اسرائیل

رژیم صهیونیستی همچنین از طریق ارسال یک بسته بمب‌گذاری شده سعی در ترور یکی از این اسرا داشت که سیستم‌های امنیتی نیروهای مقاومت موفق به شناسایی و خنثی سازی این بسته شدند.

سرویس جهان مشرق - شکست یگان ویژه رژیم صهیونیستی موسوم به «سیرت متکال» در عملیات ویژه اطلاعاتی و امنیتی خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه که در نوامبر گذشته اتفاق افتاد و زمینه ساز آغاز تجاوز جدید رژیم صهیونیستی به غزه بود،  از سوی موسسات نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار گرفته است. در همین رابطه اخیرا گزارشی کلی و خلاصه از نتایج گزارش کمیته تحقیق در رابطه با این  شکست منتشر شد.

این  شکست همچنان پیامدهای خود را در عرصه داخلی رژیم صهیونیستی به جای گذاشته است، چرا که افکار عمومی اسرائیل نسبت به توجیه‌های مطرح شده در  گزارش مذکور در رابطه با این عملیات قانع نشده‌اند و موسسات رسمی و نظامی نیز با توجه به اینکه کمیته تحقیق در خصوص یک عملیات محرمانه صورت می‌گیرد، تنها کلیات و نتایج اولیه این گزارش را منتشر کرده‌اند.

ارتش رژیم صهیونیستی پیش از این کمیته‌های تحقیق و عبرت‌گیری متعددی را در خصوص اتفاقات مختلف تشکیل داده بود، اما این بار بیشتر به دنبال ارائه توجیهی قانع‌کننده برای افکار عمومی است و  تلاش دارد فضای عمومی ایجاد شده در سایت های اجتماعی را کنترل کند و این رویکرد را در افکار عمومی ایجاد کند که قدرت یگان مذکور بعد از جبران اشتباهاتش در این عملیات بهبود پیدا کرده و می‌داند چگونه در آینده این اشتباهات را جبران کند.

در واقع این اولین شکست یگان ویژه سیرت متکال نبود،  بلکه پیش از این نیز در جبهه لبنان در جنگ سال ۲۰۰۶ شکست مشابهی را مرتکب شده بود،  به این ترتیب به نظر می رسد این آخرین شکست نیز نباشد.  

موضوع هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که می‌بینیم یگان مذکور نخبه‌ترین یگان ارتش رژیم صهیونیستی است و در عملیات اخیر در برابر نیروهای مقاومتی قرار داشت که در منطقه‌ای کوچک و محاصره شده محصور هستند و رژیم صهیونیستی اشراف کامل اطلاعاتی بر این منطقه دارد.

اسرائیلی‌ها این دیدگاه را داشتند که جنبش حماس شایستگی‌ها و توانمندی‌های لازم برای مقابله با چنین عملیات ویژه‌ای را ندارد، عملیاتی که فراتر از یک عملیات عادی بود و توسط یگان ویژه و برای رسیدن به اهداف ارزشمند و خاص انجام می‌شد.  شرایط این عملیات به گونه‌ای بود که زمان‌بندی آن از سوی رژیم صهیونیستی انتخاب شد و مهمترین هدف در این عملیات حفظ امنیت نیروهای ویژه و محرمانه باقی ماندن عملیات و در نهایت اجرای درست آن بود.

این در حالی است که تحقیق مذکور نشان می‌دهد که ماموریت مورد نظر انجام نشده، علاوه بر اینکه ماهیت این مأموریت قبل از انجام فاش شده است و یک افسر عالی رتبه نیز  در جریان این عملیات کشته شده است.  موضوع فاجعه بار اینکه این افسر ارشد اطلاعاتی به اشتباه و به ضرب گلوله یکی دیگر از نظامیان اسرائیلی جان خود را از دست داده است.

انتشار تصاویر مزدوران رژیم صهیونیستی در عملیات خان یونس توسط مقاومت فلسطین

 بر اساس این گزارش، عملیات مذکور که دارای اهمیت ویژه عملیاتی و اطلاعاتی بود، با شکست‌های متعددی همراه شد که در نهایت ارتش اسرائیل نتوانست موفقیتی از آن حاصل کند.

تحقیقات مذکور همچنین به برخی جزئیات مرتبط با رصد و پیگیری نیروهای نظامی اسرائیل از سوی عناصر حماس اشاره می کند که بلافاصله تحقیقات در خصوص عناصر شرکت کننده در این عملیات را آغاز کرده بودند و بعد مشخص شد که ماهیت و هویت آنها کاملاً فاش شده است.

بر اساس این تحقیقات، بعد از این که تیراندازی در منطقه آغاز شد، نیروهای شرکت کننده در عملیات متوجه شدند که مأموریت آنها شکست خورده و اوضاع سختی پیش روی آنها قرار دارد، لذا بلافاصله زخمی‌ها را در داخل خودرو  قرار دادند و از منطقه فرار کردند. آنها برای نجات خود به منطقه‌ای که مقرر شده بود، رفتند و بالگرد یسعور اسرائیلی را احضار کردند تا آنها را از مهلکه فراری دهد. تمامی این اتفاقات تنها ۲۰ دقیقه طول کشید.

تیم ویژه تحقیقات در خصوص این شکست عملیاتی، به ریاست سرتیپ نیتسان ألون و بنا به دستور گادی آیزنکوت رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی برای بررسی جزئیات عملیات تشکیل شد و  نتایج تحقیقات خود را به ژنرال آفیف کوخاوی رئیس کنونی ستاد ارتش تحویل داد.

این گزارش تاکید می‌کند که اشتباهاتی در روند عملیات انجام شد که باعث افشای هویت نیروها در عرصه میدانی شد،  علاوه بر اینکه شکاف‌هایی نیز در نحوه اجرای عملیات و روند آماده سازی برای عملیات وجود داشت.

روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارش خود به قلم ألون بن دیوید تحلیلگر مسائل نظامی می‌نویسد که رئیس ستاد ارتش به زودی باید تصمیم بگیرد که آیا تامیر هایمن رئیس شعبه اطلاعات نظامی (امان) را  کنار بگذارد یا از او حمایت کند.  این روزنامه می‌افزاید که افشای عملیات نیروهای ویژه، خسارت عمیق و خطرناکی به امنیت اسرائیل وارد کرد که نمی‌توان در رابطه با جزئیات آن صحبت کرد.

وی در مطلب خود می‌افزاید که سرویس جاسوسی «امان»  در تحقیقات خود مجموعه طولانی از اشتباهات را برشمرد که باعث این شکست شده که برخی از این اشتباهات مربوط به چند سال قبل از این عملیات شکست خورده بوده است. البته در متن اصلی ارائه شده در رابطه با این تحقیقات، بیشتر این اشتباهات حذف شده است.

انتشار تصاویر مزدوران رژیم صهیونیستی در عملیات خان یونس توسط مقاومت فلسطین

** اجرای ترورهای خاموش بعد از شکست خان یونس

روزنامه الاخبار همچنین در مطلبی به نقل از منابع محور مقاومت فلسطین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی طی ماه‌های بعد از شکست عملیات خان یونس، تغییراتی را در رابطه با سطح عملیات امنیتی گسترده ضد عناصر مقاومت فلسطین انجام داده و تلاش‌هایی را برای ترور خاموش رهبران حماس و  شنود ارتباطات و تماس‌های آنها دنبال کرده تا شاید بتواند اعتبار سیستم‌های امنیتی خود را که بعد از این شکست دچار اختلال شده بود، بازگرداند.

الاخبار به نقل از منابع امنیتی می‌افزاید که رژیم صهیونیستی تلاش کرد با سیاست ترور نرم،  رهبران مقاومت را به گونه ای ترور کند که هیچ دلیلی برای شناخت منبع اصلی عملیات وجود نداشته باشد.

در همین رابطه رژیم صهیونیستی طی یک ماه گذشته تلاش کرد یکی از عناصر ارشد مقاومت فلسطین را با ریختن سم در غذای وی از طریق یکی از مزدورانش که بازداشت شد،  ترور کند.  منابع مذکور می‌افزایند که اگر این عملیات موفقیت‌آمیز بود، ضربه سختی به مقاومت وارد می‌شد.  به همین علت عناصر مقاومت، تدابیر امنیتی ویژه‌ای را بعد از  شکست عملیات خان یونس در دستور کار خود قرار دادند تا تلاش‌های رژیم صهیونیستی در این رابطه را با شکست مواجه کنند.

بر اساس این گزارش، اسرائیل به روش‌های کاری خود در دهه هفتاد قرن گذشته میلادی بازگشته است.  این منابع می‌افزایند که رژیم صهیونیستی همچنین تلاش داشت یک شخصیت نظامی دیگر را از طریق ارسال بسته بمب‌گذاری شده به شکل یک هدیه ترور کند،  اما نیروهای مقاومت این بسته را نیز کشف و آن را خنثی کردند و تعدادی از مزدوران رژیم صهیونیستی که مرتبط با ارسال این بسته بودند، شناسایی و بازداشت شدند.

در همین راستا گفته می‌شود سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی، اسرای آزاد شده در معامله تبادل اسرای «وفاداری به آزادگان» را نیز تحت رصد و تعقیب قرار داده‌اند.  به ویژه تعدادی از این اسرا که به نوار غزه تبعید شده بودند، مورد توجه ویژه اسرائیل هستند، چرا که به دنبال فعال سازی محور مقاومت در کرانه باختری بوده‌اند.  رژیم صهیونیستی همچنین از طریق ارسال یک بسته بمب‌گذاری شده سعی در ترور یکی از این اسرا داشت که سیستم‌های امنیتی نیروهای مقاومت موفق به شناسایی و خنثی سازی این بسته شدند.

نیروهای مقاومت فلسطین همچنین از طریق شناسایی و انهدام برخی شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی متوجه شدند که تلاش‌های گسترده‌ای از سیستم امنیت عمومی اسرائیل برای جذب جاسوسان جدید طی مدت اخیر انجام می‌شود.  این تلاش ها از طریق ارائه مشوق های مالی یا باج خواهی از این افراد دنبال می‌شود.

همچنین منابع عبری زبان از استعفای یک مسئول ارشد نظامی اسرائیل در پی شکست عملیات خان یونس خبر می‌دهند. منابع فلسطینی احتمال می دهند که عامل اصلی این استعفا، ناتوانی مسئول مذکور و یگان وی در بازگرداندن اعتبار به سیستم های امنیتی رژیم صهیونیستی طی شش ماه گذشته از عملیات خان یونس بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
    9 22
    باید جلسه ویژه تحقیقات در خصوص این شکست عملیاتی، به ریاست سرتیپ نیتسان ألون و گادی آیزنکوت برای بررسی جزئیات عملیات تشکیل شود
    • علی راشدی IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
      87 8
      باید جلسه اسرائیلی برگزار شود و انواع راههای فرار از جمله شنا کردن عرض دریا یا مثل موش تو سوراخ رفتن رو آموزش داد.
    • BE ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
      58 4
      و همچنین باید هر چه زودتر فارسی یاد گرفت در ضمن بند تمبان خودت رو محکم ببند نتان یابو
    • BE ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
      51 4
      شیشکی واجب شدی
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
    56 10
    باید هر چه سریعتر مثل رییس علی دلواری یک نفتکش انگلیسی رو در خلیج فارس توقیف کنیم و اگر ناوهای انگلیسی جلو اومدن غرقشون کنیم.
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
    38 1
    فکر کردم عملیات 20 دقیقه صهیونسیتی برجام را می گویید که اتفاقا کاملا هم موفق بود!
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
      21 1
      عملیات بتن ریزی تو راکتور اراکشون که از برجام موفقیت آمیزتر بود .....اونو را چی میگی .....
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    21 3
    اين روزا خبري از صالحي با اون قسم هاي جلاله اش نيست . فكر كنم رفته دنبال دبه هاي برجام لااقل اونا رو بفروشيم يه چيزي گيرمون بياد.!!! دبه دونه اي چنده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس