کد خبر 973574
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
اذاذن

اذان گفتن به گوش نوزاد، یکی از مستحبات متروک سبک زندگی اسلامی است که لابه‌لای گرفتاری‌های روزمره در کم‌تر خانواده‌ای رواج دارد. در حالی که فرد اذان‌گو آن‌قدر اهمیت داشت که هر کس می‌دانست اولین‌بار چه کسی اذان به گوشش گفته است.

به گزارش مشرق، در گذشته‌ای نه چندان دور، نه فقط مردم متدین و مذهبی که اغلب ایرانیان، ساعات نخستین تولد یک نوزاد را در هیجان انتخاب فردی بودند که مهم‌ترین شعار اسلام، یعنی اذان و اقرار به یگانگی خدا، نبوت رسول اکرم (ص) و ولایت مولا امیرالمومنین علی (ع) را در گوش نوزادشان قرائت کند. پدربزرگ‌ها، امام جماعت مسجد محل، بزرگان دینی، روضه‌خوان‌های خانگی و سادات، کسانی بودند که توحید، نبوت و امامت را در بدو ورود به دنیای فانی و خاکی به آن نوزاد یادآوری می‌کردند.

سنت گفتن اذان و اقامه به گوش نوزادان از سنن نبوی است که امام چهارم، حضرت سجاد  (ع) را می‌توان یکی از راویان این سنت دانست؛ آن‌جا که در جلد ۴۳ «بحارالانوار» می‌فرمایند: چون پدرم به دنیا آمد پیامبر (ص) در گوشش اذان را تلاوت فرمود.» در جلد ۱۰۴ همین کتاب به نقل از آن حضرت نوشته شده: «زمانی که امام حسن (ع) متولد شد، پیامبر (ص) در گوش او اذان و اقامه را قرائت فرمود.»

بیشتر بخوانید:

زنگ خطر حرکت‌های ضدفرهنگی در مدارس

علامه حر عاملی هم روایتی به نقل از مادر امام رضا (ع) با این مضمون دارد که «وقتی امام رضا (ع) به دنیا آمد، امام کاظم (ع) در گوش راست او اذان گفت و در گوش چپش اقامه». پیامبر (ص) می‌فرمود: «در گوش راست نوزاد اذان بگویید و در گوش چپش اقامه. زیرا این کار کودک را از شر شیطان حفظ می‌کند. سپس در گوش او آیةالکرسی، سوره‌های فاتحةالکتاب، اخلاص، ناس، فلق و آیات آخر سوره حشر را بخوانید».

این کار، یکی از مستحبات ترک شده یا رنگ‌باخته سبک زندگی اسلامی است که لابه‌لای مشغله‌ها و گرفتاری‌های روزمره یا به فراموشی سپرده شده یا در کم‌تر خانواده‌ای رواج دارد. در حالی که فرد اذان‌گو آن قدر برای خانواده‌ها اهمیت داشت که هر کس می‌دانست اولین بار چه کسی اذان را به گوش او گفته است. به عبارتی خانواده‌ها به فرزند خود در این باره خبر می‌دادند که فلانی اذان و اقامه تو را گفته است. به این وسیله، یک ارتباط قلبی و عاطفی بین آن نوزاد ـ که حالا به سن کودکی، نوجوانی یا جوانی رسیده بود ـ با مؤذن روزهای نوزادی‌اش به وجود می‌آمد.

امام خمینی (ره) در صفحه ۲۰۳ توضیح‌المسائل خود آورده است: در روز اولی که نوزاد به دنیا می‌آید یا قبل از آن که بند ناف او بیفتد، در گوش راست او، اذان و در گوش چپ او، اقامه گفته شود. برخی روایات نیز نشانگر آن است که این کار باید در اولین فرصت ممکن انجام شود. چنان‌که امام علی (ع) در این باره از رسول خدا (ص) نقل می‌فرماید: «عَنْ عَلِیٍّ (ع) أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ: مَنْ وُلِدَ لَهُ مَوْلُودٌ فَلْیُؤَذِّنْ فِی أُذُنِهِ‏ الْیُمْنَی وَ لْیُقِمْ فِی الْیُسْرَی فَإِنَّ ذَلِکَ عِصْمَةٌ لَهُ مِنَ الشَّیْطَان‏» کسی که صاحب فرزند شد، در گوش راست نوزاد اذان بگوید و در گوش چپش اقامه؛ چرا که این‌کار باعث مصونیت او از شیطان خواهد شد.

موضوع اذان و اقامه گفتن به گوش نوزاد در سطح عالمان دینی، فراتر و عمیق‌تر بوده و آیت‌الله میرزاجواد آقای ملکی تبریزی گفته است: پدرم عین چهل روزی که در گوش من اذان و اقامه می‌گفت، تلقین هم می‌خواند، «اسمع افهم یا فلان ابن فلان إنّ الموت حق ...». خیلی عجیب است این تلقین را برای بچّه یک روزه می‌خواندند و تا چهل روز ادامه می‌دادند!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    11 0
    مستحبات متروک چیه؟ خودتون نمیگید فکر میکنید مردمم نمیگن؟
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    4 0
    هیچ خانواده مذهبی را نمی شناسم که این سنت موکد را ترک کرده باشد.
  • GB ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    0 4
    الان تاثیر این اذان تو گوش بچه چیه؟!!!
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      2 2
      مثل تو از بی ارزش بودن اذان نمیگه! همین برا یه مرد با شرافت دینی کافیه که مثل امثال شما نباشه
    • NL ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      2 1
      در جواب ۱۴:۴۰ باید گفت اگر قرار مثل تو بی شعور باشه همون بی ارزش بار بیاد بهتره
  • GB ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    12 0
    در تمام خانواده ما الحمدلله این سنت جاری است ؛ دو هفته قبل خودم اذان و اقامه را توی گوش نوزادی که مادرش در مدرسه محصلم بود را خواندم.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    سلام به همه آنهایی که دغدغه فهم سنت های نبوی را دارند. نکته اول: فراموش نشود که مؤمن به هیچ کس توهین و سب نمی کند، چه رسد که طرف مقابلش فرد مؤمن دیگری باشد. نکته دوم: آثار و برکات گفتن اذان و اقامه بسیار است، به گونه ای که توصیه شده است در گوش بزرگسالان هم اذان و اقامه گفته شود. 1. یکی از آنها یاد خدا بودن است، لذا خداوند فرمود:«فَذَكِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّكْرَى» ﴿۹﴾پس پند ده اگر پند سود بخشد (اعلی/۹) 2. آموزش و آشنایی قوه سامعه با الفاظ توحید«لااله الّا الله»، «محمد(ص)»، و ... 3. موجب آرامش انسان می شود، از این رو، در روایات آمده است که در گوش کسی که زود عصبانی می شود اذان و اقامه بگویید. 4. و مهمترین آن آشنایی روح انسان با این مفاهیم آسمانی است در عالم دنیا، فراموش نکنیم که روح نوزاد قبلا در عالم ملکوت به وحدانیت خدا اقرار کرده بود. در آیه میثاق آمده است«وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ »﴿۱۷۲﴾و هنگامى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذريه آنان را برگرفت و ايشان را بر خودشان گواه ساخت كه آيا پروردگار شما نيستم گفتند چرا گواهى داديم تا مبادا روز قيامت بگوييد ما از اين [امر] غافل بوديم (اعراف/۱۷۲) و در دنیا نیاز به به تکرار دارد. و مطالب دیگری هست که اکنون فرصت اشاره به آنها نیست. نکته آخر این است که باید بین فرزندی که از والدین مسلمان زاییده می شود و اعتقاد به طهارت باطنی و ظاهری او دارند، با فرزندان کسانی که قائل به گنهکار بودن فرزند تازه متولد شده خود دارند و از این رو، او را غسل تعمید می دهند، فرقی باشد، یعنی حتی اگر به صورت نمادین هم باشد باز دارای وجاهت عقلی است، چه رسد به اینکه آثار تکوینی فراوانی دارد که به بخشی از آنها اشاره شد. خداوند همه ما را به فهم دینش یاری بفرماید.آمین یا رب العالمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس