رامک خودرو

عده ای از مردم با اعتماد به شرکت رامک خودرو، پول کامل یک ماشین را به شرکت دادند تا تحویل بگیرند اما تنها چیزی که دستشان را گرفت چند تکه کاغذ و وعده‌های جورواجور مسئولان بود.

سرویس اقتصاد مشرق - اگر سازمانی به خود اجازه دهد که تعهدش نسبت به مشتری را به صورت یکطرفه نقض کند، در واقع مرتکب نقض حقوق عامه شده است. مثلا فرض کنیم یک شرکت خودروسازی متعهد شده است که خودرو را با قیمت مشخص در زمان مشخص به مشتری تحویل دهد. اگر به صورت یکطرفه و با میل خود قیمت و زمان تحویل خودرو را تغییر دهد، اقدامش خلاف حقوق عامه است.

این جملات بخشی از سخنان امروز حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه است که در واقع هشداری است بطور خاص به شرکت خودرویی که بیش از ۲۶ ماه است مبالغ کلانی از تعداد زیادی از هموطنان پول گرفته و بجای تحویل محصول تنها بهانه به مشتریان داده است.

در این زمینه طی روزهای اخیر جمع زیادی از خریداران خودروهای وارداتی شرکت رامک خودرو در تماس با مشرق از خلف وعده و اقدامات خلاف قانون این شرکت شکایت کردند. خبرنگار ما برای بررسی بیشتر ماجرا، پیگیر پرونده این سرمایه‌گذاران شد که بخشی از ماجرای این تضییع مالی در ادامه می‌آید.

بیشتر بخوانید

داستان خریداران محصولات رامک خودرو از آنجا آغاز می‌شود که پس از انتشار آگهی فروش ۱۲۰ روزه خودرو تیوولی توسط این شرکت، عده‌ای از مردم در این طرح شرکت کرده و در مرحله اول ۵۰ میلیون تومان برای نامنویسی به حساب رامک خودرو واریز کردند.

نمونه قرارداد خرید تیوولی ۲۰۱۷

طبق برنامه‌ زمانی که به خریداران اعلام شد، قرار بود مابقی مبلغ خودرو که کمی کمتر از ۵۰ میلیون تومان بود هنگام تحویل یعنی ۴ ماه پس از نامنویسی پرداخت شود. اما در موعد تحویل شرکت با بهانه‌هایی نظیر افزایش هزینه اسقاط و... از متقاضیان درخواست مبلغ ۵۸.۵ میلیون تومان کرد.

از نکات مهمی که در خصوص دعوتنامه تکمیل وجه که نمونه آن در تصویر زیر قابل رویت است اینکه اولا صدور این دعوتنامه بخاطر قصور رامک خودرو با تاخیر انجام شده اما در آن به طرح فروش ۱۲۰ روزه کاری تاکید شده است.

همچنین در بخش شرایط پرداخت محاسبات کامل و نهایی سود و مالیات بر ارزش افزوده صادر شده و تاریخ تحویل خودرو بیست روز پس از محاسبه سود در بهمن ۹۶ به تایید رسیده و از سوی شرکت تعهد شده است. و نیز از  بند یک توضیحات دعوتنامه عدم پرداخت هیچگونه وجهی در آینده توسط تکمیل وجه کنندگان می باشد که با بیمه کردن خودرو همراه است.

 دعوتنامه تکمیل کامل وجه و تسویه حساب جهت تحویل خودرو

از این مرحله خریداران به دو گروه تقسیم شدند، عده‌ای که این مبلغ را پرداخت کردند و عده‌ای که پرداخت نکردند. از گروه دوم که بگذریم و در جای خود قابل بحث است، گروه اول تمام هزینه خودرو را پرداخت کردند و شرکت متعهد شد خودرو را از این تاریخ ظرف ۲۰ روز به آن‌ها تحویل دهد. ۲۰ روزی که بیش از ۶۰۰ روز طول کشیده است.

طبق بررسی‌ها این افراد و خریداران برای تحویل گرفتن تیوولی بدون احتساب سود مشارکت مبلغی قریب به ۱۰۸.۵ میلیون تومان پرداخت کردند در زمانی که این خودرو در بازار آزاد ۱۱۸ میلیون تومان خرید و فروش میشد. به عبارت دقیق‌تر خرید محصول از بازار چندان دشوار نبود اما اعتماد به رامک خودرو سبب شد سرمایه و پس انداز این عده از مشتریان از بین برود.

در واقع این افراد با اعتماد به شرکت رامک خودرو، پول کامل یک ماشین را به شرکت دادند تا تحویل بگیرند اما تنها چیزی که دستشان را گرفت چند تکه کاغذ و وعده‌های جورواجور مسئولان بود چراکه از همان زمان تاکنون علیرغم پیگیری‌ها و شکایات فراوان متقاضیان، در عمل هیچ اتفاق مثبتی در مسیر این پرونده رخ نداد که در این زمینه می‌توان به کم‌کاری برخی سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های وزارت صمت اشاره کرد که در  روزهای آینده به بخش‌های دیگری از این پرونده می‌پردازیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جعفرگلبازی GB ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    11 1
    باسلام، درود به شرفتون، خداشاهده عین واقعیت رو نشر دادین، بنده هم یکی از خریداران هستم که آبانماه ۹۶ باوعده تحویل بیست روزه تکمیل وجه کردم وتاالان موفق به دریافت ماشین خودم که باکد ملی در سازمان حمایت ثبت شده نشدم، قراردادمن هم عین قرارداد بالاست که تو خبرتون اومده فقط برای من طرح فروش ۹۵۱۰۰ هستش که درفروردین۹۶ ثبت نام ودرآبان تکمیل وجه کردم(طی قراردادفروش قطعی)خدا حفظتون کنه، توروخدافریادمظلومیت ماروبه گوش آقای رییسی برسونید، هرمدرکی هم خواستید براتون میفرستم.
  • مینو IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    8 0
    خدا لعنتشون کنه که با زندگی و روح و روان همه ما بازی کردن همسر من ایثارگره و دوسال پیش مقدار اندوخته ای که داشت رو به شرکت رامک خودرو کلاه بردار دادو یک تیوولی به صورت نقدی خرید تا امروز هیچی جز وعده های پوچ و اعصاب خراب نصیبمون نشده و الان دیگه نه پولی تو دستمون هست و نه خودروئی و رامک خودرو با وقاحت تمام مجددا درخواست ۱۸۰میلیون نموده و زمانی هم که معترض شدیم با بی ادبی کامل گفتن پول ندارید انصراف بدهید ما پول را بعد از دو ماه برمیگردانیم ولی چون فیخ قرارداد از طرف شماست هیچ سودی تعلق نمیگیرد واقعا شرم آوره در کشور اسلامی باشی و این حجم دزدی انجام بشه
    • حسین IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      0 0
      سلام.ببخشیدشما اول چه مبلغی پرداخت کردید به رامک خودروکه دوباره هم ۱۸۰ میلیون دیگه بایدپرداخت کنیددعوتنامه صادره شده چقدر مهلت برای پرداخت مبلغ مابه تفاوت به شما دادن .باتشکر
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    8 0
    چرا فقط زورتون به شرکت های کوچک خودرویی میرسد پارس خودرو زیر مجموعه سایپا که بجای ساندرو ۹۶ ما ۳ حواله تیبا و ساینا داده و دستمون باد کرده و نصف ضرری که از ندادن ساندرو ها میشود را شاید پوشش بده و تازه اگه دارایی فردا ما را بجرم سه حواله خودرو دلال خودرو نداند ... را مطرح نمکنید زور سایپا زیاد است و ماشین های معوضش هم یکی بدتر آن یکی تیبا ۱ تیبا ۲ ساینا و کوییک هر چهارتاشون یک ماشین هستند با اندکی تفاوت ظاهری و چند آپشن بی ارزش لااقل ایران خودرو سبدش متنوع تر است
  • امیر IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    5 1
    دقیقا درسته... لعنت بهشون که بدبختمون کردن...
  • متاسفانه ثبت نامی رامک خورو GB ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    4 0
    باسلام ممنون که درد ما تکمیل وجهی های سال 96رامک خودرو رو منعکس کردین در این دو سال وچهار ماه انقد باروح وروان ما بازی کرده اندکه حد ندارد دقیقا مسايل مطرح شده صحیح است دیگه هیچ ابایی هم از حروم خوری ندارند چون با فریب ودروغ با مال مردم خوری قسر در رفته اندامیدوارم خدا حق ما رو از این ها بگیره
  • محفوظ US ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    5 1
    از یک جایی باید سلامت به سیستم اقتصادی برگرده. و اون همینجاست. مردم می فهمند! مردم می‌فهمند! نردم می‌فهمند.
  • Mohammad IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    7 1
    سلام. ثبت نام من 2 نود شش بوده الان از من سینصد و ده میلیون تومن خواستن منم به اجبار پرداخت کردم در حالی که قیمت قطعی تو قرارداد99میلیون بوده. الان ماشینم از بازار 30تومن گرون تر خریدم در حالی که دوستم پژو 2008 با قیمت 118تحویل گرفته کسی نیست بگه جواب اعتماد به رامک خودرو اینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس