نفت نمایه

وزارت امور خارجه آمریکا به طور جدی قصد دارد با استفاده از یک قانون مربوط به دولت اوباما عملا به چین اجازه خرید نفت ایران را بدهد.

به گزارش مشرق به نقل از پولتیکو، وزارت امور خارجه آمریکا به طور جدی به دنبال استفاده از یک شکاف قانونی برای فراهم کردن زمینه ادامه واردات نفت ایران توسط چین است.

اقدام این وزارتخانه آمریکایی رسماً زیر پا گذاشتن هدف گذاری دولت ترامپ در به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

یک هفته پیش بود که یکی از مقامات بلند پایه وزارت امور خارجه آمریکا دخیل در موضوع ایران گفته بود که آمریکا هر کشوری که از ایران نفت وارد کند، تحریم خواهد کرد.

*برایان هوک پای کار معاف شدن چین از تحریم‌های ایران

اما به گفته سه منبع آگاه از وزارت امور خارجه آمریکا برایان هوک و تیمش در حال مذاکره برای ارائه معافیت تحریمی به چین بر اساس قانونی است که در سال ۲۰۱۲ درباره تحریم صنعت نفت ایران تصویب شده است.

بر اساس این قانون، چین که اخیراً به طور کاملاً آشکار و بدون اتخاذ کوچکترین اقدامی برای جلوگیری از فاش شدن نقض تحریم و خرید یک میلیون بشکه نفت از ایران، اجازه خواهد یافت تا رسماً تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

این تیم دولت اوباما در حالی به سمت اتخاذ این سیاست رفته‌اند که گزارشات حاکی از آن است که واردات نفت ایران توسط چین طی روزهای گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۲ بر اساس "قانون آزادی و مقابله با نفوذ ایران" که در آن زمان حوزه‌های انرژی، کشتی‌سازی، و کشتیرانی ایران را هدف می‌گرفت کشورها و شرکت‌هایی که می‌خواستند از ایران نفت وارد کنند و یا مبادله تجاری داشته باشند باید از دولت آمریکا مجوز معافیت از تحریم می‌گرفتند.

یک قانون دیگر در آن زمان تصویب شد که به طور مشخص واردات نفت از ایران را هدف می‌گرفت.

*ادامه واردات نفت ایران توسط چین

به گفته مقامات وزارت امور خارجه آمریکا، این وزارتخانه در حال برنامه‌ریزی برای صدور مجوز واردات نفت ایران توسط چین است که یکی از اصلی‌ترین دلایل این رویکرد بارگرداندن سرمایه‌گذاری قابل توجه شرکت سینوپک چین در یکی از میادین نفتی ایران است.

مقامات دولت ترامپ پیشنهاد دادند تا شرکت سینوپک چین برای بازگشت سرمایه‌گذاری خود از ایران نفت به چین ببرد.

البته پر واضح است که آمریکایی‌ها این داستان را برای سرپوش گذاشتن بر نقض آشکار تحریم های خود توسط چین ساخته اند و در واقع تلاش می‌کنند تا این مسئله را هماهنگ با سیاست‌های خود جلوه دهند اما واقعیت این است که در حالی که هیچ معافیتی از سوی آمریکایی‌ها برای خریداران نفت ایران از ماه می به بعد صادر نشده اما ایران همچنان در حال فروش نفت است، تحریم های این کشور هر روز نقض می‌شود و دولت ترامپ در این زمینه کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد.

*بدهی‌ای که قرار است با نفت صاف شود

این اقدام دو هدف را تحقق می‌بخشد. نخست اینکه به تهران این امکان را می‌دهد تا بدهی خود را با چین صاف کند و از طرفی دیگر چین هم می‌تواند در سایه تشدید مذاکرات تجاری با آمریکا به واردات نفت از ایران ادامه دهند.

*آمریکا خرید نفت از ایران را ممنوع کرده نه واردات

موافقان این طرح در وزارت امور خارجه آمریکا می‌گویند این کشور خرید نفت از ایران را هدف قرار داده نه واردات آن را.

تفکیک این دو موضوع از این جهت اهمیت دارد که می‌توان در قالب آن به چین اجازه واردات نفت از ایران را داد.

هوک پیشتر گفته بود در حال حاضر هیچ معافیتی برای واردات نفت ایران وجود ندارد و ما هر گونه خرید قاچاقی نفت ایران را تحریم می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که این وزارتخانه به طور کامل متعهد به تحریم‌ها بر خرید نفت ایران است.

در واقع خریدهای اخیر نفت ایران توسط چین که نخستین بار از سوی وب سایت تنکر تراکر که با استفاده از فناوری ماهواره عبور و مرور کشتی‌ها را رصد می‌کند، فاش شد، نظر نمایندگان مجلس آمریکا را جلب کرده است.

مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدای آمریکا در توئیتر نوشت: دولت آمریکا صدور معافیت تحریم برای صادرات نفت ایران را در ماه می متوقف کرد اما هنوز چین در حال واردات محموله‌های عظیمی از نفت ایران است.

وی گفته بود: نفتکش سالین با ظرفیت حمل یک میلیون بشکه در روز ۲۰ ژوئن در بندر ژیانژوی چین پهلو گرفته است.

این نفتکش به طور کاملاً آشکار و بدون کوچکترین اقدامی در راستای جلوگیری از فاش شدن آن نفت ایران را به چین رساند.

البته وزارت امور خارجه آمریکا در زمینه ادامه واردات نفت ایران توسط چین اظهار نظری نکرده اما اعلام کرده است که به طور منظم با پکن درباره سیاست اعمال فشار حداکثری علیه ایران در تماس است.

دولت آمریکا در بهار امسال از ارائه معافیت‌های تحریمی به چین برای ادامه خرید نفت ایران، خودداری کرد که این تصمیم در راستای سیاست آمریکا برای محدود کردن هر چه بیشتر دسترسی ایران به ارزهای بین‌المللی بود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در اواخر ماه آوریل با اعلام این سیاست گفت ما می‌خواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم.

در آن زمان هم چین به این سیاست آمریکا اعتراض کرد و اعلام کرد این اقدام قیمت نفت را افزایش خواهد داد.

گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در روز ۲۳ آوریل گفت تصمیم دولت آمریکا به تنش‌ها در خاورمیانه و در بازار بین‌المللی انرژی خواهد افزود. ما از دولت آمریکا می‌خواهیم تا رفتاری مسئولانه را در پیش گرفته و نقشی سازنده را ایفا کنند نه اینکه برخلاف آن عمل کنند.

به طور کلی چین ۱۰ میلیون بشکه در روز واردات نفت دارد که بیش از ۵۰۰ هزار بشکه از آن از محل واردات نفت ایران تامین می‌شد که البته در ماه‌های آوریل و می شاهد کاهش این رقم بوده‌ایم.

باید گفت که چین برای پایدار نگه داشتن رشد اقتصادی خود به واردات نفت ارزان قیمت نیاز دارد.

در واقع رشد اقتصادی در زمانی که رابطه تجاری بین چین و آمریکا پرتنش است یکی از اصلی‌ترین منابع مشروعیت بخشی به حزب کمونیست حاکم چین محسوب می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که احتمالاً وزارت امور خارجه آمریکا به دلیل ناتوانی و عدم وجود گزینه‌های قابل توجه در تنبیه کردن پکن به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا به این عقب نشینی روی آورده است.

گرت بلنک می‌گوید: نباید تعجب کرد اگر دولت آمریکا بخواهد برای عدم رعایت تحریم‌ها توسط چین یک داستان برای رسانه‌ها ببافد.

وی که پیشتر پست هماهنگ کننده وزارت امور خارجه در اجرای توافق هسته‌ای با ایران در زمان دولت اوباما را بر عهده داشت، تاکید کرد: اگر چین به تحریم‌های آمریکا نه بگوید واشنگتن کار زیادی نمی‌تواند در این زمینه انجام دهد.

برخی دیگر نیز بر این باورند صدور معافیت از تحریم‌های نفتی ایران برای چین می‌تواند به دولت آمریکا در رسیدن به هدف خود برای فشار به دولت ایران و نهایتاً کشاندن مقامات ایرانی پای میز مذاکره کمک کند.

الیزابت روزنبرگ یکی از مقامات ارشد مرکز نیوامریکن سکوریتی معتقد است اگر دولت ترامپ به ایران اجازه دهد تا بدهی خود به چین را به دلیل پروژه‌هایی که قبلاً چینی‌ها در این کشور انجام داده‌اند را بدهد این مسئله می‌تواند به پیشبرد سیاست‌های دولت آمریکا کمک کند.

وی معتقد است: اجرای این طرح باعث می‌شود که دست ایران از دارایی‌های ارزشمند خالی شده و دولت آن با محدودیت بیشتری مواجه شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس