انصارالله یمن: پافشاری مکرون بر فروش تسلیحات به عربستان، یک نفاق آشکار است

رئیس هیات مذاکره کننده دولت یمن در مسکو تاکید کرد از شروط صنعا برای پذیرش راه حل سیاسی در یمن این است که این کشور هرگز به دوران سرسپردگی به عربستان بازنمی‌گردد و بیگانگان باید خاک یمن را ترک کنند.

به گزارش مشرق، «محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در مذاکرات سوئد تاکید کرد، تا زمانی که جنگ یمن تمام نشود، منطقه روی امنیت و ثبات را نمی‌بیند.

عبدالسلام در گفت‌و‌گو با شبکه المسیره گفت که از روز سه شنبه به دعوت وزارت خارجه روسیه در راس هیاتی از صنعا به مسکو سفر کرده است.

وی تاکید کرد که در دیدار با مقامات روسی چشم انداز ملی برای حل بحران یمن و دیگر گام‌های دولت نجات ملی یمن در خصوص توافق سوئد را را مورد بررسی قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

حمله پهپادی انصارالله به پایگاه هوایی ملک خالد

هیأت یمنی: نگاه مسکو به مسئله یمن تغییر کرده است

جدیدترین موضع گیری بن سلمان درباره جنگ یمن

عبدالسلام با تاکید بر اینکه هر یمنی غیرتمند مخالف حضور سربازان اجنبی در خاک کشورش است، گفت: مشروعیت ائتلاف دشمن بر اساس خون، گرسنگی و تجاوزگری است.

رئیس هیات مذاکره کننده یمن، جنگ در کشورش را تجاوز خارجی و نه جنگی یمنی-یمنی خواند و گفت: با توجه به موقعیت راهبردی یمن، بدون خاتمه یافتن تجاوز به یمن امنیت و ثباتی در منطقه در کار نخواهد بود.

وی اظهار داشت: چشم انداز راه حل روسیه احتمالا به دنبال تنش‌های منطقه‌ای پس از تعرض به ایران مطرح شده است و ما با روسیه در مصلحت مربوط به ایجاد صلح هم عقیده‌ایم.

عبدالسلام تصریح کرد: جنگ علیه یمن و تنش‌های منطقه‌ای در خاورمیانه باید متوقف شود و چشم انداز آمریکا و غرب به راه حل یمن ناموفق است.

رئیس هیات مذاکره کننده یمن ادامه داد: موضع روسیه در قبال یمن باید جسورانه تر و پویاتر باشد و هیچ موضع منفی در شورای امنیت نداشته باشد و به تصویب قطعنامه‌های ظالمانه علیه یمن کمک نکند.

وی تاکید کرد: موضع روسیه در صورتی می‌تواند مثبت باشد که تلاش دیگر کشورها هم به آن افزوده شود.

عبدالسلام گفت: ما  اول به پروردگارمان و استقامت ملتمان و قدرت نظامی و امنیتی آن برای حل بحران امیدواریم و مابقی عوامل کمک کننده هستند.

رئیس هیات مذاکره کننده یمن تاکید کرد: راه حل سیاسی در یمن دیگر پیچیده نیست اما گره ائتلاف عربی اینجاست که در تجاوز به یمن شکست خورده و هنوز نمی‌داند چگونه از این وضعیت خارج شود؟

پایبندی یکجانبه انصار الله به توافق سوئد

عبدالسلام گفت: راه حل سیاسی در یمن باید بر مبنای این باشد که یمن کشوری مستقل است و حق داشتن رابطه با کشورهای همسایه را دارد. محال است گفت‌وگویی سیاسی را بپذیریم که بر مبنای آن دنباله رو دیگران باشیم و قدرت تصمیم گیری نداشته باشیم.

به عقیده این مقام یمنی، تصور اینکه یمن شاید به دوره سرسپردگی بازگردد غیرممکن است و این امر دستیابی به راه حل سیاسی را دشوار می‌کند.

رئیس هیات ملی مذاکره کننده صنعا گفت: وقتی که با نمایندگان کشورهای دنیا ملاقات می‌کنیم طرف دیگر(دولت مستعفی منصور هادی) را دولت در تبعید می‌خوانند که موجودیتی در کشورش ندارد.

عبدالسلام اقدامات یکجانبه هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در الحدیده (عقب نشینی از سه یندر کلیدی) را هوشمندانه و اخلاقی خواند و گفت: مردم ما باید به اقدامات صنعا در خصوص توافق سوئد و الحدیده اعتماد کنند.

وی افزود: عقب نشینی انصارالله در الحدیده نمی‌تواند مورد انتقاد کسی قرار بگیرد و نیروهای گارد ساحلی کنترل بنادر را تحویل گرفتند. قرار بود پس از عقب نشینی ما، کشتی‌های تجاری طبق روال طبیعی خود وارد بندر الحدیده شوند و مورد بازرسی قرار نگیرند.

رئیس هیات مذاکره کننده یمن گفت: ما در بندر الحدیده عقب نشینی کردیم زیرا ادعاهای باطل حاکی ازا ین بود که سلاح‌هایی از این بندر وارد می‌شوند، اما ما دلایل و شواهدی ارائه دادیم که نادرستی این داده‌ها  را ثابت کرد.

عبدالسلام هر حرفی درباره ورود سلاح از الحدیده به یمن را بی اساس خواند و گفت: طرف مقابل دنبال جنگ است.

وی افزود:  هر فرد یمنی درک می‌کند که باید با برادران یمنی خود با هر سیاست و گرایش آنها در داخل یک سرزمین مستقل زندگی کند. توافق سوئد با نظارت 25 کشور دنیا در سوئد به امضا رسید چگونه طرف دیگر این توافق را دیگر خوب نمی پندارد؟

رئیس هیات مذاکره کننده یمن تاکید کرد: موضع ما نشان داد که ما صاحبان آرمان صلح طلبی و آزادی خواهی برای ملتمان هستیم و جنگ طلب نیستیم.

عبدالسلام تاکید کرد: هدف متجاوزان تسلط بر بندر الحدیده است همان کاری که در عدن کردند تا ما یمنی‌ها تصمیم گیرنده نباشیم.

رئیس هیات مذاکره کننده صنعا با بیان اینکه سازمان ملل برخورد خوبی با طرح اقتصادی شورای عالی سیاسی یمن نداشت، گفت: ما از قبل می‌دانستیم که طرف مقابل هرگز آن را نمی‌پذیرد، اما خواستیم حجت را تمام کنیم.

وی افزود: این طرح اقتصادی مورد استقبال جامعه بین المللی قرار گرفت اما همه گفتند اجرای آن مسئولیت سازمان ملل است.

عبدالسلام گفت: از روز نخست، مبادله کلی اسرا را مطرح کردیم اما طرف مقابل با آن مخالفت کرد و فرستاده سازمان ملل هم پاسخی به پیشنهادهای دیگر ما در این زمینه نمی‌دهد.

رئیس هیات مذاکره کننده یمن پرسید: چرا عربستان و امارات بر اسرای ما در زندان‌هایی نظارت دارند که از هیچ گونه امکاناتی برخوردار نیست، اما کمیته‌های سازمان ملل و صلیب سرخ از زندان‌های ما بازدید می‌کنند.

وی افزود: ما به خاطر اسرایمان پیشنهادهایی ظالمانه در حق خود را می‌پذیریم اما مشکلی برای آزادی اسیران خود نداریم.

نهادهای بشردوستانه جاسوس متجاوزانند

عبدالسلام مشکل پیش آمده با نهادهای مرتبط با ارائه کمک‌های غذایی را پیچیده خواند و گفت: این نهادها به ظاهر به اقدامات انسان دوستانه مشغولند اما متاسفانه اظهاراتی را طلب می‌کنند که در حیطه اختیارات آنها نیست.

وی افزود: ما نمی‌گوییم همه نهادهای بشردوستانه در اقدامات امنیتی دخیلند اما برخی از آنها تسلیم فشارهای کشورهای متجاوز قرار گرفته اند.

وی تاکید کرد: موج بزرگی از فساد نهادهای غذایی را فراگرفته و شهروندان از رسیدن کمک‌هایی که نیازی به آن نیست نظیر لوازم آرایشی و غیره در تعجبند.

عبدالسلام گفت: ما مخالف کمک‌های بشردوستانه نیستیم اما آیا بیش از 26 میلیون یمنی فقط با کمک‌های بشردوستانه می‌توانند زندگی کنند؟

رئیس هیات مذاکره کننده یمن پرسید: چرا ما را به سرقت کمک‌های بشردوستانه متهم می‌کنند در حالی که برخی کارهای این نهادهای به ظاهر بشردوستانه اقدامی امنیتی برای خدمت به کشورهای متجاوز علیه یمن است.

ائتلاف چند کشور عربی به رهبری عربستان سعودی از مارس 2015 ضمن آغاز عملیات نظامی علیه یمن این فقیرترین کشور عربی را از  زمین، هوا و دریا محاصره کرده و حتی مانع ورود غذا و دارو به  آنجا می‌شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس