کد خبر 977140
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
کوشنر

مشاور کاخ سفید قصد دارد هفته آینده با هدف پیشبرد طرح سازش پیشنهادی آمریکا موسوم به معامله قرن به چندین کشور عربی و فلسطین اشغالی سفر کند.

به گزارش مشرق، «جرد کوشنر» مشاور ارشد کاخ سفید که پرونده سطح سازش را پیش می‌برد، هفته آینده به فلسطین اشغالی و چندین کشور عربی سفر خواهد کرد تا با مقامات آنها درباره پیشبرد طرح صلح دولت آمریکا موسوم به «معامله قرن» گفت‌وگو کند.

بیشتر بخوانید:

سیاست هویج و چماق آمریکا در برابر لبنان

پیام «اسماعیل هنیه» خطاب به مقامات سیاسی لبنان

«کوشنر»: امنیت اسرائیل در «معامله قرن» در اولویت است

به نوشته پایگاه خبری «آکسیوس»، سفر کوشنر به منطقه، برای پیشبرد طرح صلح دولت آمریکا چه در بعد اقتصاد و چه در بعد سیاسی مهم خواهد بود. کاخ سفید در حال حاضر در حال رایزنی برای زمانبندی ارائه بخش سیاسی طرح صلح است.

معامله قرن، طرح سازش پیشنهادی آمریکا به فلسطین و رژیم صهیونیستی است. طرف فلسطینی اعلام کرده که این طرح حقوق فلسطینی‌ها را نادیده گرفته و آن را قبول ندارد.

موفق نشدن «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تشکیل کابینه و برگزاری انتخابات پارلمانی مجدد در سرزمین‌های اشغالی دلیل اصلی به تاخیر افتادن ارائه طرح سازش پیشنهاد دولت آمریکا است.

«جیسون گرینبلات» نماینده آمریکا در امور سازش، هفته پیش در مصاحبه‌ با شبکه خبری پی‌بی‌اس گفت که دولت آمریکا در حال بررسی انتشار این موضوع است که آیا بخش سیاسی طرح صلح را پیش از ۱۷ سپتامبر و برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل منتشر کند یا خیر.

وی افزود که تا کنون هیچگونه تصمیمی در این باره اتخاذ نشده و ترامپ تصمیم نهایی در این باره را اتخاذ خواهد کرد.

کوشنر هفته آینده در حالی به منطقه سفر خواهد کرد که وی را گرینبلات، «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و «آوی برکوویتز» معاونش همراهی خواهند کرد.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که انتظار می‌رود کوشنر و تیم همراه وی به اردن، عربستان سعودی، مصر، امارات، قطر و سرزمین اشغالی سفر کند اما هنوز تصمیم گیری نهایی درباره کشورهای مقصد صورت نگرفته و ممکن است که تغییراتی حاصل شود.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که هدف از این سفر، ادامه گفت‌وگوها با اسرائیل و کشورهای عربی درباره بخش اقتصادی طرح صلح است که چند هفته پیش در نشست بحرین مطرح شد. این احتمال وجود دارد که کوشنر در جریان مذاکرات بخش سیاسی طرح صلح را نیز به بحث بگذارد.

چهارم و پنجم تیرماه نشستی تحت عنوان «صلح برای شکوفایی» در منامه برگزار شد که مشارکت عربی در این نشست «ضعیف» بوده و تشکیلات خودگردان و بسیاری از کشورهای عربی آن را تحریم کردند.در این نشست درباره بخش اقتصادی طرح معامله قرن صحبت شد و هدف از برگزاری آن بحث درباره سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری برای اجرای معامله قرن بود.

بنا بر ادعای پایگاه خبری آکسیوس، یکی از مهمترین گام‌هایی که کوشنر در این سفر به دنبال آن است، ایجاد صندوق چند ملیتی است که مسئول تامین مالی و نظارت بر برنامه‌هایی باشد که تقویت اقتصاد فلسطین در کرانه باختری و غزه را انجام دهد.

مقامات آمریکایی گفتند که کوشنر دو هفته پیش با «استیون منوشین» وزیر خزانه‌ داری آمریکا و «دیوید مالپاس» رئیس بانک جهانی دیدار داشته تا با آنها درباره ایجاد صندوق چند ملیتی گفت‌وگو کند.

هفته گذشته  نیز کوشنر در واشنگتن با «شیخ خالد بن احمد آل خلیفه» دیدار کرد و به وی پیشنهاد داد که منامه میزبان این صندوق باشد. بحرین با این پیشنهاد کوشنر موافقت کرده اما وی درصدد است که این موضوع را با دیگر کشورهای عربی نیز در جریان بگذرد.

کوشنر قصد دارد از سران کشورهای عربی بپرسد تا چه میزان به این صندوق برای تقویت اقتصاد فلسطینیان کمک خواهند کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس