روحانی به مکرون:‌ راهکارهای چند ماهه برای توقف فعالیت‌های ایران قابل قبول نیست

در حالی که دو هفته از آخرین دروغ برجامی اروپا می‌گذرد، آقای روحانی در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود، تبادل از طریق اینستکس را «مهم» توصیف کرد!

به گزارش مشرق، روحانی در گفت‌وگو با ماکرون اظهار داشت: اروپا باید تلاش‌های خود را در راستای تأمین منافع مشروع ایران و ایجاد آتش‌بس در این جنگ اقتصادی آمریکا تسریع کنند.

روحانی تبادل از طریق اینستکس همزمان با ورود پول فروش نفت از این طریق را در راستای استمرار تلاش‌ها برای حفظ برجام مهم دانست و خاطرنشان کرد: گذشت زمان و از دست رفتن فرصت‌ها ایران را مجبور به اجرای گام سوم خود خواهد کرد.

رئیس جمهوری لغو تحریم‌های آمریکا را راهکاری دیگر برای استمرار تلاش‌ها برای حفظ و ادامه برجام و بازگشت شرایط به گذشته دانست و گفت: به هیچ عنوان راهکارهای چند ماهه برای توقف فعالیت‌های ایران قابل قبول نیست.

در این گفت‌وگو، «امانوئل ماکرون» با بیان اینکه اروپا اقدامات خود را برای فعال شدن عملی اینستکس تسریع کرده است، به بیانیه مشترک سه کشور اروپایی در رابطه با تأمین منافع ایران در برجام اشاره کرد و افزود: تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا فعالیت تجاری بسیاری از کشورها با ایران را دچار مشکل کرده است.

ماکرون گفت: فرانسه اهتمام ویژه‌ای نسبت به حل و فصل مسائل و مشکلات و حفظ برجام دارد و این نیاز به تلاش همه طرف‌ها دارد.

یادآور می‌شود کانال موسوم به اینستکس در برجام وجود ندارد. اروپایی‌ها طبق برجام متعهد به خرید نفت از ایران و مقابله با تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی بوده‌اند. اما اروپا پس از ۶-۷ ماه بدعهدی در سال گذشته، از اواسط پاییز مدعی راه‌اندازی کانال اس‌پی‌وی و سپس اینستکس شدند و اکنون بالغ بر هفت ماه است که درباره همین کانال پر از خالی اینستکس هم پشت هم‌اندازی می‌کنند. آنها آخرین بار، ۱۶ تیر ماه گفتند اینستکس را راه‌اندازی می‌کنند و همچنان در حال راه‌اندازی هستند. با کانالی که کل اعتبار اختصاص یافته به آن از سوی اروپا ۵ میلیون یورو اعلام شده است. اروپا می‌گوید نمی‌تواند از ایران نفت بخرد و می‌خواهد در ازای پول نفت فروخته شده ایران به سایر کشورها، غذا و دارو به ایران بفروشد، آن هم در سقف ۴ میلیون یورو!!

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    1 4
    مهمه که دلار تو دو هفته از 15هزار تومن رسیده به 11 هزار تومن
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    2 1
    روحانی حاضر نیست حقیقت رو بپذیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس