسته بود نقش مهمی ‌در کاهش مصرف و ذخیره میلیاردها دلار برای کشور ایفا کند. اما وزارت نفت در یک حرکت سیاسی و غیرکارشناسی به‌صورت عجیبی به حذف کارت سوخت رأی داد و در مقابل هر نوع راهکاری مواضع خودکامه‌گونه‌ای را به نمایش می‌گذاشت.


وزیر نفت یک‌بار از کارت سوخت تمجید کرد و اندکی بعد آن را یک هزینه اضافی دانست. هزینه اضافه‌ای که زنگنه می‌گفت مصرف بنزین را حدود ۳۰ میلیون لیتر در روز افزایش داد و قاچاق سوخت را پررونق‌تر از گذشته کرد.


امیر وکیل‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اخیراً رسماً اعلام کرد مهم‌ترین هدف احیای کارت سوخت کاهش قاچاق سوخت است.


دفاعی که وکیل‌زاده از کارت سوخت می‌کند، تنها بخشی از استدلال‌های منتقدان حذف کارت سوخت بود که حالا پس از سه سال از سوی یک مقام رسمی‌ وزارت نفت اعلام می‌شود؛ سال‌هایی که با حذف کارت سوخت میلیاردها دلار به کشور آسیب وارد شد، سال‌هایی بود که وزارت نفت هیچ محلی به کارشناسان و نظرات آنها نمی‌داد و امروز بدون آنکه بخواهد ‌اشتباه خود را بپذیرد، به مدافع بزرگ کارت سوخت تبدیل شده است.  مدافعان امروز کارت سوخت، فراهم‌کننده بسترهای مالی جذابی برای واردکنندگان بنزین و قاچاقچیان بوده‌اند و به جای پاسخ ‌دادن به ‌اشتباهات خود، کارت سوخت را می‌ستایند.


در این میان چه‌کسی مسئول خسارت‌های وارد شده به کشور است؟ چه‌کسی و دستگاهی بابت این سوءمدیریت و سیاسی‌کاری خود بازخواست خواهد شد؟ از یاد نبریم تمامی ‌استدلال‌های امروز وزارت نفت برای احیای سوخت، بخشی از استدلال‌های منتقدان بود که امروز از زبان مدیران وزارت نفت جاری می‌شود؛ این بدان معناست که مدیریت اجرایی وزارت نفت حداقل سه ‌سال از منتقدان خود عقب است و امروز اظهاراتی را رسانه‌ای می‌کنند که وقتی سه سال پیش مطرح می‌شد با یک پاسخ مواجه می‌شد: شما نمی‌فهمید!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • یک جانباز IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
    0 0
    حذف کارت بنزین از ابتدا با برنامه ریزی برای پر کردن جیب عده ای خاص صورت گرفت که اگر دقیق رسیدگی و عوامل اصلی محاکمه شوند بودجه یکسال مملکت را میتوان از آنها گرفت
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
    1 1
    قربون احمدی نژاد
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
    0 0
    اگر راست می گویید تعرفه خودرو را بردارید تا مردم بتوانند ماشین خارجی با سوخت پایین بخرند و نه این فرغون های وطنی را.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس