روحانی نمایه

یک سایت اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت، مأموریت روحانی با بن‌بست توافق به‌سر آمده و خوب است او استعفا دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

عصر ایران نوشت: وقتی هوا گرم می‌شود مردم به پشت‌بام‌ها می‌روند و کولرهای خود را سرویس می‌کنند تا در تابستان به آن پناه ببرند. مردم در زمستان هم کولرها را جمع می‌کنند و به گرمای بخاری و یا شوفاژ پناه می‌برند.

بیشتر بخوانید:

اصلاح‌طلبان به‌دنبال استعفای روحانی


آنها هیچ‌وقت اصرار ندارند چون کولر را سرویس کرده‌اند یا به‌زحمت بخاری را راه‌ انداخته‌اند، حتماً در زمستان یا تابستان هم از آن استفاده کنند. دنیای سیاست هم همین است. برخی آدم‌ها برای مقطعی مناسب هستند و بعد از مدتی دیگر جواب نمی‌دهند و باید جای خود را به دیگری بدهند.


در سپهر سیاست ایران، حسن روحانی به «شیخ دیپلمات» معروف است. او در مهم‌ترین مذاکره‌های تاریخ با دولت‌های خارجی حضور داشته است. نقش مؤثر در ماجرای مک فارلین، حضور در مذاکرات ایران و عراق بعد از جنگ ۸ ساله، ریاست گروه مذاکره‌کننده در پرونده هسته‌ای در دولت اصلاحات و بالاخره برجام.


حالا تمام راه‌های مذاکره بسته شده است و تقریباً حسن روحانی شانسی برای اداره کشور از طریق مذاکره و گفت‌وگو با طرف‌های مقابل ندارد. آمریکا حرف خود را می‌زند. اروپا منفعل است و دقیقاً نمی‌داند در مقابل ایران و آمریکا چه باید بکند، عربستان و اسرائیل هم تا آنجایی که می‌توانند در حال موش‌دواندن در این فضا هستند. فضای روحانی، فضای مذاکره است و الان دیگر استراتژی‌های او جواب نمی‌دهد و کشور در حالت سکون مانده است. فضای جدید سیاست جهانی شاید احتیاج به آدم تازه‌ای داشته باشد.


روحانی می‌تواند به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور مستعفی ایران شناخته شود. رئیس‌جمهوری که بعد از دیدن به گِل‌نشستن کشتی برجام، از سمت خود استعفا داد تا فرد دیگری عهده‌دار سمت ریاست قوه مجریه شود.


روحانی انتخاب مناسبی برای سال ۹۲ بود. حالا داستان فرق کرده است و ایران احتیاج به دولتی دارد که بتواند گلیم خود را در شرایط فعلی از آب بیرون بیاورد.


در سراسر جهان هم شاهد این‌گونه استعفاها هستیم. دولت‌هایی که می‌بینند سیاست‌های آنها برخلاف جریان آب است و به‌همین خاطر کنار می‌روند تا دولتی جدید کار را به‌ دست بگیرد. در حال حاضر روحانی هرچه دست و پا هم بزند چون خلاف جریان آب شنا می‌کند، جلو نخواهد رفت تازه اگر آب او را عقب‌تر نبرد.


مأموریت روحانی رسیدن به توافق هسته‌ای بود و حالا به‌نظر می‌رسد این مأموریت به پایان رسیده است و بهتر است فرد دیگری با مأموریتی جدید پای به عرصه سیاست ایران بگذارد.


استعفا موجب بدنامی نیست، اتفاقاً با خوشنامی همراه است. به‌نظر می‌رسد ادامه دولت روحانی تنها برای او و حتی جریان‌های حامی دولت، بدنامی به‌همراه خواهد داشت و بهتر است رئیس‌جمهور با یک استعفا و شرح دلایل آن نام نیکی از خود در تاریخ به یاد بگذارد.


آنچه در این تحلیل سایت اصلاح‌طلب کتمان، بلکه تحریف می‌شود، این واقعیت است که فرار از شئون وزارت خارجه است و کار رئیس‌جمهور و دولت وی (متشکل از ۲۳-۴ وزارت و معاونت) فقط دیپلماسی و مذاکره نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • محمد IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    2 1
    اول ظریف و صالحی بعد روحانی و جهانگیری
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    6 2
    روحانی ماموریتش تمام نشده بلکه در مرحله ی حساسی از ماموریتشه که البته امیخته با جنون حاصل از فقدان دستاورد همراه خواهد بود.اگه نظلم دست پیش را نگیره و روحانی را گوشه ی رینگ نگه نداره اونوقت اشوب و فتنه کشور را میگیره.باید با چوب بالا سرش ایستاد تا دولتش تموم بشه
  • مهماندار هواپیما IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    6 1
    روحانی عاشق قدرت مگه به این راحتی دست از قدرت می کشه
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    4 1
    رویشان آب نداشت که برود
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    5 0
    سفر نیویورک را چه کند؟!
  • موسوی IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    4 3
    مگه اصلاح طلبان ابرویی بجز امریکا دارند!!! ابرو نداشتید که از دست بدهید!!! تک تک شما یک حسن فریدون پنهان هستید!!! به امید روزی که نابودی شما و تفکر جاسوسانه شما را به چشم ببینیم البته نابودی امریکا و اسراییل و اصلاح طلبان بی شرف با هم!!! ان شالله.
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    3 0
    دو دستی چسبیدن ...
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    5 1
    آره روحانی و اصلاح طلب ها بخاری و کولر هستند منتهی هیچ گرما و بخاری و هیچ خنکايي نصیب ملت نکردند جز یک پنجم کردن جیب ملت و تضعیف کشور و تعطیل شدن کارخانه ها و تولید و تلف کردن 8 سال از عمر و سرمایه کشور
  • مهدی IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    4 0
    در سیستم های ریاستی استعفای رییس دولت به راحتی سیستم های پارلمانی نیست و ممکن است منجر به تاپایداری سیاسی شود. گزینه معقول در این شرایط تغییر معاون اول و وزیران مذاکره محور با وزرای عملگرا است که شاید معادل تغییر نخست وزیر در سیستمهای پارلمانی باشد.
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    5 0
    پیشنهاد استعفای دولت دهم خیانت به جمهوری اسلام است. چون اولا چهره موفقیت ایران در مذاکرات هسته ای تلقی به ضعف می شود. ثانیا دولت آینده وارث اشکالات برجام می گردد. لذا همین دولت باید برجام را به سر انجام برساند(یا خروج مطلق از برجام و یا وادار کردن کشورهای متخلف از برجام به بازگشت به برجام)
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    2 0
    پیشنهاد استعفای دولت دهم خیانت به جمهوری اسلام است. چون اولا چهره موفقیت ایران در مذاکرات هسته ای تلقی به ضعف می شود. ثانیا دولت آینده وارث اشکالات برجام می گردد. لذا همین دولت باید برجام را به سر انجام برساند(یا خروج مطلق از برجام و یا وادار کردن کشورهای متخلف از برجام به بازگشت به برجام)
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    4 0
    اینطور که معلومه برای بقای مفسدین این جنازه باید بطور صوری سرپا بمونه
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    6 0
    استعفا بده که مشکل جدید درست کنه .چرا رئیس جمهور شد وقتی لیاقت وحوصله نداشت.؟؟؟!!!
  • سید US ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    14 0
    برخلاف این تحلیل آمدن و انتخاب روحانی از اول یک رسوایی و اشتباهی مهلک بود که سبب عقبگرد کشور در همه زمینه ها و بلا استثناء شد و دست برتر ایران در سیاست خارجی را با تحمیل یک قرارداد شرم آورِ تداعی کننده دارسی قاجاری و کاپیتولاسیون پهلوی، تبدیل به دست برتر آمریکا و انگلیس در روابط با ایران کرد!!
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    8 0
    آبروی یک حزب وجناح بی کفایت و دولت بی خاصیت برود بهتراز این است که مردم در فقر وتورم نابود شوند....البته اگر روحانی شهامت داشته باشد واستعفا دهد شاید آبرویش بیشترحفظ شود.حضرت مولا علی میفرمایند اگر میدانید کسانی هستند که بهتراز شما از عهده انجام امور بر می آیند برشما واجب ولازم است آن کار را به آنها بسپارید...‌‌
  • دو چشم بینا IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    2 0
    نخوت و تکبر ذاتی این جماعت مانع از پذیرش هر نوع شکستی است. دقیقا مثل پدرخوانده خودشون ایستاده می میرند اما نمی پذیرند که اشتباه کرده اند.
    • GB ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
      0 0
      پدرخوانده شون ایستاده نمرد در حال شنا مرد
  • پویا نوری IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    2 0
    بعد از جنگ تحمیلی ، چهار نفر رئیس جمهور این کشور شدند، که بررسی موجود حاکی از آن است که دوره دوم تمام رؤسای جمهور با چالش و با بی برنامه گی طی شده است ، به نظر این حقیر با توجه به اتفاقات افتاده در سه دهه حاضر ، می بایست نمایندگان مجلس دوره ریاست جمهوری را به یک دوره شش ساله کاهش دهند ، که احزاب و دولتها برای دوره دوم ریاست جمهوری سر مردم کلاه نگذارند
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    2 0
    حامیان روحانی مگه آبرو دارند .؟؟؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس