لیبی (2).jpg

نیروهای دولت وفاق ملی اگر عملیات را از دو محور در شمال استان جبل غربی انجام دهند، نیروهای تحت فرمان سعودی ها و اماراتی در پایتخت لیبی محاصره می شوند.

سرویس جهان مشرق - نیروهای دولت وفاق ملی لیبی (دولت مستقر در طرابلس و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) در روزهای گذشته عملیاتی را برای بازپس گیری مناطق در تصرف نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در شمال غرب لیبی انجام دادند.

نیروهای ژنرال حفتر که از سوی دولت های آمریکا، فرانسه و رژیم های عربستان، امارات و مصر حمایت می شوند در جریان این عملیات ضربات و شکست های  سنگینی را متحمل شدند و بخش وسیعی از مناطق در تصرف را از دست دادند.

پیشروی خیرکننده نیروهای دولت وفاق ملی که با پشتیبانی دولت ترکیه و قطر به دست آمد، نیروهای ژنرال حفتر را در شوک فرو برد چرا که آنان از نیمه فروردین ماه امسال آرایش تهاجمی داشتند و به یک قدمی پایتخت رسیده بودند.

نیروهای دولت وفاق ملی در جریان این عملیات، بخش هایی قابل توجهی از مناطق جنوبی استان العزیزیه و مناطق شمالی استان جبل غربی را دوباره به کنترل درآوردند و این شکست غافلگیرانه برای نیروهای ژنرال حفتر بسیار گران تمام شد.

بازپس گیری شهر راهبردی «غریان» در شمال استان جبل غربی یکی از پیروزی های چشمگیر نیروهای دولت وقاق ملی بود و کمر نیروهای ژنرال حفتر را در شمال غرب لیبی خم کرد چرا که هیچ گاه تصور نمی کردند این شهر را در کمتر از یک روز از دست دهند.

شهر بسیار مهم «غریان» که دروازه جنوبی برای ورود به استان طرابلس است یکی از اتاق های عملیات علیه نیروهای دولت وفاق ملی به شمار می آمد و از دست رفتن این شهر تمامی معادلات حامیان ژنرال حفتر را تغییر داد.

نقشه میدانی لیبی
برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

در حال حاضر، نیروهای دولت وفاق ملی مواضع را تا حدود زیادی در شهر «غریان» تثبیت کرده اند و یک فرصت طلایی برای آنان مهیا شده است تا عملیات را علیه نیروهای ژنرال حفتر در شمال غرب لیبی از دو محور ادامه دهند.

نیروهای دولت وفاق ملی در محور نخست می توانند از شهر «غریان» به سمت مناطق شرقی، جنوب شرقی و شرقی پیشروی کنند و مناطق مهمی از جمله «الزویه و الکمیشات» را از تصرف نیروهای حفتر خارج کنند.

اگر این مناطق مهم دوباره به کنترل نیروهای دولت وفاق ملی درآیند، نیروهای ژنرال حفتر در شرق استان العزیزیه و شمال شرق استان جبل غربی محاصره می شوند و این یک شکست بزرگ برای دولت آمریکا و رژیم های سعودی و امارات است.

با موفقیت نیروهای دولت وفاق ملی در محور اول، نیروهای ژنرال حفتر به طور کامل در استان طرابلس محاصره می شوند و مناطق در تصرف از لحاظ نظامی ساقط شده محسوب می شوند و شمارش معکوس برای پایان حضور آنان در پایتخت لیبی به صدا در می آید.

نیروهای دولت وفاق ملی همزمان در محور دوم عملیات می توانند از منطقه «یفرن» و حومه جنوبی شهر غریان به سمت غرب پیشروی کنند و مناطق مهمی از جمله «بئرعباد، الریاینه، الزنتان، الرحبان و...» را به کنترل دربیاورند.

در صورتی که عملیات در محور دوم به نتیجه برسد، نیروهای ژنرال حفتر در بخش شمال غرب استان جبل غربی، بخش غربی استان العزیزیه و به طور کامل در استان های الزاویه و زواره محاصره می شوند و مواضع آنان در مرزهای مشترک با تونس نیز ساقط شده محسوب می شود.

به گزارش مشرق، در حال حاضر، نیروهای دولت وفاق ملی با پشتیبانی دولت ترکیه و قطر در موقعیت تهاجمی قرار گرفته اند و اگر این روند را حفظ کنند می توانند وضعیت را ۱۸۰ درجه تغییر دهند و شمال غرب لیبی را از تصرف نیروهای ژنرال حفتر خارج کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی US ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
    12 41
    الان جمهوری اسلامی هم باید همراه با عثمانی و قطر از اسلام گرایان لیبی در برابر حفتر ملعون حمایت کنه و یک کار قشنگ و صدر اسلامی انجام بده.این نبرد واضح بین اسلام و کفر و ما نباید فقط بیننده باشیم و باید از اسلام و یارانش دفاع کنیم.
    • سروش IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
      9 5
      با نظرت مخالفم چون بوی خیانت به اسلام میده دقیقا این همون سناریوی تکراری در مورد حمله صدام به کویت و عربستان هست که اگر ایران دخالت یا حمایت کنه کل جهان غرب که توی این قضیه منفعل و نظاره گرند وارد کارزار به نفع خلیفه حفتر و آمریکا و امارات و عربستان خواهند شد . یک صدا فریاد می زنن که ای جهان ببنید ایران متجاوز و جنگ طلب است و برای همین بایدتحریم شود پس نباید بیگدار وارد هر درگیری شد. درگیری در سوریه فرق داره سوریه اولین خاکریز جبهه مقاومت هست و نباید سقوط کنه که اگر خدای ناکرده سقوط میکرد بعد برای حمله به ایران اقدام میکردند.
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
      11 4
      حرف مفت نزن.عثمانی!جنگ بین باطل و باطل هست
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    7 3
    دو نقشه بالا و پایین هماهنگ نیستند،تو نقشه بالا نیروهای حفتر از جهت 2 در حال محاصره شدن هستند ولی در نقشه پایینی وضع بهتر دارند
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    5 4
    سلام اگر امکان دارد یک گزارش از جدید ترین وضعیت سامانه باور 373 بگذارید با تشگر
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    80 5
    باید ترکیه و قطر را ایران و سپاه کمک های اطلاعاتی و مشاوره ای کمک کند تا عربستان و امارات و اسرائیل در ان شکست بخورند حتما دولت طرابلس ضرری برای اسرائیل دارد که به حفتر دارند کمک می کنند
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    71 4
    یک غلط کردن عظیمی تو صورت مردم لیبی دیده میشه!
  • CA ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    9 2
    ولی این ژنرال عنتر بیشتر لیبی رو تصرف کرده!
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    5 3
    چه ربطی به نیروهای سعودی داشت؟بزرگترین پایگاه نظامی امریکا در جهان در قطر واقع شده و ترکیه هم که میزبان تعداد زیادی سلاح هسته ای امریکاست
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    2 0
    خوب در سوریه نیز داعش بیشتر سوریه را تصرف کرده بودند
  • حسن IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    1 5
    کفتارها هرچه همدیگر را تیکه پاره کنند خوش است و باید خوشحال بود
  • SG ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    2 1
    تا زمانیکه لیبی نفت داره ارامش نمیبینه
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    3 3
    لطفا اسم قطر رو نیارید. اخه مورچه چیه که کله پاچش چی باشه. قطر اصلا عددی نیست. پشتیبانی کامل رو ترکیه از دولت وفاق ملی انجام میده. اگه ترکیه نبود الان کل لیبی تو دست حفتر بود. پس فقط ترکیه داره کمک میکنه.
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
      4 0
      قطر کمک مالی میکنه ، درسته که خاک زیادی نداره اما ...
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
      0 0
      جالبش اینه که ترکیه داره طرفی رو با تسلیحاتی حمایت میکنه که سازنده اش داره طرف دیگرو حمایت میکنه !جالب نیست ؟
  • US ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    3 2
    اخوانی ها این بار در لیبی میجنگند . شما چرا از تجربه چند سال قبل عبرت نمیگیرید؟
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    2 5
    داداشی که تیتر میزنی مثل اینکه اصلا نمیفهمی اگر طرفدارای اخوان مسلط بشن داعش به صورت تصاعدی رشد میکنه لطفا یک تیتر عاقلانه بزن
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    1 4
    نمی خواهید احیانا سردار سلیمانی را بفرستید کمک اردوغان در لیبی؟
  • NL ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    6 1
    ژنرال حفتر شد کفتر چرا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس