13980310001283636949429509628059_65430_PhotoX.jpg

عوارض سالیانه خودرو پولی است که بابت تردد خودرو هر ساله باید پرداخت شود اما به تازگی به عوارض سالیانه خودرو عنوانی به نام جریمه فرسودگی خودر نیز اضافه شده است.

به گزارش مشرق، "هر دم از این باغ بری میرسد" بهترین واژگانی است که می توان در قبال تازه ترین اقدام شهرداری پایتخت به کار برد. حتما تاکنون بارها این این ضرب المثل را شنیده و یا به کار برده اید.این بار در وصف شهردای تهران و اقدام عجیب صورت گرفته باید این ضرب المثل را به کار برد.

عوارض سالیانه خودرو پولی است که بابت تردد خودرو هر ساله باید پرداخت شود اما به تازگی به عوارض سالیانه خودرو عنوانی به نام جریمه فرسودگی خودر نیز اضافه شده است.

بیشتر بخوانید:

طبق قانون هیات دولت هر ساله براساس جدولی سن فرسودگی انواع خودروها را ابلاغ می‌کند، بر این اساس برای سال 98 برای سواری ۲۰ سال، برای خودروهای سنگین، کامیون و کامیون کشنده ۲۵ سال و در نهایت سن فرسودگی تاکسی‌ها را ۱۰ سال اعلام کرده است.

اما جریمه فرسودگی خودرو در حالی از مالکان خودرو ها گرفته می شود که داری معاینه فنی هستند و هنوز به سن فرسودگی نرسیده اند.

سوالی که اینجا پیش می آید این است که خودروی که هر ساله معاینه فنی می گیرد و هنوز به سن 20سال که قانون گفته است فرسوده می شود نرسیده، چرا باید جریمه فرسودگی پرداخت کند؟

پیگیری های خبرنگار ما با مسئولان شهرداری به نتیچه نرسید و هر کدام اظهار بی اطلاعی کردند.

بعد از تماس های مکرر با سامانه 137شهرداری تهران آنها نیز اعلام کردند که از موضوع جریمه فرسودگی اطلاعی نداریم و باید با دفاتر خدمات الکترونیک شهرتماس بگیرید و بعد از  مراجعه خبرنگار ما به این دفاتر اظهار داشتند طبق قانون شهرداری هر وسیله ای که از زمان تولید آن ده سال گذشته باشد فرسوده به حساب می آید و باید جریمه فرسودگی پرداخت کند و این قانون مربوط به امسال نیست و ازسال های گذشته نیز بوده است.

اما طبق اطلاعات خبرنگار ما جریمه فرسودگی برای خودرو های شهر تهران از امسال اعمال شده است و سال های گذشته چنین چیزی نبوده است.

حال باید از مسئولین پرسید با وجود تحریم ها و اوضاع اقتصادی نامناسبی که گریبان مردم را گرفته است، گرفتن پول از آنها با عناوین مختلف چه معنایی می تواند داشته باشد و به جز اضافه شدن مشکلی بر مشکلات آنها چه سودی می تواند برای آنها داشته باشد.

سوال دیگری که اینجا پیش می آید این است که شهرداری تهران در قبال پولی های که از مردم می گیرد چه خدماتی را ارائه می دهد؟

اینکه ساز و کار محاسبه جریمه فرسودگی به چه شکلی است نیز خودش جای سوال دارد و ابهام های فراوانی دارد که امیدواریم مسئولین شهرداری تهران برای حل آن تدبیری بیانیدشند و داستان آن مانند  دیگر موضوعات حل نشده قبلی که همچنان مسکوت مانده است نشود.

منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • هادی ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    10 2
    سالهای گذشته نیز جریمه فرسودگی خودروها با سن بیش از ده سال در تهران را می گرفتند.این چیز جدیدی نیست
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      22 0
      مردم به باج دادن عادت کردند!
    • شهروند TR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      4 0
      نه اینطور نبوده دوست عزیز جریمه فرسودگی که الان دارن میگیرن مربوط به عوارض سالیانه می شود یعنی با اون دارن حساب میکنن.سالهای گذشته که شما میگید در حالیت بوده که ماشین معاینه فنی نداشته باشه که با دورین سطح شهر جریمه میشد.الان دزدی جدیده
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    19 0
    بنز 20 سال پیش شرف دارد به پراید صفر فعلی ... آن قانون فرسودگی نیز برای چپاول ملت توسط دو غول خودرو ساز است. ماشینی که بتواند تست های گوناگون معاینه فنی را اخذ کند فرسوده نیست.
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    23 0
    توی این دنیا هر چی بی پول تر باشی بدبخت تری . کسی که پول داشته باشه که نمیاد خودرو فرسوده بخره !
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    6 0
    برخی قوانین در ایران برای دزدی قانونی از جیب ملت نوشته میشوند و منطق عقلایی ندارند. سن فرسودگی در بازاری آزاد و رقابتی مثل امریکا معنا می‌یابد که قبل از رسیدن به آن سن به دلیل تولید خودروهای بروز و کم استهلاک مالکین خودرو را معدوم می کنند نه بازاری مثل ایران که پراید را بفروشی و پراید چینی شده بخری
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    7 0
    تازه به این نکته هیچکس توجهی نمیکنه که ساکنان طرح آلودگی چراباید عوارض خودرو بپردازند اون بیچاره ها که از 6 تا 19 نباید ماشین بیرون بیارن
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    0 8
    این موضوع داخل قانون مالیات بر ارزش افزوده است و شهرداری تخلفی نکرده
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    2 8
    زمان قالیباف که صد برابر بدتر بود! چرا اون موقع صداتون در نمیومد؟ چون از خودتون بود؟!!!
  • سید رضا IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    6 0
    جیب بری از مردم و ناراضی تراشی ؛ توسط شهرداری اصلاح طلب !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس