کد خبر 978648
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
آمریکا چگونه در جنگ با چین شکست می‌خورد؟

یک نشریه آمریکایی به بررسی این مساله پرداخته است که در صورت وقوع جنگ احتمالی بین آمریکا و چین، ایالات متحده چگونه از این قدرت آسیایی شکست خواهد خورد؟

به گزارش مشرق، نشریه آتلانتیک نوشت: اگر جنگی بین آمریکا و چین به وقوع بپیوندد، جنگی بین دو ارتش قدرتمند جهان که به شدت وحشتناک خواهد بود، این آمریکا است که احتمالا در این جنگ شکست می خورد. این یک نگرانی مهم بین مقام های دفاعی فعلی و سابق و تحلیلگران نظامی آمریکایی به شمار می رود و نسبت به شکست احتمالی ایالات متحده در جنگ با چین ابراز نگرانی کرده اند.

فیلیپ داویدسون دریاسالار آمریکایی که بر نیروهای نظامی آمریکا در آسیا نظارت می کند، در نشست امنیتی آسپن که هفته گذشته برگزار شد، گفت: چین بزرگترین تهدید بلندمدت راهبردی علیه ایالات متحده و نظم بین المللی است.

بیشتر بخوانید:

هشدار بانک جی‌پی مورگان: دلار را کنار بگذارید

وی به پیشرفت سریع نظامی چین در زمینه های مختلف از جمله هوایی، دریایی، زمینی و فضایی و سایبری اشاره و تاکید کرد: گرچه قابلیت های چین در شرایط کنونی هنوز قدرت تسلط و برتری بر آمریکا را در منطقه ندارد، ولی این احتمال وجود دارد که چین طی 5 سال آینده بر آمریکا برتری یابد.

ولی تعداد بیشتر کشتی ها، موشک ها هواپیماها و افراد همواره همه قضیه نیست. چیزی که موجب برتری و مزیت چین است، مسائل جغرافیایی است. راهبرد دولت ترامپ برای جلوگیری از رشد قدرت اقتصادی و نظامی چین در منطقه، با شکست روبرو شد و چین اقدام به ساخت جزایر مصنوعی و پروژه های زیرساختی مهمی در منطقه کرده و سرمایه گذاری هنگفتی در ارتش انجام داده است.

سئوال مهم این است که چه چیزی می تواند عامل اصلی و واقعی جنگ آمریکا با چین باشد. آیا اشغال تایوان توسط چین؟ آیا آمریکا حاضر است ریسک جنگ جهانی سوم را قبول کند؟ آیا اقدام چین در ادعای مالکیت جزایر سنکاکو که آمریکا معتقد است به ژاپن تعلق دارد؟ آیا آمریکا به تعهدات خود برای دفاع و حمایت از متحدانش پایبند خواهد ماند؟

هیچ تضمینی وجود ندارد که یک رئیس جمهور آمریکا به خصوص ترامپ در هر صورت وارد یک جنگ شود ولی اینها سناریوهایی است که تحلیلگران موسسه رند درباره آن تحقیق و مطالعه کرده اند تا ببینند آیا آمریکا حاضر است با توسل به زور مانع از تسلط چین بر این سرزمین ها و اراضی شود؟ هنوز به درستی مشخص نیست که آمریکا بتواند چنین کاری را انجام دهد.

در صورت وقوع محتمل ترین سناریوهای جنگی آمریکا و چین در آسیا، پیروزی چین به این معنا نخواهد بود که حزب کمونیست چین می تواند بر واشنگتن غلبه کند، بلکه پیروزی چین به این معناست که آمریکا نمی تواند چین را از سرزمین های ژاپنی یا تایوان بیرون کند. آمریکا برای انجام چنین کاری علاوه بر حملات سایبری می تواند به نیروهای چینی از طریق هوا و دریا حمله کند ولی مشکل این است که چین حداقل در 20 سال گذشته برای چنین شرایطی کاملا آماده شده است و سرمایه گذاری کلانی را برای دفاع از خود انجام داده است تا مانع از موفقیت این رویکرد آمریکا شود. چین موشک هایی دارد که قادر به غرق کردن کشتی هاست. چین موشک هایی دارد که قادر به سرنگونی هواپیماها است. چین موشک هایی دارد که از نظر تئوری می تواند به پایگاه های آمریکایی در ژاپن و گوام برسد.

دیوید اوشمانک تحلیلگر ارشد موسسه رند در این باره گفت: چین نمی خواهد آمریکا را از نظر نظامی با یک شکست جامع و کامل روبرو کند تا به اهداف کوتاه مدتش دست پیدا کند. اگر هدف چینی ها اشغال تایوان باشد آنها می توانند ظرف چند روز یا چند هفته به این هدف دست پیدا کنند. چین نه تنها می تواند به پایگاه های هوایی آمریکا در منطقه حمله کند بلکه آنها می توانند به ناوهای هواپیمابر در دریا نیز حمله ور شوند. آنها می توانند به حسگرهای ما در فضا نیز حمله کنند. آنها به ارتباطات ماهواره ای ما نیز حمله خواهند کرد. آنها می توانند به پایگاه های اطلاعاتی در سامانه های فرماندهی ما نیز نفوذ کنند.

آتلانتیک در ادامه افزود: رشد قابلیت های نظامی چین طی 20 سال گذشته کاملا چشمگیر بوده است، یعنی زمانی که بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا یک فروند ناو هواپیمابر را به نزدیکی تنگه تایوان اعزام کرد تا مانع از تهدیدات چین علیه این جزیره شود. چین در آن زمان موشک هایی را به سوی تایوان شلیک کرده است ولی زرادخانه موشکی چین توانایی قدرت و دقت امروز را نداشت.

کریس بروس رئیس سابق کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا در این باره گفت: زمانی که ناو هواپیمابر آمریکایی توسط کلینتون مستقر شد، چینی‌ها حتی نمی توانستند آن را پیدا کنند. اکنون 25 سال گذشته است و چینی ها اکنون نه تنها می توانند سامانه هایی مثل آن را پیدا کنند بلکه می دانند چگونه با استفاده از تسلیحات دقیق و هدایت شونده آن را نابود کنند. اگر آمریکا الان بخواهد یک ناو هواپیمابر را در نزدیکی تنگه تایوان مستقر کند، احتمال واقعی برای درگیری نظامی وجود خواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    12 15
    دوره قدرت امریکا تمام شده
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    17 7
    چين درسته پيشرفت كرده ولي در مقابل قدرت امريكا سالها زمان ميبره تا عرض اندام كنه.فعلا خيلي ضعيفه
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    4 12
    چین در آینده نزدیک قدرت اقتصادی اول دنیا خواهد شد و در نهایت فروپاشی ابر قدرتی امریکای جنایتکار
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    2 11
    امریکایی ها فقط با تحدید قصد ترساندن چین را دارند ولی در عمل هیچ کاری نمی توانند انجام دهند
  • سعید IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    1 0
    چین در مقابل آمریکا عددی نیست،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس