شکارچی خارجی

چند روزی است فیلمی از آخرین شکار آصیف ایلیاسو، شکارچی اهل جمهوری آذربایجان و برگزارکننده تورهای شکار، در استان یزد منتشر شده است که جلوه‌ای دیگر از این سرشکستگی و تحقیر را به تصویر می‌کشد.

سرویس سیاست مشرق - بیش از یک سال می‌گذرد از روزی که سازمان حفاظت محیط زیست پس از ۴ سال توقف صدور مجوز شکار در مناطق چهارگانه، پای شکارچیان آمریکایی را به شاخص‌ترین زیستگاه‌های کشور از جمله پناهگاه حیات وحش حیدری در خراسان رضوی و منطقه حفاظت‌شده درمیان خراسان جنوبی باز کرد. خبری که انتشار آن دوستداران محیط زیست را در برابر سازمان حفاظت محیط زیست قرار داد و انتقادات نمایندگان مجلس، متخصصان، پیشکسوتان حوزه محیط زیست نسبت به شکارفروشی را به یکی از مطرح‌ترین موضوعات مورد توجه رسانه‌ها در حوزه محیط زیست تبدیل کرد.

انتقادات طرح‌شده البته به غیر از جنبه تخصصی محیط زیست، ابعاد دیگری را هم شامل شد: تبعات اجتماعی شکارفروشی به اتباع خارجی به ویژه تأثیر سوء مشاهده شکارچیان خارجی توسط بومیان یکی از ابعاد انتقادات را تشکیل می‌داد. موضوع دیگر، که بارها مورد اشاره رسانه‌ها قرار گرفت، حرمت شکار لهوی (تفریحی) است: مراجع تقلید از جمله رهبر انقلاب، شکاری را که با هدف تفریح صورت بگیرد حرام دانسته‌اند که شکار اتباع خارجی در ایران مصداق بارز آن است.

شکارفروشی به اتباع خارجی از بعد امنیتی هم تهدیدی قابل تأمل به شمار رفته و نمایندگان مجلس از جمله اعضای کمیسیون امنیت ملی نسبت به پیامدهای بالقوه آن هشدار داده‌اند.

با این حال سازمان حفاظت محیط زیست، بی‌توجه به همه این انتقادات و هشدارها بر فروش مجوز شکار در مناطق چهارگانه تحت مدیریت خود و همچنین در اراضی ملی که اخیراً مدیریت آن را تحت عنوان قرق اختصاصی به شکارچیان واگذار کرده است اصرار دارد و این اقدام خود را با دلایلی عجیب و غریب توجیه می‌کند: شکار برای کاهش جمعیت برخی گونه‌های جانوری و یا اصلاح نسبت جنسیتی آنها دو مورد از عمده‌ترین دلایلی است که سازمان حفاظت محیط زیست برای توجیه شکارفروشی طرح کرده؛ دلایلی که متخصصان حوزه حیات وحش آن را غیرقابل قبول می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

چراغ سبز محیط زیست برای ورود شکارچیان خارجی به کشور +سند

ارزآوری یکی دیگر از توجیهاتی است که سازمان حفاظت محیط زیست برای دفاع از شکارفروشی طرح می‌کند در حالی که کل درآمد حاصل از فروشی مجوزهای شکار در سال گذشته طبق اعلام این سازمان، تنها یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان برآورد شده است!

شکارفروشی‌هایی که انتشار فیلم‌ها و تصاویر مرتبط با آنها در فضای مجازی، موجی از اعتراضات کاربران را به همراه داشته است: در این فیلم‌ها و تصاویر، شکارچیان خارجی از آمریکایی و مکزیکی گرفته تا اسپانیایی و روسی و آذربایجانی پس از آنکه مورد استقبال شرکت برگزارکننده تورهای شکار در ایران واقع شده و به شاخص‌ترین زیستگاه‌های کشور در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد و کرمان منتقل می‌شوند توسط محیط‌بانان به سوی جانور مورد نظر هدایت شده و پس از کشتار قربانی در حالی که صدای قهقهه‌های پیروزمندانه‌شان به گوش می‌رسد مورد تشویق محیط‌بانان، قرق‌بانان و راهنماهای تور قرار می‌گیرند. سپس محیط‌بانان و قرق‌بانان، لاشه شکار را نزد شکارچی حمل می‌کنند تا گوشت حیوان کباب شود و شاخش آماده تبدیل شدن به سوغاتی که شکارچی با خود از ایران خارج خواهد کرد.

کاربرای فضای مجازی، فروش مجوز شکار به شکارچیان خارجی و تبدیل کردن محیط‌بانان به راهنمایان شکار را مایه تأسف و سرشکستگی هر ایرانی می‌دانند و سازمان حفاظت محیط زیست را بابت پیش گرفتن این رویه مورد انتقاد قرار می‌دهند.

اما حالا چند روزی است فیلمی از آخرین شکار آصیف ایلیاسو، شکارچی اهل جمهوری آذربایجان و برگزارکننده تورهای شکار، در استان یزد منتشر شده است که جلوه‌ای دیگر از این سرشکستگی و تحقیر را به تصویر می‌کشد.

در این فیلم، ایلیاسو که هر ساله با مشارکت شرکت گردشگری یاسمین پارسه در ایران، شکارچیان خارجی را به ایران وارد کرده و به همراه آنها به شکار گونه‌هایی چون آهو، قوچ و کَل مشغول می‌شود، پس از شکار یک قوچ و یک کل در استان یزد، در برابر دوربین و در کنار لاشه خون‌آلود قوچ با لحنی تحقیرآمیز، به بینندگان توصیه می‌کند که عاقل باشند و قدر آنچه برای مردم ایران انجام می‌دهد را بدانند. فیلم شکار و سپس منت گذاشتن ایلیاسو بر مردم ایران طی روزهای گذشته کار را به جایی رسانده که کاربران فضای مجازی خواهان برخورد با مسئولانی شده‌اند که با تصمیماتشان نه تنها سرمایه‌های ملی بلکه عزت مردم ایران را در برابر گلوله شکارچیان خارجی قرار داده‌اند. مسئولانی که بی‌توجه به اعتراضات به‌حق مردم و با پشت کردن به خرد جمعی، انتقادات را نادیده گرفته و بر ادامه شکارفروشی در محیط زیست، اصرار دارند.

حالا باید منتظر ماند و دید مسئولان محیط زیست با اصرار بر شکارفروشی چه خسارات دیگری را به محیط زیست و ملت ایران تحمیل خواهند کرد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    34 1
    این که داره توهین میکنه چرا بهش مجوز دادین؟!!!
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    12 0
    موافقم افرین
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    24 0
    مجوز شکار به شکارچیان خارجی؟ مگه داریم؟ مگه میشه؟
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
      15 0
      از بی در و پیکری سازمان حفاظت محیط زیست هر چی بگی بر میاد.
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    18 0
    کاربرای فضای مجازی، فروش مجوز شکار به شکارچیان خارجی و تبدیل کردن محیط‌بانان به راهنمایان شکار را مایه تأسف و سرشکستگی هر ایرانی می‌دانند و سازمان حفاظت محیط زیست را بابت پیش گرفتن این رویه مورد انتقاد قرار می‌دهند.
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    20 0
    تورهای شکار، در استان یزد و تهران و سمنان و مازندران و گیلان بیداد میکنند تازه کارهای دیگه هم میکنند
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    17 2
    خاک بر سر اون مترجم و راهنما که به خاطر یه حقوق به توهین به ایرانیان میخنده
  • محمد IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    15 1
    هر دم از این باغ بری میرسد. با تشکر دولت به خاطر ضعف در کنترل وحشیان محیط زیست و بر باد دهندگان ذخایر حیاط وحش ایرانی به خاطر دلار خارجی. یعنی اینقدر بدبخت شدیم؟ واقعا که مایه ننگید.
  • سيد IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    16 5
    بعد از سالها و استقلال و آزادي كه امام و شهدا براي ما رقم زدند، فرزندان قاجاريه در دستگاه هاي دولتي به روش پدرانشان دنبال نابودي عزت ايراني هستند
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    13 5
    رودررویی درستی نیست . عادلانه نیست یکی با سلاح یکی بی سلاح. شکارچی اگر راست میگوید بدون سلاح برود شکار در شرایط مساوی و موازی
  • DE ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    16 3
    عجب احمق های مغروری هستند.این هنر نیست .مانند دزدان با بهترین سلاحها خزنده خزنده حیوانی را که در استراحت بسر میبرد و سالها در بدترین و سخت ترین شرایط با تمام گرما و سرما گرسنگی و تشنگی...به این ابهت و زیبایی رسیده با گلوله بکشند.اگر مردی مثل قوچ با دست خالی دنبالش کن و بگیرش این مانند اینست که کسی قهرمان بوکس ....یا کونک فوی دنیا را از مخفیگاه با شلیک تیر بکشد و تازه خود را قهرمان هم بداند.وای بر افراد ذلیل بدبخت پورسانت بگیر شیتلی خور.اگر آزادشان بگذارید کل کشور را به خارجیها میدهند و پورسانتش را بین خود تقسیم میکنند.
  • مسعود دیپلمات IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    8 5
    پیشنهاد میکنم که شکار فقط با تیر و کمان اجازه داده شود ولاغیر. چه معنی دارد که باتفنک و دینامت و خمپاره و آرپی جی و .... به قتل حیوانات بی دفاع مبادرت می ورزند. در اسلام ، شکار فقط برای کسب روزی پروردگار است و نه تفریح: لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ
  • NL ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    7 1
    شرم آوره و مصداق وطن فروشی. تاریخ فراموش نخواهد کرد این تحقیرو که باعثش کلانتریه
  • رستمی IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    6 1
    جالبه که صدای یکی از سلبریتیها در نمیاد. نه اونایی که مدعی حمایت از حقوق حیواناتن نه اونا که داعیه وطن پرستیشون گوش فلکو کر کرده. مشخصه که از این جریان حمایت میشه. حتی صدا و سیما هم ندیدم یک بار که شده یکی از این فیلما یا تصاویر منتشر کنه. انتقاد که پیشکش
  • رضا IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    8 3
    سلام در حال دیدین فیلم داشتم فکر می کردم یعنی چی که به خارجی اجازه می دیم بیاد ایران شکار کنه و بعد بگیم داریم به محیط زیست کمک می کنیم.. واقعا فکر می کنه ما آدمهای جاهلی هستیم که به این خزعبلات توجه کنیم ... خدایا داد ما را از برخی مسئولین احمق بستان ....
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    9 2
    لای قانون بازه !!!!!!!! اگه قانون محکم باشه . شکار ممنوع . خلافش ثابت شد 10 سال زندان. ببین اسم شکارو کسی میاره؟!!! ولی متاسفانه اینجا همه کاسب اند !!! محیط زیست . دهداری. بخشداری. شهرداری . . .
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    9 0
    خدا این قاتلها و مجوز دهندگان به این قاتلان رو لعنت کنه
  • IN ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    6 0
    قوه قضاییه باید به دنبال سلاطین در داخل دولتمردان باشد نه مردم عادی . به خوبی واضح و مبرهن است که سلاطین فساد و مافیا در درون دولتمردان می باشد و لا غیر. سلطان شکار نیز در درون بدنه مافیایی دولت و محیط زیست جا خشک کرده است و پولهای کثیف فراوانی به جیب می زند...
  • علی IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    5 3
    چون محیط زیست مستقیما زیر نظر ریس جمهور است.
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    5 1
    نفوذیهای سازمان محیط زیست را باید در روز ارتش، پیش چشم همگان، به دار مجازات آویخت.
  • BE ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
    2 1
    چقدر هم پررو بودن ماشالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس