کد خبر 978587
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
ظریف - نمایه

آقای ظریف چندمین‌بار است که به غیرقابل اعتمادبودن آمریکا و اروپا اذعان می‌کند و این در حالی است که آقای روحانی چندسال قبل، منتقدان را نابلد درباره مذاکره معرفی می‌کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

رجانیوز با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه در آمریکا نوشت: جواد ظریف روز پنجشنبه 27 تیرماه 1398، در مصاحبه با خبرنگار رادیو ملی آمریکا (NPR)، اعلام کرد که تعامل با غرب در بین مردم ایران، اعتبارش را ازدست داده است.


ظریف در این مصاحبه گفت: «تعامل با غرب اعتبارش را در ایران از دست داده است. مردم دیگر به تعامل با جامعه جهانی توجهی ندارند. بنابراین، تعامل اعتبارش را از دست داده و به تبع آن، من نیز در حال از دست‌دادن اعتبارم هستم.»

بیشتر بخوانید:

برجام شکست خورده چون علت وجودی آن از بین رفته است

چرا برخی‌ها اصرار به مذاکره دارند؟


بر کسی پوشیده نیست که شاکله گفتمان دولت تدبیر به ریاست روحانی، تعامل مذاکره با غرب بوده است.


جواد ظریف مهرماه 93، در «شورای روابط خارجی آمریکا» و در پاسخ این سؤال که «آیا شکست در مذاکرات هسته‌ای بر سیاست خارجی  ایران تأثیرگذار خواهد بود؟»، گفته بود: «ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مقبولیت‌مان نزد مردم را از دست خواهیم داد.»


حتی پیش از آن و در زمانی که روحانی در دولت اصلاحات به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در حال مذاکره با غربی‌ها بود، ظریف در سخنانی که فیلمش سال‌ها بعد منتشر شد، خطاب به البرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید: «بسیاری از کاندیداهای ریاست‌جمهوری از شکست مذاکرات ما سود می‌برند. آنها موفقیتی در این گفت‌وگوها نمی‌بینند و از طرفی آنها آدم‌های پرنفوذی هستند. اعتبار اروپایی‌ها و مذاکره‌کنندگان ایرانی هر دو در ایران از دست رفته است.»


در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز آقای روحانی در سخنرانی تبلیغاتی خود در اردبیل، با کنایه به منتقدین با آمریکا گفته بود: «چه‌جور آب و صابون بیاریم، رویتان را بشوییم. تحریم بر نمی‌گردد. شما می‌خواهید با دنیا مذاکره کنید؟ شما بلد هستید که با دنیا مذاکره کنید و آیا زبان دنیا را می‌دانید؟ در حالی که در فهم زبان ملت خود گرفتار هستید.»


اکنون که آمریکا از برجام خارج شده و اروپایی‌ها نیز به تبعیت از آمریکا از انجام وظایف خود در قبال برجام طفره می‌روند و وضعیت اقتصادی سخت‌تر از قبل برجام است، عیار هنر روحانی و دولت‌اش نیز در مذاکره با کشورهای دیگر قابل مشاهده است.
در هر حال اعتراف ظریف به این‌که گفتمان تعامل با غرب در ایران اعتبار خود را از دست داده، چندان هم دور از انتظار نبود.


ظریف آذرماه سال 97، در چهارمین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان با اعلام این‌که «غرب» مرکز عالم نیست، گفته بود: «بزرگ‌ترین مخالفان مذاکره با غرب، غرب را مرکز جهان می‌بینند. یک تحولی الان رخ داده. دنیای امروز، دنیای پساغربی است. یک زمانی دنیا معادل بود با غرب؛ آن دوران تمام شد؛ دوران جدیدی پیدا شد. دوران قدر قدرتی تمام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دامغانی IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    8 0
    واقعا ادم از اینهمه درویی ودروغگویی اتیش میگیره..انشاالله خداوند همه ی منافقین و درویان ودنیاطلبان را اگر قابل هدایت نیستند نیست و نابودشان بفرماید.امین یا رب العالمین.
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    5 0
    وزیر جبهه نرفته!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس