بیکاری نمایه

احیای مجدد خرج‌های دولت، علاج مشکل بیکاری و کاهش‌ اشتغال نیست.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه اعتماد در این‌باره نوشت: مردان دولت یازدهم و دوازدهم برای عبور از بحران بیکاری، وعده ایجاد سالانه یک میلیون و ۳۳ هزار شغل جدید می‌دادند اما آمارهای رسمی ارائه شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد در سال گذشته تنها ۴۶۳ هزار و ۹۲۸ فرصت شغلی ایجاد شده و هنوز میزان تحقق وعده‌های مسئولان در زمینه ‌اشتغالزایی به ۵۰ درصد هم نرسیده است.

بیشتر بخوانید:

آمارهای اقتصادی دولت با واقعیت منطبق نیست

وعده‌های بر زمین مانده "مخاطب بایدها"


اگرچه سامانه ‌اشتغال به‌عنوان یک طرح می‌تواند برخی مسائل و مشکلات ‌اشتغال را حل کند و اگرچه تلاش‌های زیادی برای تولید ‌اشتغال صورت گرفته است اما نرسیدن به هدف‌گذاری‌هایی که برای ‌اشتغالزایی صورت گرفته بدون تردید بیانگر این واقعیت است که برای عبور از این معضل باید طرحی نو در انداخت تا بتوان به مقابله با پدیده اقتصادی-‌ اجتماعی بیکاری پرداخت اما طرح‌هایی که این روزها برای ساماندهی بازار فرصت‌های شغلی ارایه می‌شود رنگ و بوی تازگی ندارد.


این روزها شاید جدیدترین اخبار حوزه کار، مربوط به تعیین روز دقیق راه‌اندازی سامانه ‌اشتغال باشد که با فعال شدن آن تمامی ایرانیانی که کار می‌کنند در این سامانه ثبت‌نام کرده و صاحب کدشناسایی شغلی می‌شوند.


بررسی آرشیو اخبار نشان می‌دهد که این خبر را نمی‌توان طرحی جدید برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به حساب آورد زیرا برای نخستین‌بار راه‌اندازی سامانه در بهمن سال ۹۶ از سوی علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد و حالا معاون توسعه ‌اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال اجرای آن است. در شرایطی که مهیا شدن یک فرصت شغلی برای افراد جویای کار جزو اولویت‌ها است و هنوز حتی نیمی از وعده‌های ایجاد ‌اشتغالزایی مردان دولت محقق نشده، بخشی از آمارهایی که در قالب فرصت‌های شغلی جدید ارائه می‌شود ناشی از قرار دادن یک ساعت کار در هفته و مشاغل کاذب در آمار ‌اشتغال است.


علی شریعتی، فعال اقتصادی، درباره ضرورت ایجاد سامانه ‌اشتغال می‌گوید: رونمایی از طرح‌هایی نظیر سامانه ‌اشتغال و چانه‌زنی برسر زمان افتتاح این سؤال را در اذهان ایجاد می‌کند که آیا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وظایف قانونی خود در زمینه ‌اشتغالزایی عمل کرده است که حالا به سراغ اجرای اقدامات فرعی و ثانویه رفته است؟


آیا ضرورت دارد تا سامانه‌ اشتغال راه‌اندازی شود و آیا راه‌اندازی این سامانه می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید کمک کرده و از آمار بیکاران بکاهد؟


او با انتقاد از اینکه در سال‌های اخیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام به ایجاد سامانه‌های مشابه در حوزه ‌اشتغالزایی کرده، تصریح می‌کند: پیش از اجرای هر طرحی باید مشخص شود که طرح تا چه میزان می‌تواند فرصت‌های شغلی ایجاد کند و اجرای آنچه ضرورتی در حوزه ‌اشتغال دارد اما تاکنون در اجرای طرح‌های مشابه به این سؤالات از سوی مسئولان پاسخ داده نشده است.


شریعتی «اشتغالزایی» و «حمایت از کارآفرینان» را جزو وظایف اصلی و واجب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانسته و خاطرنشان می‌کند: بررسی عملکرد بخش دولتی در حوزه‌ اشتغال این نکته را متبادر می‌کند اولویت‌ها در این بخش فراموش شده است. حداقل کاری که دولت می‌تواند انجام دهد، کاهش دردسرهای فضای کسب و کار است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    1 0
    همون 463 هزار شغل 200 هزارنفرش راننده ماشین شدن. این شغل نیست کم کردن موقتی فشار بر فکر و اعصاب جوانانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس