کد خبر 978318
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
سلطان محمد ابو الجدایل

دولت انگلیس از اینکه فردی نزدیک به عربستان سعودی در قالب قراردادهای مخفی، سهام 2 روزنامه انگلیسی را خریده، ابراز نگرانی کرد و گفت این مسئله تبعاتی برای امنیت ملی خواهد داشت.

به گزارش مشرق، دولت انگلیس از اینکه عربستان سعودی توانسته سهام دو روزنامه انگلیسی را بخرد، ابراز نگرانی کرد.

«دیوید اسکانل»، نماینده حقوقی دولت انگلیس این هفته در جلسه دادگاهی گفته است که عربستان سعودی توانسته است بخشی از سهام روزنامه‌های «ایندیپندنت» و «ایونینگ استاندارد» را از طریق قراردادهای «غیرمعمول، پیچیده و سری» بخرد.

بیشتر بخوانید:

راه‌اندازی دومین شبکه سعودی برای فارسی‌زبان

او گفت: «دولت عربستان سعودی می‌تواند در تحریر اخبار این روزنامه‌ها نفوذ داشته باشد ولی فروش سهام این روزنامه‌ها به سعودی‌ها پیامدهایی برای امنیت ملی انگلیس خواهد داشت».

چنل گفته است که این روزنامه‌ها با قراردادهای سری و پیچیده خود خواسته‌اند فرآیند فروش سهام خود به یک بانک سعودی را مخفی نگه دارند.

به گزارش روزنامه گاردین، نماینده قانونی دولت انگیس گفته است که «یئوگینی لیبیدیو»، ۳۰ درصد از سهام روزنامه‌های مذکور را به شرکت‌های بی‌نام و نشان فروخته است که در رأس این شرکت، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸  «سلطان محمد ابو الجدایل»، تاجر سعودی قرار داشته است.

دیوید اسکانل، لیببدیو را متهم کرده است که قبل از آنکه منصب خود را ترک کند، سهام‌های ایندیپندنت و ایونینگ ستاندارد را به سعودی‌ها فروخته است تا از پاسخگویی به سؤالات در مورد قرادادهای مشکوک و سری فرار کند.

روزنامه گاردین به نقل از چنل می‌نویسد: «آنچه موجب نگرانی بریتانیا می‌شود این است که احتمالا کشوری بیگانه سهم زیادی از شرکت لیبیدو را از آن خود کند».

«جرمی رایت»، وزیر فرهنگ انگلیس ماه گذشته از انجام تحقیقاتی در خصوص قراردادها و مناقصه‌های دو روزنامه مزبور آغاز کرده است. او هشدار داده بود که احتمال دارد سرمایه‌گذار نهایی در این قراردادها و مناقصات، روابط قوی با دولت سعودی داشته باشد.

به گزارش گاردین، رایت پیشتر گفته بود که قرارداد عربستان سعودی با این روزنامه‌ها چه‌بسا اخبار آن‌ها را تحت الشعاع قرار دهد؛ چرا که عربستان سعودی با قراردادی که با ایندیپندنت داشته، چندین صفحه الکترونیکی به زبان‌های دیگر راه‌اندازی کرده است تا مخاطبان به این زبان‌ها را جذب کنند.

عربستان سعودی طی یک سال گذشته، صفحات «ایندیپندنت» را به زبان‌های فارسی، عربی، ترکی و اردو راه‌اندازی کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    0 0
    انگلیس بابت خرید چن روزنامه توسط سعودی حساس شده ولی این دولت انحصار روغن کشور رو که میتونه سرطانزا و پالمی باشن به سعودی ملعون واگذار کرده و عین خیالشون نیست عمل میکنن به این مسئله خواهشا بپردازید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس