میخائیل اولیانوف

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین در واکنش به افزایش سطح غنی‌سازی ایران گفت که اورانیوم با غنی‌سازی ۴.۵ درصد هیچ ارتباطی با تسلیحات اتمی ندارد.

به گزارش مشرق، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز سه‌شنبه درباره عبور سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران از  ۳.۶۷ درصد واکنش نشان داد.

وی در پیامی در توئیتر نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که سطح جدید غنی‌سازی ایران به ۴.۵ درصد افزایش یافته است. این اورانیوم با غنای پایین هیچ ارتباطی با تسلیحات اتمی ندارد. 

بیشتر بخوانید:

واکنش کرملین به گام دوم برجامی ایران

فرانسه افزایش سطح غنی سازی ایران را محکوم کرد

شگفتی روسیه از درخواست آمریکا در شورای حکام

اولیانوف در ادامه نوشت: هر یک از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌توانند اورانیوم با این میزان غنی‌سازی شده را بدون محدودیتی ذخیره سازی کنند. بودن تحت کنترل شدید بین‌المللی، خطری برای اشاعه (تسلیحات هسته‌ای) ایجاد نمی‌کند.

 «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز امروز (سه‌شنبه) تأکید کرد، افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران نقض موافقت‌نامه پادمان‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست.

روز گذشته یکی از سخنگوهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «"یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که بازرسان آژانس روز ۸ جولای (۱۷ تیر ۱۳۹۸) راستی‌آزمایی کرده‌اند که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم ۲۳۵ بیش از ۳.۶۷ درصد است.»

ایران روز یکشنبه (۱۶ تیرماه ۱۳۹۸) همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای غربی برای عمل به تعهدات خود در برجام دومین گام برای کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق را اعلام کرد.  همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه، «علی ربیعی» سخنگوی دولت با همراهی «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت خارجه و «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی گام دوم ایران و دلیل آن  تشریح شد.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام یک‌سال به اروپایی‌ها برای ایجاد راهکارهای مناسب تجارت با ایران فرصت داد اما اروپا در عمل کاری از پیش نبرد. پس از یک‌سال صبر راهبردی، ایران در دو مرحله اعلام کرد که به سقف ۳۰۰ کیلویی ذخایر اورانیوم و سطح غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد پایبند نخواهد بود. کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل دو بند ۲۶ و ۳۶ برجام صورت می‌پذیرد و ناقض این توافق نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس