بسیاری از اختلافات می‌تواند با صلح و سازش مختومه شود/ قوه قضاییه مصمم بوده و هست که با عناصر فاسد برخورد کند

حجت الاسلام منتظری گفت: ما اگر کمی تلاش کنیم می‌بینیم که بسیاری از اختلافات محلی با صلح و سازش مختومه می‌شود بنده این موضوع را بارها تاکید کرده‌ام که اگر می‌شود اختلافات را به شوراه‌ها ارجاع دهید.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در جلسه شورای اداری شهرستان ساوه با گرامیداشت دهه کرامت، به فرازهایی از نامه امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: در این نامه شاخص‌هایی برای کار مدیران بیان شده است؛ یعنی قبل از اینکه دنیای مدعی حقوق بشر غرب و سازمان ملل بخواهد مدعی حقوق بشر باشد ۱۴۰۰ سال قبل امیر المومنین (ع) این رهنمودها و اوصاف را بیان کرده و متذکر شده‌اند.

دادستان کل کشور افزود: امیر المومنین (ع) می‌فرمایند نشانه مدیریت خوب دو چیز است یکی برنامه ریزی خوب یا همان تدبیر و دیگری هم پرهیز از زیاده‌روی، البته منظور از زیاده روی صرفا زیاده روی در مال نیست بلکه هر چیزی اگر بیش از حد معقولش باشد زیاده روی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دادستان کل کشور: برخی منکرات که در ملاعام انجام می‌شود جرم محسوب می‌شود

حجت‌ الاسلام و المسلمین منتظری خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌ها درست و صحیح نباشند تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسد و حتی اگر هزینه، وقت و نیروی انسانی هم موجود باشد ولی برای آن‌ها برنامه نداشته باشیم کار به نتیجه لازم نمی‌رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: همه باید آگاه باشیم که این مقام و پستی که همه ما در آن قرار گرفته‌ایم ارزان به دست نیامده است. نظام ما با خون ۲۰۰ هزار شهید و ۵۰۰ هزار جانباز و آزاده به ثمر نشسته و باید نسبت به پست و مقام خود مسئولیت داشته باشیم.

دادستان کل کشور اظهار کرد: مسئله دیگر در خصوص این جایگاه‌ها این است که باید متوجه باشیم که این پست و مقام‌ها دائمی نیست و موقت است. چون اگر دائمی بود دیگر به ما نمی‌رسید و خوشا به حال آن مدیری که از این فرصت و مقام استفاده می‌کند تابه خداو خلق خدمت کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری گفت: اگر به آسیب‌های اجتماعی نگاه کنیم می‌بینیم که علت و ریشه اصلی آن‌ها عدم اعتقاد و عدم ایمان قوی به معاد است؛ یعنی اگر یک مدیر بداند که این پست یک امانت است دیگر دچار لغزش نخواهد شد و لذا باید کارهایمان را برای خدا انجام دهیم تا رضایت خدا در کارهایمان بوجود بیاید.

وی تصریح کرد: اگر عدم اهتمام و تلاش ما در مدیریتمان موجب شود که مجموعه زیر نظرمان مرتکب تخلفی شوند، قطعا در آن تخلف ما هم شریک خواهیم بود.

دادستان کل کشور به نمونه‌ای از برخورد امیر المومنین (ع) با یک قاضی اشاره کرد و گفت: در زمان حکومت امیر المومنین علی (ع) خبر رسید که یک قاضی در مواجه با ارباب رجوع تکریم او را نداشته و با صدای بلند با او حرف زده است و علی (ع) بلافاصله او را عزل کرد و علت عزل او را اینگونه بیان فرمود که چرا این قاضی با ارباب رجوع بلند حرف زده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری بیان داشت: بسیاری از آسیب‌ها و مفاسدی که ما امروز در جامعه می‌بینیم به خاطر سوء مدیریت‌ها و وجود برخی مدیران ناصالح و ناپاک است اگر چه اکثر مدیران و مسئولان کشور ما انسان‌های شایسته و صالحی هستند؛ اما تعداد کم مدیر ناصالح هم خوب نیست؛ لذا مدیران ما باید علاوه بر اینکه دارای ایمان قوی باشند باید مجموعه زیر نظر خود را هم مراقب باشند که دچار انحراف نگردند.

وی گفت: اگر محیط کار در هر نهاد و مجموعه‌ای سالم باشد دیگر مشکلات به وجود نخواهد آمد و همه باید تلاش کنیم که افراد سالم در مجموعه تحت نظرمان حضور داشته باشند و احیانا اگر فردی هم دچار تخلف و یا فسادی شد با او بدون مماشات برخورد کنیم.

دادستان کل کشور افزود: برخورد با فساد صرفا وظیفه قوه قضاییه نیست بلکه دیگر دستگاه‌ها هم وظیفه دارند با فساد در زیر مجموعه خود برخورد کنند به طوری که گاهی با یک برخورد ساده با یک تخلف می‌توان جلوی تخلفات گسترده و جرایم را گرفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری اظهار کرد: در دستگاه قضایی توان ما به لحاظ عِده و عُده محدود است، اما به حد توان خود تلاش می‌کنیم که با فساد مبارزه قاطعانه گردد و از هیچ حرف ناروای دشمن هم هراسی نداریم نظام ما یک نظام اسلامی است و در نظام اسلامی ما خطوطی تحت عنوان خطوط قرمز وجوددارد که اگر کسی بخواهد از آن عبور کند با آن برخورد می‌شود. اگر چه این برخوردها دارای درجاتی است و درجه اول برخورد همان هدایت، ارشاد، لطافت و مهربانی است.

وی در ادامه سخنان خود بر صلح وسازش در پرونده‌ها تاکید کرد و گفت: ما اگر کمی دقت و تلاش کنیم می‌بینیم که بسیاری از اختلافات محلی با صلح و سازش مختومه می‌شود بنده این موضوع را بارها تاکید کرده‌ام که اگر می‌شود اختلافات را به شوراها ارجاع دهید و اگر آنجا حل و فصل نشد در دادسرا و یا حتی در دادگاه بدوی آن را به صلح و سازش ختم کنیم تا دیگر محکومیت‌ برای یکی از اصحاب پرونده اعمال نشود البته آنجا که لازم است هم باید با مجرم و مفسد برخورد قاطعانه داشت و نباید به فرد مفسد رحم کرد.

دادستان کل کشور بیان کرد: لذا قوه قضاییه مصمم بوده و هست که با عناصر فاسد برخورد کند و در این راستا به این موارد هم توجه ندارد که فرد فاسد کیست، از کجاست و از چه جناحی می‌باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری در بخش پایانی سخنان خود به موضوع رونق تولید هم اشاره کرد و بیان داشت: در سالی که به سال رونق تولید نامگذاری شده است بی‌انصافی است که ما مدیران بخواهیم با کم کاری و اهمال خود این رونق تولید را کم رنگ کنیم باید در زمان تحریم‌ها تلاش‌های ما بیشتر شود تا بتوانیم بیش از گذشته روی پای خود بایستیم، چون کشور ما ظرفیت‌های انسانی، علمی، طبیعی دارد که باید حداکثر استفاده را از این ظرفیت‌ها داشته باشیم.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی اصغر چراغچی - جانباز IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    0 1
    فکر نمی کنید جای دیگر باشد ؟بگردید پیدا می کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس