کد خبر 977173
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
پایان مسیر مشترک ریاض- ابوظبی در یمن/ دست خالی عربستان از چهار سال و نیم تجاوز

لوبلاگ در گزارشی با بررسی سیر اتحاد عربستان و امارات در سال‌های اخیر، تصمیم امارات برای خروج از یمن را تصمیمی منطقی دانسته و به عربستان پیشنهاد می‌دهد با ایجاد طرح صلحی منطقه‌ای بیش از این به امنیت و موقعیت خود ضربه نزند.

به گزارش مشرق، روابط عربستان و امارات که از زمان قیام‌های مردمی در منطقه در سال ۲۰۱۱ و در پی مشارکت دو کشور در به قدرت رسیدن «عبدالفتاح السیسی» در مصر، تجاوز به یمن به منظور بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی این کشور «منصور عبد ربه» به قدرت و محاصره قطر پس از ایراد اتهام به توطئه علیه همسایگان و تلاش برای تضعیف شورای همکاری خلیج فارس وارد مرحله جدیدی شد که اکنون به صورت حمایت مشترک از «خلیفه حفتر» سرکرده گروه موسوم به ارتش ملی لیبی ادامه دارد.
لوبلاگ در گزارشی با بررسی سیر نزدیکی امارات و عربستان به عنوان دو کشور نفت خیز در غرب آسیا، وضعیت عربستان را در یمن در پی تصمیم امارات مبنی بر خروج از این کشور مورد واکاوی قرار داده است.

بیشتر بخوانید:


در این گزارش آمده است: این اتحاد اکنون با چالشی جدی روبرو شده است؛ تصمیم ابوظبی برای خارج کردن دست‌کم بخشی از نیروهای نظامی خود از یمن. اقدامی که قطعا مشکلات قابل ملاحظه‌ای برای عربستان که تجاوز خود به فقیرترین کشور خاورمیانه را از سال ۲۰۱۵ آغاز کرده، رقم خواهد زد.
در حالی که عربستان و امارات این جنگ را با هدف آنچه ممانعت از گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران خواندند آغاز کرده بودند، اکنون شاهد عملیات تهاجمی نیروهای یمنی به مواضع استراتژیک و نظامی عربستان و در برخی موارد علیه امارات هستند.
بنابر این گزارش، ابوظبی براساس ملاحظاتی اعم از رکود اقتصادی، جنگ فرسایشی، نگرانی از پیامدهای امنیتی، ناکارآمدی حمایت آمریکا از امارات و عربستان در جنگ یمن و انتقادات بین المللی از جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن و پیامدهای محتمل آن، ناچار به اخذ تصمیم خروج از یمن و تغییر استراتژی از نظامی به دیپلماسی در ۸ جولای (۱۷ تیر) شد. این اقدام امارات بر هر دلیلی که استوار باشد خبر مثبتی برای امارات نخواهد بود. حضور نیروهای اماراتی در جنوب یمن سبب می‌شد تا عربستان با فراغ بال از این منطقه به عملیات در سایر مناطق بپردازد. اما خلاء نیروهای اماراتی در این منطقه قطعا چالش‌های عربستان را دوچندان خواهد کرد.
در ادامه گزارش آمده است یک پیامد قطعی برای تصمیم امارات متصور است؛ عربستان بدون شرکای قابل اعتماد قادر به انجام کاری در یمن نیست و شکست استراتژیکش دور از انتظار نیست. عربستان که اکنون با معضل عملیات پهپادی نیروهای یمنی به تاسیسات خود مواجه است، باید پیش از موقعیتش در یمن به امنیت ملی خود بپردازد؛ چرا که با توجه به هزینه‌های سنگین این پادشاهی در زمینه نظامی چنین عملیاتی ضربه مهلکی به مشروعیت و پرستیژ آن محسوب می‌شود.
ضمن این که رشته عملیات زمینی نیروهای یمنی نیز برای این کشور بسیار تحقیرآمیز است. نیروهای یمنی در ماه گذشته اعلام کردند بیش از ۲۰ پایگاه نظامی مرزی عربستان را تصرف کردند. نمایشگاه تجهیزات نظامی در «صنعا» پایتخت یمن نیز که نشان از توانایی برای هدف قرار دادن هر نقطه‌ای از پادشاهی بود، به نوبه خود تاکید بر آسیب پذیری این کشور بود.
این در حالی است که یکی از مهم‌ترین اهداف این جنگ مقابله با به گفته مقام‎های دو کشور نفوذ منطقه‌ای ایران بوده است. محدود شدن حوزه مانور عربستان از دیگر پیامدهای خروج امارات از یمن است. این امر در نهایت می‌تواند به نیاز عربستان به نیروی انسانی از سودان و کمک نیروی دریایی مصر منجر شود که بار مضاعفی بر اقتصاد بحرانی این پادشاهی وارد می کند.
با در نظر داشتن این واقعیات، گزارش بر این باور است که عربستان نیز مانند امارات باید به زودی در رویکرد خود در یمن تغییراتی ایجاد کند. چرا که همانگونه که مشاهده می‌شود رویکرد فعلی در چهار سال و نیم اخیر منتج به اهداف از پیش تعیین شده نگردیده است. یمنی‌ها در این چند سال با ممانعت از بلندپروازی‌های عربستان، به این کشور ثابت کردند که تجربیات پیشین قابل تکرار نیست. مقاومت این نیروها سبب شده تا جامعه بین المللی دیگر قادر به نادیده گرفتن سهم آن‌ها از سیاست و جامعه یمن نباشد. این نیروها در این چند سال ثابت کردند که می‌توانند علیه مجموعه‌ای از بازیگران محلی و قدرتمند منطقه‌ای مقاومت کنند و در واقع جنگ را به انان تحمیل کردند.

گزارش در پایان پیشنهاد می‌دهد که عربستان از طریق طرح صلح منطقه‌ای که شامل کلیه اعضای شورای همکاری خلیج فارس، یمن، عراق و ایران باشد، رویکرد خود را تغییر دهد.

 
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    5 2
    پايان ماه عصل بن سلمان و بن زائد با تفنك مقاومت و خلع سلاح عاقد انها(شيطان بزرگ) ياد اور پايان ماه عسل بني صدر و رجوي است كافران گمراه از هدايت خداوند راهي جز سراب صحراي رب الخالي ندارند!
  • RO ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    0 0
    پایان مسیر یا بازی استراتژیک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس