کد خبر 973154
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
آغاز عملیات حج ۹۸ با اولین پرواز/ آنچه می‌خواهید درباره حج امسال بدانید

عملیات حج ۹۸، بامداد امروز با انجام نخستین پرواز از ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) آغاز شد و آخرین گروه از حجاج بیت‌الله‌الحرام، دو ماه بعد، یعنی در ۱۷ شهریور به میهن اسلامی باز خواهند گشت.

به گزارش مشرق، امسال ۸۶ هزار و ۵۵۰ زائر در قالب ۵۷۳ کاروان به حج تمتع مشرف می‌شوند که از این تعداد ۴۳ هزار نفر را بانوان و ۳۷ هزار نفر را آقایان تشکیل می‌دهند و میانگین سنی زائران حج تمتع سال جاری ۵۶ سال است.

عملیات رفت زائران خانه خدا از امروز ۱۷ تیرماه با اعزام اولین کاروان از فرودگاه امام‌خمینی (ره) تهران به عربستان آغاز شد و روند انتقال زائران تا ۱۴ مردادماه ادامه دارد که زائران از طریق ۱۷ ایستگاه پروازی تهران، اهواز،‌  یزد، رشت، بیرجند، اصفهان ، بندرعباس،‌ بوشهر، گرگان، ساری، کرمان، تبریز،‌ مشهد، زاهدان، ارومیه،‌کرمانشاه و شیراز به عربستان اعزام می‌شوند. 

بیشتر بخوانید:

اولین سنگ‌اندازی سعودی در حج ۹۸

انتقال زائران حج‌تمتع ۹۸ به عربستان با ۳۶۱ پرواز صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه ۵۶ درصد زائران مدینه اول و ۴۴ درصد آن‌ها مدینه دوم هستند، ۱۹۹ پرواز به مدینه و ۱۴۲ پرواز به جده خواهد بود.

اعزام زائران اهل‌سنت از ۱۲ استان

امسال ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از زائران خانه خدا را اهل سنت تشکیل می‌دهند که از ۱۲ استان به عربستان اعزام می‌شوند. از استان آذربایجان شرقی ۹ کاروان، بوشهر یک کاروان، خراسان جنوبی ۲ کاروان، خراسان رضوی ۸ کاروان، خراسان شمالی یک کاروان، سیستان و بلوچستان ۱۰ کاروان، فارس ۳ کاروان، کردستان ۱۳ کاروان، کرمانشاه ۳ کاروان، گلستان ۱۸ کاروان، گیلان یک کاروان و  هرمزگان ۶ کاروان به حج تمتع مشرف خواهند شد.

مدت اقامت و کیفیت هتل‌ها

زائران خانه خدا در مجموع به صورت میانگین ۳۵ روز در عربستان هستند که در مکه‌ و مدینه ۱۰۱ هتل برای اسکان زائران اجاره شده است. با توجه به محدودیت‌های اسکان در مدینه منوره و وجود تنها ۲۲ هتل برای زائران ایرانی، زائران مدینه اول ۵ شب و ۶ روز و زائران مدینه‌ دوم ۴ شب و ۵ روز در مدینه‌ حضور دارند که این هتل‌ها از نظر کیفیت و قدمت به ۵ گروه قیمتی تقسیم شده است.

در مکه مکرمه نیز ۷۹ هتل برای اسکان زائران ایرانی خانه خدا پیش‌بینی شده است که از نظر کیفیت و قدمت به ۷ گروه قیمیتی تقسیم شده و با توجه به‌دور بودن محل اسکان به مسجدالحرام، وسایل حمل و نقل به صورت شبانه‌روزی برای تردد زائران قرار داده شده است.

تغذیه حجاج و آشپزخانه‌های متمرکز

امسال با توجه به گرمای هوا در ایام حج تمتع و حضور زائران خانه خدا در عربستان، برنامه غذایی مناسبی به منظور جلوگیری از گرمازدگی زائران پیش‌بینی شده است که افزایش سالاد در وعده‌های غذایی، طبخ غذای ویژه سرآشپز در فواصل مختلف، طبخ و توزیع غذای رژیمی متناسب با وضعیت زائران، تنوع ماست و لبنیات در وعده‌های غذایی، تنوع در دسر، افزایش صبحانه گرم و تنوع در میوه‌ها بخشی از اقدامات فوق‌العاده در حوزه تغذیه زائران حج ۹۸ خواهد بود.

همچنین طبق برنامه‌ریزی انجام شده، امسال نان گرم سنگک، لواش و تافتون به سفره‌های زائران اضافه خواهد شد؛ البته نان بربری نیز در آشپزخانه‌ها طبخ و توزیع می‌شود که با توجه به برنامه‌ریزی اعلام شده بر کیفیت و کمیت نان افزوده خواهد شد.

علاوه بر این، باید متذکر شد که غذای حجاج در شهرهای مدینه منوره و مکه مکرمه در آشپزخانه‌های مرکزی صنعتی و نیمه صنعتی با تجهیزات پخت، طبخ می‌شود و با توجه به مقررات عربستان به دلیل کنترل و نظارت فنی و رعایت اصول بهداشتی از چهار جنبه بهداشت فردی، بهداشت محیط، بهداشت لوازم و تجهیزات و بهداشت مواد غذایی، آشپزخانه‌های مرکزی برای تهیه غذای زائران ایرانی در شهرهای مکه و مدینه به کار گرفته می‌شود.

با وجود اینکه هتل‌های زائران در مکه و مدینه متفاوت است، غذای زائران به صورت یکسان توزیع می‌شود. به طوری که آشپزخانه‌های الافندیه و ابوجدایل در مکه مکرمه و آشپزخانه‌های دخیل و زین در مدینه منوره به صورت کاملا بهداشتی و مکانیزه با کادری مجرب غذا را طبخ و توزیع می‌کنند.

هزینه سفر

هزینه سفر حج‌تمتع امسال همچون سال‌های گذشته با توجه به تفاوت هتل‌ها متغیر است. کمترین قیمت تعیین شده برای حج‌تمتع سال جاری ۲۱ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۷۵۰ تومان است که تعدادی از کاروان‌های استان‌های فارس و هرمزگان با این قیمت اقدام به اعزام حجاج خواهند کرد. همچنین بیشترین قیمت حج ۹۸ مبلغ ۲۸ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۴۵۰ تومان است اما قیمت میانگین بیشتر کاروان‌های حج بین ۲۳ تا ۲۵ میلیون تومان است.

قرارداد بیمه‌ای زائران حج تمتع ۹۸ با بیمه ایران منعقد شده و شروع پوشش بیمه‌ای از ۴۸ ساعت قبل از خروج از کشور تا ۷۲ ساعت پس از ورود به کشور تعیین شده است که هزینه آن در زمان ثبت نام از زائران بیت‌الله الحرام دریافت شده است. همچنین پوشش‌های بیمه‌ای برای همه زائران حج تمتع در نظر گرفته شده است اما چنانچه زائری بخواهد تا بیمه مکمل و مضاعف برای خود انجام دهد، می‌تواند با مراجعه به هر یک از شرکت‌های بیمه‌ای یا شعب آنها در سراسر کشور به میزان دلخواه و سقف مورد نظر، از تعهدات مضاعف بهره بگیرد.

مراکز پزشکی جمهوری اسلامی در مکه و مدینه

مرکز پزشکی حج و زیارت با اعزام تیم پزشکی مجرب شامل پزشکان متخصص داخلی، زنان، قلب، عفونی ، رادیولوژی، پزشک عمومی، داروساز، پرستار، کارشناس بهداشت، کارشناس علوم آزمایشگاهی و سایر زیرگروه‌های پزشکی اقدام به راه‌اندازی یک مرکز درمانی مجهز و ۵ درمانگاه تخصصی شبانه روزی در کنار مطب‌های عمومی مجموعه‌ها در شهر مکه مکرمه کرده است و در شهر مدینه منوره ۳ درمانگاه تخصصی شبانه روزی و یک مرکز ستادی به ارائه خدمات مشغول خواهد بود.

میزان و نحوه دریافت ارز حجاج

ارز همراه زائران حج امسال هم همانند سال قبل ۲۰۰ دلار تعیین شده که با توجه به هماهنگی صورت گرفته با بانک عامل قبل از سفر در اختیار زائران قرار خواهد گرفت. با هماهنگی‌هایی‌ که سازمان حج و زیارت با بانک مرکزی داشته، ارز همراه حجاج ۲۰۰ دلار با نرخ ۱۲ هزار و ۷۹۰ تومان تعیین شده است که زائران می‌توانند برای دریافت آن با همراه داشتن کارت ملی به شعب ارزی بانک ملی مراجعه کنند. همچنین برای دریافت متمرکز ارز همراه حجاج توسط مدیر کاروان  نیز هماهنگ شده تا زائران بتوانند به راحتی این ارز را دریافت کنند.

عملیات بازگشت حجاج کشورمان نیز با ۳۶۱ پرواز از ۲۶ مرداد تا ۱۷ شهریور به مدت ۲۳ روز انجام می‌شود که ۱۸۶ پرواز از جده و  ۱۸۵ پرواز از مدینه خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    5 0
    چه جوری حساب می کنید که اینقدر پول از مردم می گیرید ؟ میشه هزینه ی هر قسمت از خدمات رو بگید ... خداییش چه پولی پارو می کنید .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس