دارک و ترامپ

دارُک در پیام‌های افشاشده نوشته است ترامپ «در ناکارآمدی همتا ندارد» و «احتمال دارد دولتش با آبروریزی تمام شود». او دعواهای درون کاخ سفید را به «چاقوکشی» تشبیه کرده بود!

سرویس جهان مشرق- دانلد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی اعلام کرد «سفیر بریتانیا را نمی‌شناسم اما فکر نمی‌کنم اینجا در ایالات متحده آدم محبوب یا شناخته‌شده‌ای باشد. ما دیگر با او کار نمی‌کنیم و خبر خوب اینکه بریتانیا به زودی یک نخست‌وزیر جدید هم خواهد داشت»!

کینه و خشم دانلد ترامپ از ترزا می و کیم دارُک سفیر لندن در واشینگتن در تک‌تک‌ جملات توییتش آشکار است. داستان به پیام‌های رمزگذاری‌شده کیم دارُک سفیر لندن به دولت متبوعش برمی‌گردد که یکی دو روز است افشای آن به تیتر رسانه‌ها تبدیل شده و حالا که مشخص شده این پیام‌ها جعلی نیست، ترامپ راهی جز این نمی‌بیند که برای حفظ حیثیت خودش هم که شده او را اخراج کند.

زبان سرخ دارُک

دارُک در پیام‌هایش نوشته بود ترامپ «در ناکارآمدی همتا ندارد»، «بی‌عرضه» است و «احتمال دارد دولتش با آبروریزی تمام شود». او دعواهای درون کاخ سفید را به «چاقوکشی» تشبیه کرده بود! این پیام‌ها به طریقی دست دیلی‌میل رسید و منتشر شد.

دارُک در چند جمله صریح که عملاً برای کاخ سفید یک توهین به شمار می‌آید گفته است:«ما واقعاً باور نداریم که این امکان (در یکی دو سال آینده) وجود دارد چنین دولتی به طرز ملموسی عادی‌تر شود، کمتر غیرقابل پیش‌بینی باشد، کمتر دچار چنددستگی باشد، کمتر بی‌تجربگی و بیعرضگی دیپلماتیک نشان دهد».

دفاع لندن از سفیر

جالب اینکه ترزا می به نوبه خود از دارُک دفاع کرده است. سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا گفت خانم نخست‌وزیر به دارُک «باور کامل» دارد و این وظیفه هر سفیری است که «ارزیابی دست‌نخورده و صریح» خود را به پایتخت متبوعش برساند.

جرمی هانت وزیر خارجه نیز گفته است باید دست سفرا برای پیام‌های «بی‌پرده» باز باشد و برای اینکه دل واشینگتن را به دست آورد، گفته است با دیدگاه‌های دارُک در مورد دولت آمریکا موافق نیست.

روابط ترامپ و ترزا می خیلی گرم شروع شد اما در ماه‌های اخیر به سردی گرایید و حالا به نفرت علنی تبدیل شده است.

امان از آب گل‌آلود

اما نایجل فاراژ، سیاستمدار راستگرا که حزب تازه‌تأسیسش در انتخابات اخیر بریتانیا (تعیین نمایندگان انگلیس در اتحادیه اروپا) بالاترین رأی را آورد و مورد تحسین ترامپ قرار گرفت، تلاش کرد از این موقعیت برای تحکیم روابط خود را ترامپ استفاده کند. او توییت کرد کیم دارُک باید هر چه زودتر برکنار شود و هر چه زودتر این اتفاق بیافتد، ضررش کمتر است.

گاف‌هایی که از راه می‌رسند

با داغ‌شدن ماجرا و تعجیل دو طرف در واکنش به موضوع، دو گاف جدید رخ نموده است:

1- سی‌ان‌ان نوشته که ترامپ دروغ می‌گوید که دارُک را نمی‌شناسد. او در بسیاری از دیدارهای رسمی و غیررسمی کاخ سفید حضور داشته و آخرین مورد به دعوتی برمی‌گردد که از او برای حضور در شام ترامپ و امیر قطر به عمل آمده بود. کاخ سفید بعد از این ماجراها دعوتش از سفیر لندن را پس گرفت.

2- از آنجایی که پیام‌های سفرا برای پایتخت متبوعشان با رمزگذاری ارسال می‌شود، تأیید پیام افشاشده سفیر از سوی لندن یک پرسش جدید را ایجاد کرد: پیام‌ها اصلاً رمزگذاری نشده بوده یا اینکه یک نفر به رمزها دسترسی داشته و به لندن خیانت کرده است؟ دولت بریتانیا پرونده این تحقیق را گشوده تا پیش از رسوایی‌های امنیتی بیشتر راهی پیدا کند.

جمع‌بندی

از آنجا که همه روابط سیاسی دو کشور از مجرا یا حداقل با حضور سفیر انجام می‌شود، محافظه‌کاران برای حفظ روابط لندن با واشینگتن باید هر چه زودتر نخست‌وزیر جدید را تعیین کنند تا به این بهانه بتوانند سفیر جدیدی به واشینگتن بفرستند و قائله در همین جا خاتمه یابد. البته رسوایی امنیتی سر جای خود باقی است و وزارت خارجه و دستگاه امنیتی بریتانیا تا ماه‌ها برای اصلاح روش پیام‌رسانی سفرا سرشان حسابی شلوغ است.
منابع

https://edition.cnn.com/2019/07/08/politics/trump-uk-ambassador/index.html

https://www.heraldmailmedia.com/news/nation/britain-to-investigate-leak-of-ambassador-s-comments-on-trump/article_8dce7356-08fc-52f7-99e2-676d563a39e4.html

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7220335/Britains-man-says-Trump-inept-Cables-ambassador-say-dysfunctional.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    2 4
    چون در تیمش آشنا ندارد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس