آمریکا و انگلیس

گاردین در گزارشی نوشت، اگر «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس شود، اتحاد دولت‌های راست‌گرای واشنگتن و لندن عواقب خطرناکی برای جهان خواهد داشت.

به گزارش مشرق، روزنامه «گاردین» روز جمعه در گزارشی نوشت، اتحاد راست‌گراهای افراطی آمریکا و انگلیس در آینده نه‌چندان دور، نه‌تنها دوقطبی سیاسی در این دو کشور را تعمیق می‌کند بلکه برای جهان عواقب خطرناکی خواهد داشت.

این روزنامه نوشت، پس از آنکه روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، ایمیل‌های انتقادی «کیم داروک» سفیر انگلیس در آمریکا علیه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را افشا کرد، تنش لفظی شدیدی بین دولت‌های دو کشور در گرفت.

بیشتر بخوانید:

داروک در ایمیل‌های که به دولت انگلیس فرستاده بود و حاوی ارزیابی‌های او از وضعیت آمریکا بود، ترامپ را «بی‌منطق» و «بی‌کفایت» و کاخ سفید را «به‌طور بی‌سابقه‌ای ناکارامد» خوانده بود. ترامپ در پاسخ به این توصیفات، داروک و «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس را به باد انتقاد گرفت و گفت دولتش دیگر با باروک کاری ندارد.

یک منبع آگاه از دولت ترامپ روز چهارشنبه به هفته‌نامه «واشنگتن‌ اگزمینر» اعلام کرد، ‌ «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا، نشست‌های برنامه‌ریزی شده با «لیام فاکس» وزیر بازرگانی انگلیس را تنها به این دلیل که احتمالاً داروش نیز در آن حضور خواهد یافت، لغو کرد.

در پی این افشاگری و درگیری‌های دیپلماتیک متعاقب، داروک مجبور شد استعفای خود را اعلام کند.

ترامپ پیش از این نیز بارها ترزا می را تحقیر کرده و با «صادق خان» شهردار لندن وارد درگیری لفظی توئیتری شده بود اما با این وجود، فحاشی رئیس‌جمهور آمریکا علیه سفیر انگلیس در این کشور شوکه کننده بود.

گاردین نوشت، خط‌ مشی دولت آمریکا را سیاست‌های پارتیزانی می‌سازند و تعامل ملی سازنده با حزب دموکرات درخصوص مسائل زیرساختی به‌خاطر ایجاد دوقطبی عمیق میسر نیست. در انگلیس نیز اوضاع بهتر از این نیست. این کشور با تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا دکمه نابود کردن خود را فشار داده و از آن زمان نفوذ و قدرت سیاسی خود در عرصه جهانی را رفته رفته از دست می‌دهد.

دلیل بخشی از آشفتگی‌های سیاسی ذکر شده این است که همانند آمریکا، در انگلیس نیز راست‌گراهای افراطی در حال قدرت گرفتن هستند.

هنگامی که نظر «بوریس جانسون» پیروز احتمالی رقابت بر سر جانشینی ترزا می و وزیر امور خارجه سابق انگلیس درباره باروک مورد پرسش قرار گرفت، او با عدم حمایت از سفیر کشورش در آمریکا به روشنی نشان داد منافع کشورش برایش اهمیتی ندارد و به دنبال منافع شخصی خود و داشتن روابط خوب با ترامپ است.

گاردین در ادامه این گزارش نوشت، به‌طور کلی سیاست خارجی دولت ترامپ به گونه‌ای است که از دیکتاتورها حمایت می‌کند و از سویی با دولت‌های میانه‌رو به تقابل می‌پردازد. انتقادات مکرر ترامپ از «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، وزیر امور خارجه این کشور را بر آن داشت از کشورهای اروپایی بخواهد در مقابل کاخ سفید مقابله به مثل کنند.

روابط ترامپ و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز پس از تیرگی روزافزون به تقابل آشکار مبدل شده است.

به نظر نمی‌رسد ترامپ و افرادی مانند جانسون در انگلیس، به آن‌چه در کشورشان یا برای متحدانشان اتفاق می‌افتد اهمیتی بدهند و سقوط آزاد سیاسی در هر دو کشور، در حال نزدیک کردن این دو جنبش پوپولیست راست‌گرا به یکدیگر است.

این روزنامه در پایان نوشت، «روابط ویژه» میان آمریکا و انگلیس ممکن است نه‌تنها بسیار خوب شود بلکه وارد مرحله جدید و خطرناکی شود.

مصاحبه روز چهارشنبه جانسون با یک روزنامه صهیونیستی مهر تأییدی بر نزدیکی سیاست‌های دولت آینده او و دولت ترامپ بود.

او در این مصاحبه وعده داد تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده و در زمان مناسب، سفارت کشورش را به «بیت‌المقدس» منتقل می‌کند. همچنین خود را یک «صهیونیست پرشور» و «عاشق اسرائیل» توصیف کرد و گفت حتماً از فلسطین اشغالی دیدن خواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
    0 0
    نمايش نامه جديدي از انگليس شوم و استعمارگر. در ماجراي نفتكش دستشان رو شد.
  • DE ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
    0 0
    دزدیدن کشتی ما نشان روابط عمیقشونه
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
    0 0
    انگلیس: ای بابا ما داشتیم خوشخدمتی می کردیم، آمریکا زد تو ذوقمون!
  • ناشناس IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
    0 0
    فيلم بازي نكنيد خر خودتان هستيد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس