عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس: شیخ زکزاکی در آستانه شهادت است

شرایط وخیم جسمانی شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه نیز نتوانست توجهات جامعه بین المللی، رسانه‌ها و گروه‌های حقوق بشری را به سوی سرکوب نظام‌مند شیعیان در این کشور جلب کند.

به گزارش مشرق،  انتشار اخباری مبنی بر وخامت شرایط سلامتی «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه، در روزهای اخیر بار دیگر موضوع سرکوب خونین و وحشیانه شیعیان در نیجریه را در حالی پر رنگ‌تر کرده است که سکوت رسانه‌ها و مجامع حقوق بشری غربی در این مورد همچنان ادامه دارد.

براساس گزارش‌های منتشر شده، شیخ ابراهیم زکزاکی که در چهار سال اخیر با ادعاهای واهی دولت نیجریه در حبس به سر می‌برد، در شرایط جسمانی نامطلوبی قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

تیم پزشکی وی اعلام کرده که رهبر جنبش اسلامی نیجریه که در دسامبر ۲۰۱۵ در محل اقامت خود در استان شمالی «کادونا» مورد یورش مرگبار نیروهای ارتش نیجریه قرار گرفت، اکنون با آسیب جدی در کبد و مشکلات خونی مرگبار مواجه شده است.
سکوت مجامع بین المللی در برابر سرکوب روزافزون شیعیان نیجریه؛ شرایط بحرانی سلامت شیخ زکزاکی زنگ خطر را به صدا درآورد

تایید بالا بودن سرب و کادمیم در خون زکزاکی سبب گمانه زنی‌هایی در مورد منشا این مواد شده است. در حالی که برخی معتقدند این عناصر از طریق مواد غذایی مسموم وارد خون وی شده برخی دیگر از احتمال توطئه ارتش نیجریه برای مسموم کردن رهبر شیعیان نیجریه به موازات ممانعت ارتش از درمان وی خبر می‌دهند.
تیم حقوقی زکزاکی از مدت‌ها پیش با ارائه اسناد و مدارک پزشکی وی اعلام کردند رهبر شیعیان نیازمند مراقبت‌های فوری پزشکی خارج از کشور است، اما دادگاه عالی ایالت کادونا این درخواست را رد کرده است.

شیخ زکزاکی ۶۰ ساله و همسرش که در جریان یورش ارتش در سال ۲۰۱۵، آسیب‌های جدی جسمانی را متحمل شدند، چند سال اخیر را در زندان به سر برده و به رغم حکم آزادی بی قید و شرط توسط دادگاه عالی فدرال نیجریه، دولت همچنان از آزاد کردن این دو نفر امتناع می‌کند.
سکوت مجامع بین المللی در برابر سرکوب روزافزون شیعیان نیجریه؛ شرایط بحرانی سلامت شیخ زکزاکی زنگ خطر را به صدا درآورد

نظامیان نیجریه در روزهای ۱۲ تا ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۱ تا ۲۳ آذر ۱۳۹۴) با یورش به شهر «زاریا» شمار زیادی از شیعیان را به شهادت رسانده و یا زخمی کردند. در جریان این یورش ۳۰۰ نفر از پیروان و سه فرزند پسرش شیخ زکزاکی به شهادت شدند.

حمله مرگبار ارتش به شیعیان در نیجریه که از دسامبر سال ۲۰۱۵ تاکنون شدت بیشتری یافته است، تاکنون تعمدا از سوی رسانه‌ها و گروه‌های حقوق بشری غربی نادیده گرفته شده است. این امر جسارت ارتش نیجریه را در تشدید اقدامات سرکوبگرانه علیه شیعیان در پی داشته است و ارتش نیجریه در هر بار هجوم به مجامع شیعه یا اعتراضات مسالمت آمیز آنان شمار زیادی از شیعیان را به شهادت رسانده و زخمی و یا بازداشت می‌کند.
ارتش این کشور در سکوت مجامع بین المللی، در نوامبر سال گذشته با استناد به تهدید توییتری «دونالد ترامپ» علیه مهاجران در مرزهای جنوبی آمریکا، تیراندازی به معترضان شیعه را توجیه کرده بود.
سکوت مجامع بین المللی در برابر سرکوب روزافزون شیعیان نیجریه؛ شرایط بحرانی سلامت شیخ زکزاکی زنگ خطر را به صدا درآورد

سی‌ان‌ان در آن زمان نوشته بود ارتش نیجریه اندک هراس ناشی از کشتار معترضان شیعه در راهپیمایی جنبش اسلامی را با این توییت ترامپ به دور انداخته است.

حدود ۴ میلیون نفر از جمعیت نیجریه شیعه هستند. هجوم ناگهانی سازمان‌های امنیتی نیجریه به شیعیان از دسامبر ۲۰۱۵ تاکنون به رویه‌ای معمول در این کشور تبدیل شده است. از آن زمان تاکنون مناطق مختلف کشور نیجریه صحنه تظاهرات مردمی در حمایت از شیخ زکزاکی و محکومیت ارتش این کشور بوده و اعتراضات مردمی نه تنها در مناطق مسلمان نشین بلکه در مناطق مسیحی نیز ادامه داشته است.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    2 3
    از نگاه مشرق این افراد فتنه گر هستند و اقدام علیه امنیت ملی می کنند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس