کد خبر 973408
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
فیگارو

یک روزنامه فرانسوی در واکنش به اقدام ایران در تعلیق برخی تعهدات برجامی خود تصریح کرد: توپ در زمین اروپاست تا برجام را نجات دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه لوفیگارو نوشت: مقامات ایرانی پس از عبور از سقف تعیین شده برای ذخیره اورانیوم غنی شده در هفته گذشته، مرحله دیگری را در مورد تعهدات هسته‌ای خود پشت سر گذاشتند و اعلام کردند غنی‌سازی اورانیوم بیش از ۳/۶۷ درصد را که در توافق هسته‌ای تعیین شده بود، از سر خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید:

واکنش سازمان ملل به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران


این تصمیم ایران واکنشی به تصمیم دونالد ترامپ است که پس از خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای در ماه مه سال ۲۰۱۸، تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرد. ایران با کاهش تعهدات توافق هسته‌ای، نوعی موازنه با آمریکا ایجاد کرد. همچنین ایران به این ترتیب سه کشور اروپایی امضاکننده توافقنامه وین شامل فرانسه، آلمان و انگلیس را تحت فشار قرار داد. در صورتی که اروپایی‌ها نتوانند کمکی به ایران کنند، ایرانی‌ها دیگر تعهدات خود را نیز کاهش خواهند داد.


به این ترتیب در حال حاضر توپ در زمین اروپا به ویژه فرانسه است. در مورد سازوکار اینستکس هم که با هدف تجارت با ایران با وجود تحریم‌های آمریکا راه‌اندازی شد، هنوز هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است. باید دید آیا همان‌طور که برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه وعده داده، نخستین معامله از طریق این سازوکار در روزهای آینده صورت خواهد گرفت؟


 یک دیپلمات می‌گوید فرصت‌ها برای مدت طولانی وجود نخواهند داشت. اروپایی‌ها باید همه انرژی خود را به کار بگیرند تا تحریم‌های آمریکا را دور بزنند.


به هر حال روند زوال توافق وین(برجام) آغاز شده است. مسئولان ایرانی اولتیماتوم جدیدی برای اروپایی‌ها تعیین کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    1 2
    کیهان ار ارزوهاش مینویسه.برجام کبیر نابود شدنی نیست
  • NL ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    0 0
    چرادروغ میگید..کیهان که همیشه مخالف صددرصدبرجام خسارت باربوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس