کد خبر 979042
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
تیم ملی والیبال جوانان

همین بازیکنان در نوجوانان جهان قهرمان شدند و حالا به جوانان رسیدند و همان عنوان را تکرار کردند.

به گزارش مشرق، تیم والیبال جوانان ایران در دیدار پایانی مسابقات قهرمانی زیر ۲۱ سال جهان که در کشور بحرین برگزار شد به مصاف ایتالیا رفت که این دیدار نفس‌گیر و حساس را با نتیجه 3 بر 2 به سود خود پایان داد. شاگردان عطایی برای اولین بار در تاریخ این پیکارها به فینال رسیده بودند و موفق شدند با تاریخ سازی عنوان قهرمانی را به دست آورند.

نکته جالب اینکه تیم ایران یک بار هم در این مسابقات در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل ایتالیا قرار گرفته بود، اما با نتیجه 3 بر یک مغلوب این تیم شده بود و با پیروزی در فینال به نوعی انتقام خود را از لاجوردی‌پوشان گرفت.

بهترین عملکرد ایران در مسابقات جوانان جهان مربوط به سال 2007 بود که ایران با هدایت مصطفی کارخانه توانست عنوان سومی را کسب کند، اما حالا تاریخ نوعی دیگر رقم خورد و شاگردان عطایی توانستند بهترین عنوان تاریخ والیبال جوانان را کسب کنند. 

ستاره‌هایی همچون امیرحسین اسنفدیار، امیرحسین توخته، مرتضی شریفی، محمدرضا حضرت‌پور، امیرمحمد فلاحت‌خواه، مهران فیض امام‌دوست، بردیا سعادت، سهیل کمال‌آبادی، پوریا یلی و ... در آسمان والیبال ایران و جهان درخشیدند و اگر بتوانند در محیط حرفه‌ای به کار خود ادامه دهند بدون شک تضمین کننده آینده والیبال ایران خواهند بود. این نام‌ها تا همیشه در تاریخ ثبت خواهند شد، چون روزی روی سکوی قهرمانی جهان ایستادند.

توجه به برخی نکات شاید خالی از لطف نباشد؛ جوانان ایران در دوره گذشته هم عملکرد بسیار خوبی داشتند و با یک غافلگیری نتوانستند به جمع 4 تیم پایانی راه پیدا کنند و در نهایت عنوان پنجم را به خود اختصاص دادند. عطایی و دستیارانش هر دوره با برنامه‌ریزی منظم کار را آغاز می‌کنند و در سکوت و آرامش پیش می‌روند. شاید حالا خیلی‌ها از جمله افشین داوری این قهرمانی را به خود و دوران سرپرستی‌اش ربط دهد، اما نباید فراموش کنیم که چندی پیش همین افراد معتقد بودند که در والیبال سیستمی وجود دارد که هرکسی کار خودش را به درستی انجام می‌دهد. والیبال جوانان ایران با برنامه‌ریزی دقیق، تمرینات سخت و مشکلاتی همچون وجود بازیکنان مشترک با تیم ملی نوجوانان و بزرگسالان به هر حال راهی بحرین شد.

بیشتر بخوانید:

شرط معافیت والیبالیست‌های تیم‌ملی جوانان

یک ایرانی ارزشمندترین بازیکن مسابقات جهانی

تیم والیبال جوانان ایران قهرمان جهان شد +عکس

حضرت‌پور و یلی که همراه تیم ملی بزرگسالان در شیکاگو حضور داشتند تا در مرحله نهایی لیگ ملت‌ها حضور پیدا کنند، پس از اتمام آن بازی‌ها مستقیم به بحرین آمدند و تنها چند روز با سایر ملی‌پوشان تمرین کردند. تک تک اعضای تیم ملی جوانان از آنالیزور این تیم یعنی حسین خوریانی گرفته تا مربیانی همچون مسعود آرمات، حسین کاظمی و علیرضا طلوع‌کیان و در راس آنها بهروز عطایی شب و روز تلاش کردند تا بازیکنان بهترین نمایش را داشته باشند.

دو شکست در مراحل ابتدایی کار را کمی برای جوانان شایسته والیبال ایران سخت کرد، اما آنها هیچگاه ناامید نشدند و در بهترین زمان به خود آمدند. آنها در فینال از ایتالیایی‌ انتقام گرفتند که ولاسکوی بزرگ پشت آن بود و تا روز فینال هیچ شکستی در کارنامه نداشت. عطایی و شاگردانش سنگ تمام گذاشتند و می‌توان توقع داشت که بهترین استقبال از آنها صورت بگیرد؛ همان اتفاقی که برای تیم ملی بزرگسالان ایران رخ نداد!

در گام بعدی باید فضا و امکانات در اختیار این نسل که حالا نسل طلایی والیبال ایران هستند، قرار بگیرد تا روند صعودی آنها ادامه پیدا کند. همین بازیکنان در نوجوانان جهان قهرمان شدند و حالا به جوانان رسیدند و همان عنوان را تکرار کردند. اگر این اتفاق برای کشورهای صاحب سبک و بزرگ دنیای والیبال رخ می‌داد خیال همه تا حدود زیادی برای رده بزرگسالان راحت بود، اما در ایران شرایط کمی فرق می‌کند. به عنوان مثال ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی با وجود ستاره‌ای به نام پوریا یلی در پست پشت خط زن در کنار امیر غفورِ آماده، برای حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک بازهم از شهرام محمودی دعوت می‌کند که چند سال از تیم ملی دور بوده و به دلیل مصدومیت قدیمی‌اش عملکرد درخشانی هم در لیگ برتر نداشته است.

موضوع دیگری که شاید تا حدودی ناراحتی اهالی والیبال و خانواده ملی‌پوشان را به همراه داشت بحث پخش بازی‌های ایران بود؛ موضوعی که محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش و گزینه احتمالی ریاست دوباره فدراسیون در خصوص آن اظهار داشت: شرکتی که با فدراسیون جهانی قرارداد پخش داشت، گفت به دلیل تحریم ها نمی تواند با ایران قراردادی ببندد. به همین دلیل نتوانستند زمینه را فراهم کنند و مسابقات تنها در شبکه بحرین پخش می‌شد. فدراسیون جهانی گفت می‌توان مسابقات را به صورت اینترنتی پخش کرد، اما دوستان برای کیفیت نتوانستند آی ام جی سیگنال بگیرند. مجموعه پخش را شرکت ای ام جی برعهده دارد. مسابقات جوانان جهان با توجه به پیگیری ها به صورت اینترنتی پخش می‌شد. من این مسئله را پیگیری می‌کنم.

جوانان شایسته والیبال ایران با غلبه بر قدرت‌های دنیا توانستند بر بام جهان بایستند. به عقیده خیلی از کارشناسان قهرمانی جهان در بخش جوانان شاید کمترین عنوانی بود که می‌شد به این نسل اهدا کرد. در سال ‌های گذشته هم برخی نسل‌ها به «نسل‌ طلایی» معروف شدند، اما در رده بزرگسالان کمتر اثری از آنها دیده شد. این بار باید شرایط به گونه‌ای پیش برود تا بهترین شرایط و امکانات در اختیار به نخبه‌های ورزش ایران قرار بگیرد.

رده‌بندی نهایی مسابقات والبیال قهرمانی جوانان جهان به شرح زیر است:
1- ایران
2- ایتالیا
3- برزیل
4- روسیه
5- آرژانتین
6- چین
7- کره‌جنوبی
8- بحرین
9- جمهوری چک
10- کوبا
11- لهستان
12- کانادا
13- مصر
14- تونس
15- مراکش
16- پورتوریکو

اسامی بازیکنان تیم رویایی مسابقات والیبال جوانان جهان به شرح زیر است:

ارزشمندترین بازیکن: امیرحسین اسفندیار (ایران)
بهترین مدافعان: لورنزو کورتویا (ایتالیا) و گیلرمه دوس سانتوس (برزیل)
بهترین دریافت کننده‌ها: مرتضی شریفی (ایران) و دانیل لاویا (ایتالیا)
بهترین پشت خط زن: ماکسیم ساپوژکوف (روسیه)
بهترین پاسور: لورنزو اسپرتو (ایتالیا)
بهترین لیبرو: محمدرضا حضرت‌پور (ایران)

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    0 0
    عالی بود، دمشون گرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس