کد خبر 978586
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
روحانی - نمایه

یک روزنامه حامی دولت نوشت: سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه تورم نرخ اجاره‌بها 30 درصد است، شبیه شوخی و غیرقابل درک از سوی مردم است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

همشهری با تاکید بر «تناقض آمار دولت با ادراک مردم» می‌نویسد: رئیس‌جمهور در نشستی با مدیران ارشد حوزه مسکن، به استناد آمارهایی که در اختیارش قرار گرفته بود، رشد اجاره‌بها در سال گذشته را 30 درصد اعلام کرد؛ رقمی که البته با آمارهای بانک مرکزی همخوانی دارد اما با ادراک مردم از واقعیت بازار تناسبی ندارد.

بیشتر بخوانید:

روحانی از تورم اجاره بها در محله خود هم خبر ندارد؟!

انتقاد مطبوعات از آمار اجاره‌ای روحانی

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره سوال از رئیس جمهور +متن کامل

واکنش کاربران فضای مجازی به خستگی رئیس‌جمهور +عکس

اشتغالزایی، از آمار تا واقعیت


وزیر راه و شهرسازی در توجیه رقم اعلام شده رئیس‌جمهور، می‌گوید: آمارهای رئیس‌جمهور بازگو شده از گزارش‌های معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی بوده که آنها هم بر اساس آمارهای رسمی استخراج شده است.


اسلامی تاکید می‌کند آنچه مشاوران املاک مطرح می‌کنند ملاک و معیار اجاره‌بها نیست، بلکه ملاک برای ما گزارش‌های معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی است و در این خصوص گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت یک مترمربع مسکن، تورم و اجاره‌بها با هم هماهنگ بوده است. به گفته او، آنچه رئیس‌جمهور درباره افزایش 30 درصدی اجاره‌بها مطرح کرد، معدل افزایش این شاخص در بهار امسال نسبت به پارسال بوده و رئیس‌جمهور سقف اجاره‌بها را اعلام نکرده است.


به عبارتی این اظهارنظر وزیر را می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که در بهار امسال، هزینه مسکن مستاجران ایرانی به‌طور میانگین 30 درصد نسبت به بهار پارسال افزایش پیدا کرده است. اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟ در حقیقت اگر اجاره‌بها مطابق آماری که به اطلاع رئیس‌جمهور رسیده، رشد کرده باشد، فقط یک‌سوم تورم مسکن در بازار اجاره‌بها تخلیه شده و قاعدتا رهن یک آپارتمان 500 میلیون تومانی که در سال گذشته 100 میلیون تومان (معادل 3 میلیون تومان اجاره‌ ماهانه) تعیین می‌شد، امسال که ارزش این آپارتمان به بالای یک میلیارد تومان رسید، باید به 130 میلیون تومان (معادل 3/9 میلیون تومان اجاره ماهانه) افزایش پیدا کند اما در واقعیت بازار، این ارقام به شوخی شبیه است و جز در مواردی که صاحبخانه آدم منصفی باشد، اتفاق نمی‌افتد. آمارهای مسئولان می‌گوید که اوضاع خوب است و روبه‌راه اما درک مردم از واقعیت بازار چیز دیگری است.


یادآور می‌شود آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال 92 گفته بود معیار تورم، جیب مردم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • --- IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    2 0
    بشنو و باور نکن!!! ما مردم عادت که کردیم.
  • ناشناس IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    1 0
    اقای روحانی بیشتر از سی درصد بلد نیست مسکن سی درصد گران شده ؛ گوشت یر درصد غیر متعارف است و... ولی در واقع مسکن و گوشت 70 درصد گران شده است
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    3 0
    روحانی همه چیز رو به شوخی گرفته .بنده خدا مردم .خدا هدایت کنه اونایی که بهش رای دادند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس