اینستکس - نمایه

یک دیپلمات اروپایی می‌گوید آمریکا و فرانسه برای وقت‌کشی علیه ایران تقسیم کار کرده‌اند.

به گزارش مشرق، در شرایطی که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت‌های اروپایی به دلیل نداشتن برنامه عملی برای برخوردار کردن ایران از عواید توافق هسته‌ای «برجام» انتقاد می‌کنند یک دیپلمات اروپایی گفته که لازم است ایران مجاب شود در ازای «ژست‌های نمادین» از سوی آمریکا به برجام برگردد.


یک دیپلمات اروپایی به شرط عدم افشای نام به خبرگزاری فرانسه گفت: ما به دنبال خرید زمان هستیم. لازم است ایران را در ازای ژست‌های نمادین از طرف آمریکا با خودمان همراه کنیم.

بیشتر بخوانید:

اتحادیه اروپا: بابت خروج آمریکا از برجام متأسفیم/ ایران پایبند باشد


خبرگزاری فرانسه نوشته تحلیلگران موافقند که تلاش‌های اروپا در این راستا، در کوتاه‌مدت باید بر دو موضوع متمرکز باشد: مجاب کردن ایران برای توقف فعالیت‌های غنی‌سازی و سپس مجاب کردن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به معلق کردن برخی از تحریم‌های جدیدی که علیه ایران وضع کرده است.در گزارش خبرگزاری فرانسه تصریح شده است که «هدف فرانسه، مجاب کردن ایران برای توقف فعالیت‌های غنی‌سازی و سپس مجاب کردن ترامپ به معلق کردن برخی از تحریم‌های جدیدی است که علیه ایران وضع کرده است».


نکته قابل توجه اینجاست که طرف اروپایی علیرغم عهدشکنی و بی‌عملی ۴ ساله در برجام، باز هم با گستاخی مدعی شده است که ابتدا ایران باید فعالیت‌های غنی‌سازی خود را معلق کند و سپس ترامپ درباره تعلیق تحریم‌های جدید ایران تصمیم بگیرد، این یعنی همان وعده نسیه اروپا و آمریکا در مقابل اقدام نقد ایران.


خرید زمان علیه ایران


دیپلمات اروپایی تصریح کرده است که آمریکا و فرانسه برای وقت‌کشی علیه ایران تقسیم کار کرده‌اند. چندی پیش امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در اظهارنظری گستاخانه گفته بود: من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم. اختلاف‌نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست.


همزمان با انتشار گزارش فوق، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه گفته است:آمریکایی‌ها، باوجود آنکه دیگر در برجام نیستند، می‌توانند ژست لازم برای دلجویی از ایران را از خود نشان دهند تا فضایی را برای مذاکره در جهت پیشگیری از تنش غیرقابل کنترل و یا حتی یک تصادف باز کنند.


نکته قابل تأمل اینجاست که امانوئل بن، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه (دیروز- چهارشنبه) در دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان مدعی شده است که به‌عنوان میانجی به تهران نیامده و حامل هیچگونه پیامی از سوی آمریکا برای ایران نیست.


برخلاف ادعای مشاور دیپلماتیک ماکرون،هدف اصلی فرانسه در رفت و آمدهای دیپلماتیک اخیر، دلالی تطمیع و ارعاب از سوی ترامپ است. در این میان، «ژست‌های نمادین» به‌عنوان ابزار تطمیع و «تهدید درباره تحریم‌های جدید» به‌عنوان ابزار ارعاب به کار می‌رود.


فرانسه، بدهکار است


فرانسه در ماه‌های اخیر ژست واسطه و منجی برجام به خود گرفته است. این در حالی است که این کشور خودش در برجام به ایران بدهکار است و علاوه‌بر این به دلیل میزبانی از گروهک‌های تروریستی ضدایرانی و معاندین و سران آشوب‌ها در کشور خود، در جایگاه متهم قرار دارد و نه منجی.


فرانسه همان «پلیس بد مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵» است که اکنون ژست مضحک «پلیس خوب» به خود گرفته است. شرکت‌های فرانسوی از جمله توتال و پژو، در مقابل ایران بدعهدی و فریبکاری کردند و باید برای این اقدامات ضدایرانی پاسخگو باشند.


هوشیاری در مقابل وقت‌کشی


هدف اصلی آمریکا و اروپا، استمرار شرطی‌سازی مردم ایران با برجام و وقت‌کشی و پرت کردن حواس عمومی از میدان اصلی نبرد -جنگ اقتصادی- است و مذاکرات جدید دقیقا در همین راستا عمل می‌کند.


اکنون ۴ سال از امضای برجام و همچنین ۱۴ ماه از خروج آمریکا از برجام سپری شده است. در حال حاضر هدف آمریکا و شرکای اروپایی‌اش، نه احقاق حقوق برجامی ایران بلکه خرید زمان برای اجرای نقشه‌های ضدایرانی است.


دولت آقای روحانی باید روند منفعلانه «کاهش میلیمتری تعهدات» را تغییر داده و وقت‌کشی طرف مقابل را ناکام بگذارد.


کارکرد اصلی اعلام اولتیماتوم، واکنش قاطعانه با هدف هزینه دارکردن بی‌عملی طرف مقابل و وادارکردن او به تغییر رویکرد خصمانه است.


رد فعال‌سازی مکانیسم ماشه


دیپلمات‌های اروپایی که به شرط عدم افشای نام با رویترز گفت‌وگو می‌کردند تصریح کردند کشورهای اروپایی «مکانیسم سازوکار حل  اختلافات» در برجام- معروف به مکانیسم ماشه- که می‌تواند به احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود را فعال نکرده‌اند. هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در نشست روز چهارشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر بابت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام ابراز تأسف کرده و از ایران خواست به این توافق پایبند باشد.


اروپایی‌ها به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده‌اند و علاوه‌بر این در مقابل عهدشکنی‌های آمریکا نیز صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده‌اند.


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق آمریکا با انتقاد شدید از رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای، اهرم فشار خود علیه ایران را از دست داد.


آژانس تایید کرد


به گزارش فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گزارشی به شورای حکام تایید کرد که سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران افزایش یافته است.خبرگزاری «رویترز» به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است که آژانس در این گزارش اعلام کرده است که خلوص غنی‌سازی اورانیوم ایران از ۳/۶۷ درصد مقرر در توافق هسته‌ای، به ۴/۵ درصد افزایش یافته است.


بر اساس این گزارش، میزان ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران به ۲۱۳/۵ کیلوگرم (حدود ۳۱۶ کیلوگرم UF۶) رسیده است. براساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، سقف ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران ۲۰۲/۵ کیلوگرم تعیین شده است. در گزارش ۱۰ روز پیش آژانس، که اجرای اولین گام کاهش تعهد ایران به برجام را تایید کرد، این رقم ۲۰۵ کیلوگرم بود.


شورای حکام آژانس دیروز به درخواست آمریکا و برای بررسی تصمیمات هسته‌ای ایران تشکیل جلسه داد. واشنگتن در حالی درخواست برگزاری این نشست را مطرح کرده که خود ۱۴ ماه است که از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌های گسترده‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این رفتار واشنگتن را «طنزی تلخ» توصیف کرد.


هیئت آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر ادعای آمادگی برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران را تکرار کرد و اقدامات تازه ایران در کاهش تعهدات برجامی را «باج‌خواهی» خواند.میخائل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در نشست دیروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طرف‌های برجام یادآوری کرد که این توافق قرار بوده به عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران منجر شود.


بهروز کمالوندی، معاون سازمان انرژی اتمی گفت: اگر طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکنند، گزینه‌های مختلفی از جمله افزایش غنی‌سازی، به کارگیری ماشین‌های پیشرفته و افزایش سانتریفیوژ را داریم.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    8 0
    انفعال و بی عرضگی این دولت حال آدم و به هم میزنه .یه عده ا که ی اسم خودش رو گذاشتن نماینده ایران
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
      0 0
      خودم کردم که لعنت بر خودم باد
  • US ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    0 2
    ایران باید به برجام پایبند باشد.
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    0 4
    اقدامات دولت مقدس تدبیر و امید به وحشتشون انداخته.از اونور هواپیمای جاسوسی میاد وارد حریم ایران میشینه سرهنگها نمیزننش
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    1 0
    تا زمان ریاست روحانی ملت ایران رنگ خوشی رانخواهنددید
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    1 0
    غلط کردند.
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    1 0
    ایران باید پله به پله از بیجام خارج بشه اورانیوم را پنجاه درصد غنی سازی بکنه سانتیفیوژ های نصل جدید رو ده برابر قبل از برجام بکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس