عبدالله ناصری - کراپ‌شده

هیس! لیدر منزوی اصلاح‌طلبان «تحریم خاموش انتخابات» را فریاد نمی‌زند...

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

شکوری‌راد از وسوسه‌های خود برای کنار گذاشتن پوسته انتخابات و عریان کردن هسته نظام می‌گوید

شاید انتخابات را کنار گذاشتیم و رفتیم سراغ «اصل نظام»!

«علی شکوری‌راد»، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب اتحاد ملت به تازگی طی اظهاراتی در یک نشست مشترک با بهزاد نبوی، گفته است: ساختاری که بر اساس آن قانون اساسی شکل گرفته، هسته و پوسته‌ای دموکراتیک دارد که این پوسته با ۴ نوع انتخابات (شورای شهر، مجلس، خبرگان و ریاست جمهوری) تعریف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، او می‌افزاید:

«چالش اصلاح طلبان این است که دنبال فربه کردن پوسته و جناح مقابل در پی فربه کردن هسته هستند. انتخابات آینده ما را در معرض این قرار داده است که پوسته -را - کنار بگذاریم تا آن هسته عریان شود اگر چه در سه دوره قبلی انتخابات میان این دو توازن ایجاد کردیم!»

این صحبت‌های شکوری‌راد به حدّی تند بوده است که بهزاد نبوی در سخنانی اعتراضی خطاب به وی، «منافقین» را یادآوری می‌کند و می‌گوید: تقاضا داریم از این اصطلاح (هسته و پوسته) استفاده نکنیم. یادم است زمانی که مجاهدین خلق، مارکسیست شدند می گفتند هسته تفکر ما مارکسیستی است. بدانیم که قصد فربه یا لاغر کردن پوسته یا هسته را نداریم بلکه با هردو در جایگاهی که قانون اساسی دارند برخورد کنیم. نمی‌گوییم هسته ضعیف شود یا پوسته قوی شود یا عکس، بلکه هر کدام در قانون اساسی جایگاهی دارد.[1]

*ما قضاوت درباره صحبت‌های ثقیل اما آشکار شکوری‌راد را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

صحبت‌هایی که فی‌الواقع تکرار دیگری هستند از اظهارات سال گذشته مصطفی تاجزاده که گفته بود: "پروژه انتخابات را پیش می‌بریم. در غیر این صورت (عدم تأیید چهره‌های مسئله‌دار ما در شورای نگهبان!) آن را تحریم می‌کنیم و با مردم تحریم‌کننده هماهنگ می‌شویم."[+]

پیش از این، لیدر منزوی اصلاح‌طلبان نیز فرمان تحریم خاموش انتخابات را صادر کرد و از این گفت که اصلاح‌طلبان به هر قیمتی در انتخابات شرکت نمی‌کنند.[2]

کسان دیگری از اعضای هسته سخت اصلاحات همچون حجاریان، صفایی‌فراهانی، الویری، تاجزاده و اصغرزاده نیز بر این معنا تأکید کرده‌اند.

اصلاح‌طلبان از این می‌گویند که ما در انتخابات شرکت خواهیم کرد اما اگر شورای نگهبان عناصر مسئله‌دار و پیر ما را تأیید نکند هیچ فهرستی در انتخابات نخواهیم داد.

این رفتار منافقانه که از آن با عنوان «تحریم خاموش» یاد کرده‌ایم در تمام دموکراسی‌های دنیا مساوی با تحریم انتخابات و پنجه کشیدن بر صورت قانون اساسی و حاکمیت است.(اگرچه کسی مثل صفایی فراهانی ابراز کرده است که در صورت عدم تحقق شروط اصلاح‌طلبان حتی رأی هم نخواهد داد!)

صحبت‌های شکوری‌راد فصل جدیدی در پروژه طراحان تحریم خاموش گشوده است و به روشنی نشان می‌دهد که این افراد با کنترل از راه دور! قصد شنیده شدن دوباره شعار «انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است» را در انتخابات یا انتخابات‌های آتی دارند.

قید مقوّم این گزاره تحلیلی نیز صحبت‌های چند ماه قبل حجاریان است که نوید قطع امید مردم یا همان اغتشاش در قبل از برگزاری انتخابات 98 را داده بود![3]

تحلیلگران معتقدند اعضای ستاد جریان سیاسی خاص که وضع موجود ثمره خواسته‌های آنهاست؛ قصد دارند فضای پیش‌گفته را بر محمل «فتنه اقتصادی» استوار کنند و به جای صندوق رأی، راه خیابان را به مردم نشان بدهند.

این پروژه اگر با ورود خواص کشور و تبیین واقعیت‌ها در نزد افکار عمومی مواجه نشود؛ ره به عینیت خواهد سپرد...

انتشارات اظهارات تندروانه شکوری‌راد در خبرگزاری رسمی دولت جای بسی تأمل دارد. همانطور که انتشار تأکیدات ستاد مشترک جریان خاص مبنی بر «ناامیدی مردم» نیز در همین خبرگزاری، شگفتی‌های زیادی را برانگیخته است.

*عکس از ایسنا

***

هیس! لیدر منزوی اصلاح‌طلبان «تحریم خاموش انتخابات» را فریاد نمی‌زند...

«عبدا... ناصری»، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در بخشی از مصاحبه با سایت جماران پیرامون اظهارات اخیر لیدر منزوی اصلاحات مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند[4]؛ بر درون نظام بودن خاتمی! تأکید کرده و در عین حال گفته است:

«به نظر من اگر دو جمله آقای خاتمی یعنی اینکه «انتخابات نباید تحریم شود» و «همچنین اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند» را تز و آنتی تز بدانیم، سنتز آن نظریه غالبی است که اکنون در جامعه و در بین اصلاح طلبان با عنوان «مشارکت مشروط» در انتخابات وجود دارد

او می‌افزاید: انتخابات را نمی توان تحریم کرد، زیرا تحریم انتخابات هیچ گاه در ادبیات سیاسی اصلاح طلبان نبوده است. آقای خاتمی درباره رأی سال 90 خود در دماوند توضیح گفتند که انتخابات را تحریم نمی کنیم اما چون نیروهای ما همه ردصلاحیت شدند دیگر برای خودمان تکلیفی نمی بینیم چون نیروهای دیگر را برای مجلس مطلوب نمی دانیم.

ناصری در خاتمه تصریح می‌کند: فکر می کنم این دوگانه، یک دوگانه بسیار شفاف است که وجه سومی از آن استنباط می شود و آن مشارکت مشروط است. به نظر من این رویکرد برای هر اصلاح طلبی اقناع کننده است. اصلاح طلبان به دنبال تحریم انتخابات نرفته اند و نخواهند رفت. ممکن است برخی از جریانات سیاسی در اسفند ماه لیست ارائه ندهند اما کسی انتخابات را تحریم نمی کند![5]

*لیدر منزوی اصلاح‌طلبان و یاران او قصد دارند با اجرای یک تئاتر؛ کسی متوجه طرح آنها برای «تحریم خاموش انتخابات» نشود.

طرحی که به موجب آن چپ‌ها در انتخابات رأی می‌دهند اما از ارائه لیست خودداری می‌کنند!

این رفتار که هیچ معنایی غیر از مخالفت با قانون اساسی و ساختارهای تصمیم‌گیری نظام ندارد، می‌رود تا به رخدادهایی نظیر مخالفت خیابانی،‌ درخواست نظارت خارجی بر انتخابات و تقویت اپوزسیون برانداز منجر شود.

چپ‌ها قصد دارند این طرح شوم را در زیر لوای عباراتی خوش‌تراش مثل «مشارکت مشروط» و «حضور حداکثری بدون ارائه لیست» پنهان سازی کنند.

گفته می‌شود ماجرای مشارکت مشروط، نخستین بار توسط سعید حجاریان مطرح شده است.

در این زمینه باید دانست که فرض بر وجود اعتراض در اردوگاه اصلاحات به روند بررسی صلاحیت‌ها، این افراد خیلی ساده می‌توانند مثل انتخابات مجلس دهم در اسفند 94 رفتار کنند و کسانی را در فهارس انتخاباتی خود بگذرانند که ظن قوی‌ترین نسبت به تأیید صلاحیت آنها وجود دارد.

اما گویا ستاد اصلاحات دوباره شمشیر را از رو بسته است و همانطور که شکوری‌راد نیز اذعان دارد، قصد هدف‌گیری هسته نظام یا همان اصل نظام را در سر می‌پروراند.

پیوستگی نقاط اشاره شده در تحلیل بالا وقتی آشکارتر می‌شود که بدانیم چپ‌ها صراحتاً از وقوع اغتشاش و بی‌ثباتی در سال 98 [6]و خاصّه به بهانه انتخابات مجلس سخن گفته‌اند و از طرفی نارضایتی‌های موجود در مباحث اقتصادی نیز تماماً ثمره تئوری‌های اقتصادی و سیاسی آنهاست که در دامان مردم گذاشته شد.

***

دولت، خیلی خوب و درست عمل می‌کند!

هزار آفرینِ معصومه ابتکار به کارنامه روحانی

«معصومه ابتکار»، فعال اصلاح‌طلب و معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور روحانی، در بخشی از یک مصاحبه با شماره یکشنبه گذشته روزنامه همشهری اظهار کرده است:

«در این شرایط با دشواری‌هایی که وجود داشته است دولت خیلی خوب از عهده مشکلات برآمده است که نمونه آن کنترل قیمت ارز است؛ همچنین افت شدید قیمت ارز و طلا که یک علامت بسیار خوبی است که دولت مسلط است. برخلاف آنچه سعی می‌کردند القا کنند دولت کاره‌ای نیست و برنامه و تسلط ندارد، این اتفاقات نشان می‌دهد که دولت در این برهه سخت و دشوار دارد درست عمل می‌کند. همه می‌گویند که این شرایط سخت‌ترین جا و نقطه عطفی است که اگر حل شود، دولت اقتدار و برنامه داشتن خودش را به نمایش کشیده است؛ یعنی دولت با یک برنامه کاملا علمی توانست التهابات را کنترل کند و با برخی تغییرات و جابه‌جایی مهره‌ها شرایط را تحت کنترل خودش دربیاورد!»[7]

*علاقه به حفظ پست و مقام خصوصاً در دولت آقای روحانی که هیچکس جرأت یک انتقاد کوچک را هم ندارد به خوبی قابل درک است ولی مسئله اینجاست که این حب و علاقه نیز حد و مرزی دارد.

یعنی مشخص نیست خانم ابتکار چطور حاضر هستند عملکرد دولتی که صراحتاً می‌گوید قائل به نظارت بر قیمت‌ها نیست و علی‌الاثبات بر مشکلات کشور افزوده است را خوب و درست ارزیابی کنند؟!

آنهم در مقابل چشم میلیون‌ها مخاطبی که ثمره کارهای خوب و درست دولت را به رأی‌العین می‌بینند و قضاوت می‌کنند.

خانم ابتکار حکما اخبار را پیگیری نمی‌کنند که ببینند رئیس‌جمهور محترم چطور افزایش 30 درصدی نرخ اجاره‌بهای مسکن را «امیدوارکننده» می‌خواند و وزیر کار نیز علنا مصاحبه می‌کند و می‌گوید طرحی برای حذف یارانه ثروتمندان آغاز نشده است![8]

و البته از تمام اینها گذشته، چیزی به نام «برجام» و البته بیدستاوردی‌ها، شکست‌ها و جاسوس‌بازی‌هایش، شاقول خیلی بهتری برای قضاوت درباره عملکرد دولت مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدالیون است.

در اقتفای اظهارات ابتکار، خوانش صحبت‌های اخیر عباس عبدی، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب در مصاحبه با فارس نیز خالی از لطف نیست.

عبدی گفته است: دولتی که نتواند سریع‌ تصمیم بگیرد عملکرد درستی نخواهد داشت. البته سریع تصمیم گرفتن به معنای تصمیم ابلهانه نیست، چون بسیاری از تصمیم‌های احمدی‌نژاد را نادرست می‌دانم. سریع به این معنا نیست که وقتی الان پیشنهادی می‌شود، ۲ دقیقه دیگر تصمیم بگیریم. باید کمیته‌ای تشکیل شود و این کمیته هر تصمیمی که گرفت، انجامش بدهند و روی این مسئله یک ماه یا ۲۰ روز وقت بگذارند؛ نه اینکه ۴ سال به صورت متناوب تکرار شود و هرکسی هم که چیزی می‌گوید مرتب بگویند این می‌خواهد دولت را براندازی کند. دولت اصلا با این وضعیت می‌افتد و احتیاجی نیست که کسی دولت را بیندازد.[9]

 ***

1_ www.irna.ir/news/83381696/

2_ mshrgh.ir/976402

3_ mshrgh.ir/938200

4_ mshrgh.ir/976402

5_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1214696

6_ mshrgh.ir/948569

7_ http://newspaper.hamshahri.org/id/67314

8_ https://www.isna.ir/news/98042915125/

9_ http://fna.ir/daryhr

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    8 11
    جمهوری یعنی نظارت مردم بر حکومت و اسلامی یعنی نظارت دین بر حکومت طبیعتا بهترین نوع حکومت است اما
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      4 13
      اما عمه من هم اگر مرد بود عمو بود. جمهوری یعنی حکومت طاغوت. حکومت انسان بر انسان و اسلامی یعنی حکومت خدا بر انسان. کافیست مردم از اسلام برگردند تا ببینید جمهوری و اسلامی هیچ سنخیتی با هم ندارند.
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      3 6
      سوال اینجاست مشرق چرا نظرات ملحدانه را که نه نشانه ایی از ذره ایی شعور و نه ارزشی برای دانستن دارد را تأیید و منتشر می کند
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      17 9
      بهترین نوع حکومت در جهان جمهوری اسلامی زیر سایه ولایت فقیه است.
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      11 3
      کارنامه روحانی ؟!!! نگر ایشان در این چند سال کاری هم کرده که کارنامه داشته باشه
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      6 2
      روحانی بیشتر سربار بوده ! باید به جای "کارنامه"، "بارنامه" بدهد
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    13 14
    شکوری رد فکر کردی نظام دست رو دست میگذارد هر غلطی بکنید.ابتکار امثال تو به کارنامه روحانی نمره خوب میدهند .درستش هم همینه دولت طرفدارهایی مثل توداره وبفرمایش حضرت علی علیه السلام افراد را از طرفدارلنش بشناسید.
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    18 4
    کلا اسهال طلب ها نباشن ما هم راحت تریم.خب رای نده.رای یه اسهال طلب فقط ضرر داره برا مملکت.ابتکارم که سابقه خودش و خانوادش مشخصه.اصولا در این دولت همه دلال هستند
    • سیدحسین IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      3 23
      خواهر یا برادر بزرگوار! نه زیبنده شماست استفاده از این اصطلاحات و نه طرف مقابل تون. درسته که من و شما خط فکری اونها رو قبول نداریم اما نباید انسانیت اونها رو زیر سوال ببریم. بسیاری از این اصلاح طلبان دلشون برای اعتلای این نظام می تپه و هموطن ما هستن.
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      2 0
      واقعا اصلاح طلبان دلشون برای نظام میتپه .میتپید که اوضاع کشور این نبود.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    17 5
    سپاه عزیز از کرم های اسلاحتلب به عنوان طعمه در برابر متجاوزین استفاده کند
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    3 1
    خیلی یکطرفه رفتی به قاضی. آنها که کوروش و فروهر را تکرار میکنند به هیچ چیز اعتقاد ندارند فقط شعار خوب میدهند. در بزنگاه که برسن دلیلی برای جانباختن نمیبینند چون نه آخرت را قبول دارند و نه بهشت و جهنم و حساب و کتاب
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
      0 0
      شما ها میدانید که هیچ نظامی روراست نبود ونیست بروید بهتر تحقیق کنیید
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    1 4
    لیدر منزوی اصلاح طلبان یعنی چه ؟ توجه :::::منزوی در ادبیات به معنی طرد شدن فرد یا افرادی از طرف دوستان و نزدیکان میباشد آیا خاتمی از طرف دوستانش طرد شده است یا مخالفان وی هر یک به نحوی طرد شده محسوب می شوند؟
  • کارشناس IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    8 0
    نقاب پاره شده و چهرا واقعی نمایان شده است
  • مراد IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    13 2
    اگر شكوري راد و ابتكار لال ماني بگيرند آرامش به جامعه بر مي گردد.
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    15 1
    مملکت دست یک مشت اصلاح طلب پست خائن هر روز پس رفت داره
  • ناشناس IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    4 2
    خطاب به 8:28 یعنی شما از امام (ره) و کلیه فقها که جمهوری بودن و اسلامی بودن کشور را تایید کرده اند هم مسلط تر بر مسائل اسلامی هستی؟؟؟ !!!!!! کمی به خودت بیا ،ترمزت نیاز به تعمیر دارد اخوی.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    16 0
    این حضرات به اصطلاح اصلاح طلب برای دستیابی هر چه بیشتر قدرت از هیچ حربه ای کوتاهی نمی کنند. حتی همصدایی با امریکا و دشمنان ایران
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    2 0
    البته با این افکار و رفتارها عملا ماهیت قدرت طلبانه خودتان را عریان می کنید. با این رفتارها خود را به ملت بهتر می شناسانید‌. انشاالله که از اعتماد کردن از شما و دیدن عواقبش بخوبی درس گرفته باشیم
  • محمد IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    3 3
    واقعا براتون متاسفم که کوچکترین صدای انتقادی رو نمیتونید تحمل کنید و از اونطرف هم تو بوق و کرنا میکنید که آمریکا حساب توئیتر رو چرا میبنده؟ مردم ازاین دو رویی بدشون میاد.فکر نکنم کسی از دین بدش بیاد.
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      4 2
      انتقاد با دری وری های هزینه ساز فرق داره یاد بگیر
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    5 0
    اگر این جناح اصلاح طلبی.. منحل می شد چه می شد. واقعأ که مردم می توانستن نفس راحتی بشکنند همین اصلاحی های. خاعن هستند.که باعث گرفتاری های مردم وحرکت کند نظام در ریلتوسعه ووپیشرفت شده اند..
  • سید رضا IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    6 0
    به این افساد طلبان ؛ سرم ضد هاری بزنید ! رسما هار شده اند !!
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    3 0
    ای افساد طلبان ترسوی خائن
  • سید رضا IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    3 0
    افساد طلبان اقلیتی بیش نیستند ، مقصر آنهایی هستند که از روی ؛ لجبازی ، بی بصیرتی ، ناآگاهی و اغفال شدن ، با رای چشم بسته خود ، آنها را برسر کار آوردند و کشور را به این وضعیت کشاندند !!
  • سید رضا IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    2 0
    افساد طلبان اقلیتی بیش نیستند ، مقصر آنهایی هستند که از روی ؛ لجبازی ، بی بصیرتی ، ناآگاهی و اغفال شدن ، با رای چشم بسته خود ، آنها را برسر کار آوردند و کشور را به این وضعیت کشاندند !!
  • FR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    3 0
    خاندان بي سواد اصلاح طلب كه افت جمهوري ايران هستند خدا وكيلي اسلامي يا غير اسلامي چون همانطور كه امام گفت تا بانك ما ربوي هست، جمهوري ما اسلامي نيست
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    2 1
    این اصلاح طلب ها حاضرند جنگ خونین تو خیابونا را بندازند تا تو دستشون از قدرت و ثروت کوتاه نشه
  • FR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    3 0
    فعلا که هسته وپوسته اصلاح طلبان آشکار شده وبوی گندیدگی ش بیرون زده !
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    4 0
    شما اول برای پیکر عریان اصلاحات یه لباس زیر تهیه کنید بعد فکر عریان کردن نظام باشید... اره داداش
  • ع IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    1 1
    مگه نمیگید اصلاحات مرده و طرفدار ندارد پس چه ترسی از بودن یا نبودن آنها در صحنه انتخابات هست؟
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    0 0
    لعنت بر شکوری راد
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    1 1
    تنها پیشنهاد عاقلانه اینه که سردمداران اصلاحات رو سپاه دستگیر کنه و اونقدر شکنجه بده که مجبور شن یه فهرست مورد تایید نظام و رهبری معظم انقلاب رو امضا کنن و به عنوان فهرست اصلاح طلبان منتشر بشه تا ملت حاضر به رای دادن بشن. بعد از اتمام انتخابات هم آزادشون کنه
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      2 1
      جناب توجه کن بادقت. توزندانهای ما شکنجه نیست و سپاه هم شکنجه گر نیست.
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    0 0
    داعشی گری سیاسی دامن امثال شکوری را درا مثل منافقین دهه 60 گرفته است
  • DE ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    1 0
    ابتکار: دولت با برنامه علمی با مشکلات کشور به خوبی حال کرده است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس