کتاب دنیای وارونه - کتابستان معرفت - کراپ‌شده

ارزش سالانه ی فراورده های مخصوص مصرف سگ و گربه خانگی که در ایالات متحده به فروش می رسد چهار برابر تولید ناخالص ملی کشور اتیوپی است.

به گزارش مشرق، در سال ۱۹۶۰، داراییِ بیست درصد از ثروتمندترین مردم جهان سی برابر میزان دارایی بیست درصد فقیرترین مردم جهان بود. در سال ۱۹۹۰، این رقم به هفتاد برابر افزایش یافته است.

تیغه های قیچی نابرابری همچنان در حال فاصله گرفتن از یکدیگرند، در سال ۲۰۰۰، این شکاف طبقاتی به نود برابر می رسد. شکافْ بین ثروتمندترین ثروتمندها ــ که در مجله های سکسی ـ مالی Fortune و Forbes ظاهر می شوند ــ و فقیرترین فقرا ــ که در خیابان‌ها و در میادین ظاهر می شوند ــ حتی بیش از این است.

احتمال مرگ زن باردار در وقت زا در آفریقا صد برابر زن باردار در اروپا است. ارزش سالانه ی فراورده های مخصوص مصرف سگ و گربه خانگی که در ایالات متحده به فروش می رسد چهار برابر تولید ناخالص ملی کشور اتیوپی است.

میزان فروش سالانه ی فقط دو غول اقتصادی، یعنی جنرال موتورز و فورد، به راحتی از ارزش کل اقتصادهای آفریقای سیاه می گذرد. طبق آمارِ آژانسِ «برنامه ی توسعه سازمان ملل»، ده نفر اول از ثروتمندترین افراد روی کره ی زمینْ مالک اموالی‌اند معادل با ارزش کل تولید پنجاه کشور.
ثروت ۴۴۷ میلیاردر نیز بیش از نصف درآمد سالانه ی جامعه بشری است.»

جیمز گوستاو اسپث، رئیس این آژانسِ سازمان ملل، در سال ۱۹۹۷ اعلام کرد که طی نیم قرن گذشته تعداد افراد ثروتمند دو برابر شده است، در حالی که تعداد افراد فقیر صد برابر؛ همچنین ۱/۶ میلیارد نفر در شرایط بدتری به نسبت شرایط پانزده سال قبل خود به سر می برند.

*بخش هایی از کتاب دنیای وارونه نوشته ادواردو گالئانو / نشر کتابستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    4 1
    خب پس نگین امریکا رفاه نداره هر خانواده ی امریکتایی چندتا حیوان خانگی داره که مصرف گوشت یکیشون شون در ماه فقط دو برابر حقوق معلمی منه
  • آریا IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    0 1
    عالیه از اینا بیشتر بزارین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس