دهقان نمایه

حقوقدان پیشنهادی برای شورای نگهبان گفت: حضورم در شورای نگهبان به کارآمدی قوه مقننه کمک می کند.

به گزارش مشرق، محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی در معرفی رزومه و برنامه‌های کاری خود به عنوان حقوقدان پیشنهادی برای عضویت در شورای نگهبان در نشست علنی امروز مجلس (سه‌شنبه 25 تیر 98 )گفت: من در 15 سال گذشته که در مجلس با عنوان نماینده مردم فعالیت می‌کرده‌ام اولین اولویتم کمیسیون قضایی و حقوقی بوده از آنجایی که رشته تحصیلی‌ام حقوق بوده و اشتیاق به این بخش داشتم در این مدت 15 سال در کمیسیون قضایی و حقوقی فعال بوده‌ام. 

بیشتر بخوانید

محمد دهقان حقوقدانی برجسته و مفید است

این حقوقدان پیشنهادی شورای نگهبان اظهار داشت: انگیزه من برای عضویت در شورای نگهبان به عنوان حقوقدار این شورا انگیزه شخصی نبوده و بدون مطالعه هم این پیشنهاد را قبول نکردم. مشاوره‌هایی که داشتم و پیگیری‌های برخی دوستان و تجربیات 15 ساله من در کمیسیون قضایی و حقوقی و عضویت در دو دوره مجلس بنده را به این نتیجه رساند که شاید حضورم در شورای نگهبان بتواند تغییراتی را ایجاد کند و حضور من در این شورا بتواند کمک کند که هم مجلس شورای اسلامی کارآمدی بیشتری داشته باشد و هم شورای نگهبان بتواند ارتقاعی داشته باشد. 

وی افزود: قانون اساسی ما اینگونه پیش‌بینی کرده که قوه مقننه از دو بال مجلس و شورای نگهبان تشکیل می‌شود؛ قوه مقننه فقط مجلس شورای اسلامی نیست به همین دلیل اصل 97 قانون اساسی بر حضور اعضای شورای نگهبان در جلسات مجلس دلالت دارد. من در 15 سالی که در مجلس بودم به خاطر نمی‌آورم و ندیده‌ام که اعضای شورای نگهبان برای مذاکرات عادی در مجلس بنشینند و در کمیسیون‌ها حضور داشته باشند و فقط برای طرح‌های دوفوریتی در مجلس حضور پیدا می‌کنند. 

دهقان خاطرنشان کرد: با اینکه مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان باید حداکثر قرابت و نزدیکی را جهت ارتقاء کارآمدی قوه مقننه داشته باشند این غرابت مطابق با خواسته قانون اساسی وجود ندارد؛ اگر نمایندگان به من رای دهند حتما برای این موضوع تدبیر داشته و داریم و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. 

این حقوقدان پیشنهادی برای عضویت در شورای نگهبان اظهار داشت: بعضی از نمایندگان یکسال پیگیری می‌کنند و یک طرحی را در مجلس تصویب می‌کنند و بعد این مصوبه به شورای نگهبان می‌رود و با یک جمله این طرح را رد می‌کنند. قانون اساسی برای این موضوع راهکار پیشنهاد داده و عنوان کرده که از همان ابتدا اعضای شورای نگهبان در کنار نمایندگان باشند تا هزینه دوباره‌کاری و هزینه تلف کردن وقت اتفاق نیفتد. 

وی افزود: چندین هفته طول می‌کشد طرح یا لایحه‌ای را در مجلس تصویب کنیم و طبیعتا شورای نگهبان که حلقه مکمل مجلس شورای اسلامی است باید به اندازه وقتی که مجلس برای تصویب قانون صرف می‌کند وقت صرف کند باید وضعیت موجود اصلاح شود این وضعیت متناسب با وظیفه‌ای که قانون اساسی بر دوش اعضای شورای نگهبان گذاشته نیست. 

دهقان خاطرنشان کرد: مجلس و شورای نگهبان یک قوه است با این تفاوت که ما در مجلس همه‌مان با رقابت سیاسی به مجلس راه پیدا کرده‌ایم اما شورای نگهبان محل داوری است. 

این حقوقدان پیشنهادی برای عضویت در شورای نگهبان در پایان اظهار داشت: اگر من وارد شورای نگهبان شدم قطعا در حد توان خودم تلاش می‌کنم که حق هیچ کسی ضایع نشود. با تعامل و گفت‌وگو و با ارتباط صمیمی با نمایندگان و تک تک نامزدها می‌توانیم انتخابات‌هایی را برگزار کنیم که کمترین هزینه و کمترین خسارت را برای کشور داشته باشد که این کار با وقت‌گذاری امکان‌پذیر است اگر شورای نگهبان وقت بگذارند با نمایندگان و نامزدها گفت‌وگو کنند ما بعضی از خسارت‌ و هزینه‌ها را متحمل نخواهیم شد.  

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    2 0
    تورو خدا هرجایی که هستید به داد مملکت برسید که این دولت داره نابودش میکنه با تصمیمات اشتباه
  • اصولگرا US ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    1 0
    خدا همه سرمایه های نظام رو حفظ کنه و بهشون قدرت مبارزه با فساد رو عطا کنه
  • US ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    0 0
    اگر شورای نگهبان وقت بگذارند با نمایندگان و نامزدها گفت‌وگو کنند ما بعضی از خسارت‌ و هزینه‌ها را متحمل نخواهیم شد.
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    0 0
    خاک بر سرت
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
      0 0
      خاک کربلا إن شاء الله
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    0 0
    دهقان خیلی مرد خوبیه اما مدیریت را نمیدانم چطوری فقط میدانم مردخوبیه
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
      0 0
      برای بررسی مصوبات چه نیازی به مدیریت هست ؟
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    0 0
    ایشون میتونند به سمت نمایندگی همزمان با حقوقدان شورای نگهبان بودن ادامه بده ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس