درگیری مزدوران رژیم صهیونیستی با معترضان اتیوپی

خشم شرکت کنندگان در این تظاهرات هنگامی افزایش پیدا کرد که دادگاه اسرائیل پلیس صهیونیست که در این قتل دست داشت را آزاد کرد و او را در حبس خانگی آن هم در داخل یک هتل قرار داد.

سرویس جهان مشرق - در روزهایی که تعامل جامعه جهانی با واژه حقوق بشر با دوگانگی شدیدی مواجه شده است و در سایه تحولات پرشتاب منطقه، اتفاقاتی در سرزمین‌های اشغالی رخ می‌دهد که این روزها در سایه سکوت مطلق خبری دنبال می‌شود. اقلیت‌های اتیوپیایی تل‌آویو دیروز سه شنبه در واکنش به اقدامات نژادپرستانه رژیم صهیونیستی ضد «فلاشاها» اعتراضات گسترده ای را به پا کردند که با سرکوب شدید نیروهای امنیتی مواجه شد.

در نتیجه درگیری‌های که در این رابطه به وقوع پیوست، بر اساس آمارهای رسمی ۸۳ نفر زخمی شدند که ۴۷ نفر از آنها در نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی هستند. ۲۶ نفر از مجروحان نیز از تظاهرات کنندگان هستند و ۹ نفر دیگر افراد عادی ونیروهای امدادی هستند.

درگیری نظامیان صهیونیستی با معترضان آفریقایی
درگیری نظامیان صهیونیستی با معترضان آفریقایی
درگیری نظامیان صهیونیستی با معترضان آفریقایی

جرقه های اولیه اعتراضات اقلیتهای آفریقایی در سرزمین‌های اشغالی در نتیجه حمله نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به یک جوان سیاه‌پوست بود که در نتیجه این تیراندازی فرد مذکور جان خود را از دست داد.

یهودیان فلاشا همواره در سرزمین‌های اشغالی قربانی نژادپرستی و تحقیر و توهین می‌شوند. جامعه صهیونیستی عادت کرده بنا به دلایل مختلف نژادی و مذهبی مرزبندی‌هایی را میان یهودیان سفیدپوست و دیگر مردم منطقه و حتی داخل سرزمین‌های اشغالی ایجاد کند. به همین علت اتیوپیایی تبارهای ساکن رژیم صهیونیستی به علت رنگ پوست و اصالت آفریقایی که دارند، همواره مورد تحقیر قرار می‌گیرند.

درگیری‌ها در اطراف شهرهای تل آویو و یوکنعام و کریان آتا آغاز شد و صدها نفر از یهودیان اتیوپیایی یکشنبه گذشته در مراسم تشییع جنازه این جوان آفریقایی در شهر بلدة حاییم شرکت کردند. آفریقایی‌تبارهای سرزمین‌های اشغالی معتقدند که سلمون تیکا (۱۹ ساله) هیچ گناهی نداشته و تنها به علت رنگ پوست خود کشته شده است.

«سلمون تیکا» جوان آفریقایی که توسط پلیس اسرائیل کشته شد
تصویر «سلمون تیکا» در دستان معترضان

از روز یکشنبه گذشته تظاهرات گسترده‌ای در سرزمین‌های اشغالی به همین علت برگزار شده، اما بزرگترین تظاهرات دیروز سه شنبه انجام شد که بنا بر آمار رسمی ۸۳ نفر در این اعتراضات زخمی شدند. این درگیری‌ها همچنین به شهرهای بیتح تکفا و کرمئیل و نتانیا والعفولة نیز کشیده شده است که در شمال سرزمین‌های اشغالی قرار دارند.

خشم شرکت کنندگان در این تظاهرات هنگامی افزایش پیدا کرد که دادگاه اسرائیل پلیس صهیونیست که در این قتل دست داشت را آزاد کرد و او را در حبس خانگی آن هم در داخل یک هتل قرار داد. این حکم بیش از اینکه مجازاتی برای این پلیس قاتل تلقی شود، مشوقی برای این اقدام است.

البته این اولین مورد از اقدامات سرکوب گرانه و کشتار آفریقایی‌ها توسط نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی نیست و پیش از این نیز موارد زیادی تکرار شده که درگیری‌ها و اعتراضاتی را نیز در پی داشته است.

بر اساس گزارش‌های موجود ۱۴۰ هزار نفر از یهودیان اتیوپیایی الاصل داخل سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند که از سرکوب نژادی شدید رنج می‌برند.

تصاویری از ناآرامی‌های شب گذشته در خیابان تل آویو بین معترضان آفریقایی و صهیونیست‌ها

«فلاشاها» یهودیان اتیوپیایی تبار سرزمین‌های اشغالی هستند که همواره از تبعیض نژادی در سرزمین‌های اشغالی رنج می‌برند. به علت رویکردهای نژادپرستانه‌ای که در میان اسرائیلی‌ها رواج دارد، آنها روابط خوبی با آفریقایی‌ها از خود نشان نمی‌دهند. در سال ۲۰۱۱ حدود ۴۵ درصد از فلاشاها کار در اختیار نداشتند. این موضوع را گزارش آکادمی میریس جی دی سی بروکدال (Myers-JDC-Brookdale) نشان می‌دهد.

این در حالی است که میزان بیکاری در میان اسرائیلی‌ها حدود ۵.۶ درصد است. آمار بیکاری فلاشاها در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۶۵ درصد بود. از نظر اسرائیلی‌ها، آفریقایی‌ها نباید در آموزش و پرورش و حق مسکن با سایر ساکنان سرزمین‌های اشغالی برابر باشند. حتی برخی مدارس رژیم صهیونیستی فرزندان فلاشاها را نیز جزو شاگردان خود نمی‌پذیرند.

با این وجود رژیم صهیونیستی مدعی است که فلاشاها یک قبیله گمشده یهودی بودند و اسرائیل با احیای مناسبات خود با اتیوپی موفق شده به این قبیله گمشده دست پیدا کند. آنها به همین بهانه تعداد قابل توجهی از فلاشاها را به سرزمینهای اشغالی منتقل کرده‌اند تا بتوانند بافت جمعیتی سرزمین‌های اشغالی را به نفع صهیونیست‌ها تغییر دهند.

در سال ۲۰۱۵ میلادی شهر تل‌آویو به مدت چند روز شاهد تظاهرات گسترده یهودیان مهاجر از اتیوپی بود که در اعتراض به تبعیض نژادی ضد خود تظاهرات کردند.

در آن زمان هزاران نفر از یهودیان در این تظاهرات مسالمت آمیز شرکت کرده و تجاوزهای رژیم صهیونیستی و افزایش نژادپرستی در موسسات کابینه و افکار عمومی صهیونیست‌ها را محکوم کردند. آنها از کابینه وقت رژیم صهیونیستی خواستند تا رویکردهایی برای حذف نژادپرستی در سرزمین‌های اشغالی به کار گیرد.

روزنامه صهیونیستی معاریو در همین رابطه گزارش داده است که از سال ۱۹۹۷ تا کنون بیش از ۱۱ جوان از اقلیت‌های اتیوپیایی در درگیری با نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند.

** تلاش رسمی رژیم صهیونیستی برای مهار خشم عمومی

رووین ریولین رئیس رژیم صهیونیستی در واکنش خود به تظاهرات روزهای گذشته که به نظر می‌رسد برای مهار خشم عمومی آفریقایی‌تبارهای سرزمین‌های اشغالی صورت گرفته خواستار ارائه حقوق مورد نظر مهاجران اتیوپیایی به آنها شده و گفت که باید فرصت‌های مساوی برای آن‌ها در سرزمین‌های اشغالی ایجاد شود و توهین و تحقیر آنها متوقف گردد. ریولین تلاش کرد در این زمینه توپ را به زمین بنیامین نتانیاهو بیاندازند و از اینکه مسئولان سرزمین های اشغالی تنها به مواضع گفتاری بسنده می‌کنند و وعده‌های خود را عملیاتی نمی کنند، انتقاد کرد. وی همچنین از کابینه اسرائیل خواست تا روند فعالیت‌های خود را اصلاح کند تا این عده از یهودیان در انزوا قرار نگیرند.

بیشتر بخوانید:

"سیزده بدر" روز جشن یهود به مناسبت کشتار ۵۰۰ هزار ایرانی

صهیونیست‌ها چگونه کشتار مسلمانان میانمار را اداره و هدایت می‌کنند +عکس

چرا مسلمانان آفریقای مرکزی قتل عام شدند؟ + تصاویر و فیلم

نیزان هوروویچ رئیس حزب میرتس که در تشییع جنازه جوان اتیوپایی تبار کشته شده نیز شرکت کرده بود با اشاره به گسترش نژادپرستی در سرزمین‌های اشغالی گفت که علت اعتراضات روز افزون آفریقایی‌تبارها را درک می کند. او پلیس رژیم صهیونیستی را به استفاده مفرط از زور ضد عرب‌ها و آفریقایی تبارها متهم کرده و در عین حال گفت که این اتفاقات در اسرائیل مورد توجه هیچکس قرار نمی‌گیرد و شرایط معیشتی این افراد هرگز تغییر نمی‌کند، چرا که کابینه غیر از زبان زور، زبان دیگری متوجه نمی‌شود.

درگیری نظامیان صهیونیستی با معترضان آفریقایی
درگیری نظامیان صهیونیستی با معترضان آفریقایی

** آفریقایی‌تبارهای اسرائیل از بهشت عدن تا سیاه چال تبعیض نژادی

در حال حاضر یهودیان فلاشا در شهرهای محیطی و در مناطق فقیر نشین و متروک در سرزمین‌های اشغالی زندگی می کنند. میزان بازداشت جنایی در میان این افراد بسیار بالا است و گاه تا ۴۰ درصد می‌رسد، چرا که آنها همواره از فقر و بیکاری رنج می‌برند.

افکار عمومی سیاه پوستان ساکن سرزمین‌های اشغالی معتقدند که تاجران و بازرگانان، کارمندان و کارگران سفید را به سیاهان ترجیح می‌دهند و کابینه اسرائیل نیز هیچ اقدامی برای ایجاد اشتغال برای سیاه پوستان انجام نمی‌دهد. علاوه بر اینکه زیرساخت‌های معرفی شده در مناطق سیاه پوست نشین نیز در حال فرسایش است و کابینه آنها را اصلاح نمی‌کند.

شمعون آلأما (۴۹ ساله) که یکی از یهودیان مهاجرت کرده به داخل سرزمین‌های اشغالی است، می گوید: ما امیدوار بودیم که بهشت عدن را پیدا می‌کنیم، اما در مخیله خود نیز این مقدار نژادپرستی و توهین را تصور نمی‌کردیم. به همین علت است که امروز علاقه زیادی به بازگشت به وطن اصلی خود داریم. او معتقد است که با وجود سختی زندگی در اتیوپی، زندگی در تبعیض و انزوا سخت‌تر از فقر و گرسنگی است.

** آیا روزهای سختی در انتظار کابینه اسرائیل است؟

راشل گیل یوسف یکی از فعالان حاضر در زمینه ساماندهی تظاهرات اعتراض‌آمیز در سرزمین‌های اشغالی گفته است که از الان دیگر شرایط مانند گذشته نخواهد بود. روزنامه یدیعوت آحارونوت در انتقال اظهارات این فعال سیاسی با اشاره به موارد گذشته بی‌توجهی حاکمیت رژیم صهیونیستی به مشکلات متعدد به وجود آمده در این زمینه گفت که فلاشها همواره در ترس و وحشت زندگی می‌کنند و زندگی فرزندان خود اطمینان ندارند.

گرچه درگیری‌های پیشین فلاشاها با نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی با سرکوب آنها و ارائه وعده‌های دروغین متوقف شده، اما به نظر می‌رسد تجربه‌های مذاکرات گذشته این بار مانع از آرام شدن افکار عمومی اقلیت‌های آفریقایی در فلسطین اشغالی می‌شود. لذا پیش‌بینی می‌شود حاکمیت تل‌آویو روزهای سختی را در آینده شاهد خواهد بود و دامنه درگیری‌ها احتمالاً روز به روز افزایش پیدا کند.

* علی عباسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    55 35
    تو این شهر منظورم تل آویو هست، تظاهرات و اغتشاش مکرر رخ میده. ولی رسانه ای نمیشه. خبری نمیشه.
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
      29 8
      کسانی که منفی زدن تلاویو زندگی می کنند! و انگار اخبار دقیق تری دارند!
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
    31 5
    ایا فروپاشی ازدرون.دررژیم صهیونیستی.اتفاق. خواهد افتاد
  • محسن IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    0 0
    بایستی مشرق با تمام قدرت این اختلافات رو نشر بده
  • علی IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    0 0
    اون وقت یکی مثل کابینه‌ی آقای روحانی، بجای ترمیم روابط بین مسلمین، نمک به زخم مسائل همچون تهدید بازگشت افغانیها توسط فرد بی‌نمک عراقچی! میکنه!
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    0 0
    انشالا زودتر نابود بشه اسرائیل کثیف،مرگ بر اسرائیلللللللل،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس