کد خبر 977195
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
ضرغامی: ایران بازار ۶۰۰ میلیون نفری دارد/ مشکلات اقتصادی با برنامه‌ریزی و روحیه جهادی رفع می‌شود

قیمت گوشت، حداکثر ۳ دلار است. همه ضرائب اضافی در خرید، حمل، توزیع و سود فروشنده را هم در نظر بگیریم، زیر ۵۰ هزار تومان می شود.

به گزارش مشرق، عزت الله ضرغامی عضو شوراهای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی در صفحه شخصی خود در اینستاگرامش درباره قیمت گوشت نوشت:

امنیت غذایی!
دیروز یک کیلو گوشت گوسفند خریدم. فروشنده ۱۰۰ هزار تومان از کارت برداشت. خوشحال شدم! چون دفعه قبل ۱۲۰تومن برداشته بود. اما آیا قیمت واقعی گوشت همین است؟
قیمت گوشت، حداکثر ۳ دلار است. همه ضرائب اضافی در خرید، حمل، توزیع و سود فروشنده را هم در نظر بگیریم، زیر ۵۰ هزار تومان می شود.
آیا واسطه های بزرگ، اجازه چنین کاری را به دولت می‌دهند؟
دور زدن دلال ها پیش نیاز دور زدن تحریم‌ها ست!

*** پی نوشت ***

چند هفته ای است که روی امنیت غذایی کار می‌کنم. از جلسه با نیروهای مولد و متعهد در این حوزه تا کارشناسان دانشگاهی و بازدید از مراکز تولید محصولات پروتئینی.

۱- آمار مراتع رسمی کشور ۸۱ میلیون هکتار است. اگر مراتع غنی را به حساب نیاوریم، با مراتع متوسط و ضعیف حداقل ظرفیت پرورش گوسفند ۲۰۰ میلیون راس است.
در حال حاضر کل ظرفیت پرورش گوسفند ۴۰ میلیون راس است که فقط ۱۰ میلیون راس آن به چرای طبیعی اختصاص دارد.


۲- راهبرد تبدیل تغذیه دام از "چرای طبیعی و در فضای باز" به "پرورش و نگهداری در فضای بسته" و تهیه علوفه ویژه که بخش قابل توجهی از سرمایه‌های انسانی، زمین و منابع آبی را به خود اختصاص می دهد کار نادرستی بوده که از رژیم قبل ریل‌گذاری شده است.


۳- چرای گوسفند، باعث اصلاح فیزیکی و شیمیایی خاک شده و موجب تقویت مراتع می شود. بسیاری از هزینه‌های "تعلیف" در پروسه ی کاشت، داشت، برداشت، انبار، خوراک سازی، خوراک ریزی، حمل و نقل، جمع آوری کود و ... هم از بین می‌رود.

سیاست "تحدید مجوز چرا در مراتع" سیاست نادرستی است و باید اصلاح شود.


۴- طرح های جهادی زیادی توسط جوانان علاقمند ارائه شده که زمین های دیم به مراتع دست کاشت تبدیل شوند و چهار برابر آن محصول دهند. این طرح ها نیاز به همکاری و مجوز دارند. (حتی وام هم نمی خواهند.) ای کاش "جهاد سازندگی" تعطیل نمی شد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    10 1
    مدیران تا رأس کار هستن سیستم سالمه همین که میرن کنار البته کنار که نمیرن فقط فاصله میگیرن، میشن اوپوزیسیون
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      3 1
      هرکی راه بهتر رو نشون داد که اپوزیسیون نیست. این بنده خدا داره میگه کاش جهاد سازندگی وجود داشت. جهاد سازندگی از افتخارات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی هست.
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    4 0
    خدا به ملت رحم کنه برا کسی که پول داره و پول در میاره که اوضاع فرق نداره
  • حمید IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    6 7
    دوتا سوال دارم: 1- پس چرا دام از ایران به خارج قاچاق میشود؟ 2-آیا ایشان خبر دارند که مراتع زیادی از کشور بر اثر چرای بیش از حد تقریبا نابود شده و ایجاد سیل و شستن خاک در آنها تسهیل شده است؟
    • تأمل IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      1 1
      البته این طرز فکر هم وجود دارد که برای ما یک ادعاست، به علاوه اگه دقت کنیم ضرغامی فقط مراتع موجود رو نگفت بلکه گفت ظرفیتش هست و باید تولید مرتع کرد
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    6 1
    این از برکات تدبیر و امید است و البته از خوش خیالی مردم هم در رای دادن به یه مشت پیروپاتال دروغ گو
  • تمشکال IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    2 0
    اگر نظارت و قانون باهم کنار بیایند و متخلفین مجازات سخت دوران (جنگ اقتصادی ) شوند همه چیز درست می شود تا زمانیکه متصرفان به منافع مردم جیب های خود را پر از پول نامشروع می کنند ولی کسی اعدام نمی شود باید تمام آسیب های اجتماعی را در کنار این مسامحه بپذیریم
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    6 0
    چرا الن میگی
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    0 0
    والله بالله این همه سرمایه سرگردان داریم اقایون ما حاضریم همین سرمایه های خردمون رو بدیم به شما و با کمک خودمون گوسفند داری کنیم ولی متاسفانه کسی نمیاد این حرکت یک دست کردن رو بزنه
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    3 1
    پس دلیل گرانی چیه پورفسور؟!!!
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    3 0
    زده توی کار دامپروری؟
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    4 0
    محاسبه واعلام قیمت موادغذایی باپایه پولی دلارضدامنیت غذایی وپاشنه آشیل اینگونه محاسبات است!!!!!
  • DE ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    2 0
    ضرغامی هم بالاخره رفت آمریکا؟!!
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    1 0
    سلام اقای ضرغامی هزینه های دامدار 3برابر شده چطور شما قیمت میدهی؟اگر دامدارمنزل مسکونی اش راروی این کار بزاره که همین اتفاق داره میافته باواردات بی رویه گوشت وایجاد اشتغال برای خارجی ها شما خوشحال میشوی؟ یونجه کیلوی 2500-خوراک دام2100-جو2000-کارگر3000000 تومان-تعمیرات 5برابر-کاه سفید700 تومان -سود وام21درصد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس