کد خبر 973453
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
"خونه خالی"، معمای پیچیده بازار مسکن در ایران

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر شوک مثبت ورود خانه‌های خالی به بازار، گفت:‌ تا زمانیکه سامانه اطلاعاتی بازار مسکن ایجاد نشود، هیچ کنترلی بر سوداگری نخواهیم داشت.

به گزارش مشرق، افشین پروین پور با اشاره به این که ساز و کار مشخص شناسایی خانه‌های خالی در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: این خانه‌ها باید با نرخ موثری شناسایی شده تا زیرساخت های دریافت مالیات از آنها فراهم شود.

وی ادامه داد: با اخذ مالیات، مالکان خانه های خالی از سکنه که به دلیل سوداگری آنها را وارد بازار نمی‌کنند مجبور می‌شوند این قبیل واحدهای مسکونی را به بازار عرضه کنند.

وی تاکید کرد: در شرایط سخت اقتصادی کنونی که قیمت‌ها در بازار مسکن بالاست باید سامانه اطلاعاتی را در این بخش تشکیل دهیم؛ تا زمانیکه  این کار را انجام ندهیم هیچ کنترلی بر سوداگری نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

چه کسانی طرح جامع مسکن را متوقف کردند؟

کارشناس اقتصاد مسکن یادآور شد: بر اساس قانون وزارت راه و شهرسازی باید سال 94 سامانه املاک و اسکان را راه‌اندازی می‌کرد، اما سازمان ملی زمین و مسکن در آن زمان این کار را انجام نداد تا امروز ابزاری برای شناسایی خانه‌های خالی در اختیار نداشته باشیم.

پروین پور پیش تر نیز با بیان این‌که مطابق آمار مرکز آمار ایران هم‌اکنون 2.6 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور داریم که از این تعداد واحد مسکونی بیش از 500 هزار واحد در تهران قرار دارد، گفته بود: خانه‌های خالی ظرفیت بزرگی در کشور به شمار می‌رود که معطل مانده و باید هر چه سریع‌تر به چرخه مصرف وارد شود. این واحدهای مسکونی ثروت ملی هستند و عقلانی  و اصلا درست نیست ظرفیتی عظیم این‌چنینی بلااستفاده بماند.

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که این ظرفیت در کشور قابل جایگزینی نیست، افزود: نباید دولت اجازه دهد مثلا فردی 50 دستگاه واحد مسکونی داشته باشد و آنها را خالی نگه دارد تا بعدا با قیمت‌های بالا به فروش برساند.

پروین‌پور با بیان این‌که بحث خانه‌های خالی باید از چرخه انحصار خارج شود، گفت: در دنیا با ابزار مالیات بر خانه‌های خالی اجازه نمی‌دهند واحد مسکونی خالی بماند؛‌ زمین متعلق به همه است و نمی‌توانیم و نباید اجازه داد در این بخش انحصار به وجود آید.

وی با اشاره به این‌که ارزش خانه‌های خالی در تهران بیش از 400 هزار میلیارد تومان برآورد شده است، اظهار کرد: چنانچه خانه‌های خالی با یک نرخ موثر شناسایی شده و از آنها مالیات دریافت شود به طور قطع قیمت مسکن 50 درصد کاهش خواهد یافت.

عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی دو سال پس از الزام قانونی برای راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل وقت سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به تکلیف قانونی وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون اصلاح قانون مالیت‌های مستقیم ماموریت راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور را با توجه به اهمیت آن ابلاغ کرد.

در بخشی از این نامه به عظیمیان تاکید شده است: ... « با توجه به اهمیت و حساسیت سامانه مذکور و قابل اتکا در زمینه املاک و نحوه تصرف آنها در کشور از یک سو و همچنین انجام وظیفه قانونی محوله به این وزارت ضرورت دارد با تجهیز همه امکانات آن سازمان نسبت به تولید سامانه مذکور در اسرع وقت اقدام گردد.»

وزیر سابق راه و شهرسازی در این نامه ایجاد بانک اطلاعاتی به روز و قابل اتکاء از اطلاعات پالایش شده در حوزه مسکن و ساختمان حاوی "اطلاعات و مشخصات تمام املاک و واحدهای مسکونی و تجاری"، اطلاعات و مشخصات مالکان، ساکنان و کاربران انواع املاک و واحدها و اطلاعات انواع نقل و انتقال املاک و مستغلات " را مورد تاکید قرار داده بود.

اما عظیمیان وقتی سازمان ملی زمین و مسکن را به دلیل بازنشستگی ترک کرد که هیچ خبری از راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان نبود. در دوره وزارت اسلامی نیز به دلیل مشخص نبودن متولی، راه‌اندازی سامانه مذکور در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    3 0
    وقطعاً نرخ اجاره چندین برابر خواهد شد!!!!! واقعاً یعنی فهمش اینقدر سخته که اگه موضوعی رو اساسی حل نکنی(یعنی اگه به وضعیت اقتصاد رسیدگی نکنی) هیچ کدوم ازاین راه ها راه حل نیست وفقط باعث بدتر شدن اوضاع میشه؟یعنی واقعاً اینقدر هم نمیفهمید که تمام اجزاء اقتصاد بهم پیوسته است وفقط نمیتونید برای یه قسمت اون نسخه بپیچید؟
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    0 0
    فقط حرف!
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    1 0
    به نظرتون صاحب خانه هایی که تحت فشار اقتصادی کمر خم کردند اجاره را کم خواهند کرد یا دلالی که درآمدش دو سه برابر شده تسلیم میشه تا ویتی خائنین اصلاح طلب و پارتی بازهای اصولگرا هستند اوضاع همینه باید خون دل خورد و منتظر بود
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    2 0
    مالک اکثر خانه های خالی آقازاده ها هستند و کسی نمیتواند از آنها مالیات بگیرد.
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    1 0
    طرح خیلی خوبی هست . رهن خونه ها و اجاره ها خیلی خیلی بالاست خونه ای که پارسال کرج اجاره کردم ۳۵ ملیون با ماهی ۶۵۰ هزارنومان امسال خونه ۸۰ یا ۸۵ متری بیست ملیون با ماهی ۱۲۰۰ گیر مون نیومد
  • نگین DK ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    2 0
    مردم نمیتونن خونه اجاره کنن خوراک پوشاکشون و تهیه کنن چ خاکی میخوایت ب سرتون بریزید مردم تو بدجور تنگنایی گیر کردن
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    3 0
    واقعا خاک برسرتون کنن که از حق اوليه زندگيم محروممون کردين، يه ايرانی با اين همه تمدن روز به روز داره به فلاکت و نابودی نزديک تر ميشه خدا از تون نگذره.
  • علی IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    0 0
    با سلام برای گاهش قیمت مسکن مثل توافقی کردن قیمت خودرو در سایت دیوار و شیپور که باعث ریزش قیمت شد چرا در مورد مسکن این طرح انجام نمیشه لطفا راهنمایی کنید تا بتونم طرح شکایت کنم بابت این موضوع
  • بهزاد IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    1 0
    ما بالاخره طول این چهل سال نفهمیدیم ،سودا گران مسکن چه کسانی هستند.
  • بهزاد IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    2 0
    تو ایران ، مسولان ب هیچ عنوان بفکز مردم نیستند .فقط دروغگوی خوبی هستند.
  • مهلا IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    1 0
    مامنتظر دولت بی خیال هستیم
  • Bbb IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    1 0
    چرا انقدر بی وجدانیم هان چرا حرم زاده شدیم بهم دیگ رحم نمیکنم کرایه خونهارو چرا بردی بالا هان که چی خدا از تک تک تون بگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس