کد خبر 977319
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
محیط زیست چه خوابی برای گردشگری میانکاله دیده است؟

محیط زیست استان مازندران به فکر ساماندهی وضعیت گردشگری منطقه حفاظت شده میانکاله افتاده است اما یک فعال محیط زیست با انتقاد از مجریان این طرح، گفت: کارشناسان محیط زیست در زمینه گردشگری صاحب‌نظر نیستند و بهتر است به فکر معضلات زیست محیطی میانکاله باشند.

به گزارش مشرق، 17روز پیش بود که اداره روابط عمومی محیط زیست استان مازندارن خبر ممنوعیت ورود گردشگر به منطقه حفاظت شده میانکاله را منتشر کرد.

مسؤولان محیط زیست مازندارن دلیل این ممنوعیت را عدم مدیریت صحیح پسماندها و وقوع آتش سوزی‌ها و خطر آسیب رسیدن به زیستگاه حساس پناهگاه‌ اعلام کردند و از گردشگران خواستند تا اطلاع ثانوی از مراجعه به ذخیرگاه زیست کره میانکاله خودداری کنند.

ببینید:

پس از چند روز از اعلام این محدودیت وممنوعیت، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد که قرار است سه هکتار پارکینگ در حوالی میانکاله با تعدادی اتوبوس برای جابجایی گردشگران در نظر گرفته بگیرد تا این اتوبوس‌ها گردشگران را تا ابتدای میانکاله جابجا و سپس برگردانند.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران: به فکر ساماندهی گردشگری در میانکاله افتاده‌ایم

حسینعلی ابراهیم کارنامی مدیرکل محیط زیست استان مازندارن در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست فارس درباره علت ممنوعیت و به راه افتادن اتوبوس گردشگری در این منطقه اینطور توضیح داد که به دنبال ساماندهی گردشگری در منطقه میانکاله به فکر تدارک وسیله حمل و نقل کنترل‌شده افتادیم تا با اجازه ورود به چند خودروی مشخص مخصوص گردشگری از حجم ورود خودروهای شخصی به این منطقه جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه درهمجواری این منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد وجود دارد و ممکن است با توجه به بی‌سامانی وضعیت گردشگری در میانکاله به فکر توسعه فعالیت‌های خود به داخل این منطقه بیفتند، اظهار داشت: از مردم بومی و تشکل‌های مردم نهاد تا دستگاهای قضایی و فرمانداری‌ها برای سروسامان دادن به جریان ورود گردشگر به این منطقه پای کار آمدند.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران به تخریب‌های گسترده به دلیل ورود خودروهای شخصی به این منطقه  اشاره کرد و گفت: برای ساماندهی وضعیت گردشگری در این منطقه حفاظت شده، امسال توانستیم به ساماندهی کومه‌های صیادی اقدام کنیم.

ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه برای مدیریت گردشگری در این منطقه گام به گام پیش می‌رویم تا بتوانیم به الگوی گردشگری پایدار دست یابیم، ابراز داشت: برای ساماندهی اوضاع این منطقه با مقاومت‌های بسیاری هم مواجه شده‌ایم و در این مدت بارها محیط‌بانان درگیری و ضدوخورد داشته‌اند، اما در حال آگاهی‌رسانی به جامعه بومی هستیم تا احساس کنند با اجرای طرح‌های گردشگری می‌تواند به درآمد دست یابند.

یک فعال محیط زیست: مسؤولان محیط زیست به جای اظهار نظر در حوزه گردشگری به معضلات محیط زیست بپردازند

اما حرمنصوری فعال محیط زیست که سال‌هاست در منطقه میانکاله فعالیت می‌کند، نظر مخالف مدیرکل محیط زیست استان مازندران دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به عدم ساماندهی صحیح گردشگران در این منطقه انتقاد کرد و گفت: نمی‌شود یک‌شبه درهای میانکاله را به روی مردم ببنیدم.

وی با بیان اینکه مسؤولان محیط زیست در حوزه گردشگری تخصصی ندارند و نمی‌توانند در این زمینه تصمیم‌گیری کنند، ابراز داشت: از هیچ‌کدام از فعالان محیط زیست و گردشگری این منطقه برای اجرای این طرح دعوت نشده است.

منصوری اظهار داشت: محیط زیست نمی‌تواند، مجری برنامه‌های گردشگری باشد و بهتر است به معضلات زیست محیطی که هر روز در این منطقه پررنگ‌تر می‌شود بپردازد.

وی یادآورشد: در حال حاضر گونه‌های غیربومی مثل لاکپشت کاسه نرم چینی وارد منطقه میانکاله شده و به سرعت در حال تکثیراست و محیط زیست مازندران هیچ توجهی به آن ندارد و به جای پرداختن به مسؤولیت سازمانی‌اش به فکردرآمدزایی از میانکاله افتاده است.

این فعال محیط زیست که از ابتدای دهه 80 مجری تورهای پرنده‌نگری نیز در این منطقه بوده است، از سنگ‌اندازی‌ها برای توسعه اکوتوریسم و پرنده‌نگری در میانکاله گلایه کرد و گفت:میانکاله در برخی از مقاطع زمانی تا حدود 10 هزار نفر بازدید کننده دارد و باید بستری را فراهم کنیم که از ورود گردشگر با حجم زیاد به این اکوسیستم حساس جلوگیری شود.

شبه‌جزیره‌ میانکاله در انتهای جنوب شرقی دریای خزر و در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی بهشهر در استان مازندران واقع شده و از سال ۱۳۴۸ به عنوان «منطقه حفاظت‌شده» معرفی شد و هم‌اکنون با عناوین پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

یکی از دلایل اهمیت میانکاله این است که در تمام سواحل جنوبی دریای خزر هیچ منطقه‌ای جز آن وجود ندارد که محیط طبیعی آن در وضعیتی نسبتاً دست‌نخورده باقی‌مانده باشد.

بکر بودن میانکاله موجب شده تا تالاب‌ها و سواحل این منطقه علاوه بر پرندگان مهاجر، محل تخم‌گذاری و زیستگاه اصلی بسیاری از ماهیان دریای خزر نیز باشد، به ویژه کپور و کفال و ماهیان خاویاری.

میانکاله یکی از استراحتگاه‌های فوک خزری‌ است و به این خاطر جایگاه آن از سال ۱۳۵۳ به عنوان پناهگاه حیات وحش و ذخیرگاه زیست‌کره ارتقاء یافته و تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

میانکاله بهشت اکوتوریسم و پرنده‌نگری

این شبه جزیره به همراه تالاب‌های همجوارش در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از سایت‌های کنوانسیون رامسر ثبت شد و یک سال بعد هم به خاطر وجود میراث فرهنگی، آثار و ابنیه تاریخی و زیباشناختی به عنوان یکی از ذخیرگاه‌های زیست کره به کمیته برنامه انسان و کره مسکون یونسکو پیوست.

بیش از ۲۰۰ گونه پرنده مهاجر و بومی در میانکاله، این شبه جزیره را تبدیل به ظرفیتی برای ایجاد یکی از سایت‌های پرنده‌نگری و اکوتوریسم کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس