سالینا - نمایه

گزارش صداوسیما درباره دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط نفتکش ایرانی «سالینا» انتقاد تند رسانه‌های یک جریان خاص را برانگیخت؛ رسانه‌هایی که هم‌صدا با آمدنیوز صداوسیما را به تضعیف منافع ملی متهم کردند.

سرویس سیاست مشرق - برنامه «سلام صبح بخیر» که از شبکه سه سیما پخش می‌شود، روز گذشته ۱۱ تیرماه ۹۸، اقدام به انتشار گزارش کوتاهی درباره موضوع دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا کرد. این گزارش به علت آن‌چه که برخی رسانه‌ها «افشای مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی» تلقی کردند مورد انتقاد قرار گرفت و حتی متهم به اقدام علیه امنیت ملی کشور شد. شماری از رسانه‌های یک جریان خاص به این اتهام دامن زدند و از جمله سایت «جماران» با تیتر «اقدام عجیب و سؤال‌برانگیز شبکه سه در معرفی خریداران نفت ایران [۱] » و به دنبال آن «خبرگزاری دانشجویان ایران» (ایسنا)، با تیتر «اقدام عجیب صداوسیما علیه منافع ملی [۲] » به انتقاد از صداوسیما پرداختند. کار تا جایی پیش رفت که حتی «آمدنیوز» هم با هدف سوار شدن بر این موج، در کانال تلگرامی خود این اتفاق را تلویحاً به «جاسوسان آمریکا و اسرائیل» نسبت داد [۳] . البته روابط عمومی برنامه «سلام صبح بخیر» متعاقباً با صدور بیانیه‌ای در این‌باره ادعاها درباره افشای اسرار امنیت ملی توسط این برنامه را رد کرد [۴] ، اما کلیت ماجرا چه بود؟ ابتدا گزارش مورد بحث را در فیلم زیر ببینید.

فیلم کامل گزارش صدا و سیما درباره نفتکش سالینا و دور زدن تحریم‌های ایران [دانلود]

آیا این اطلاعات دست‌اول است؟

برنامه «سلام صبح بخیر» با هدف اثبات این‌که آمریکایی‌ها در هدف خود مبنی بر «صفر کردن صادرات نفت ایران» موفق نخواهند شد، اقدام به معرفی یکی از مواردی کرده است که در آن چین بنا به برخی تخمین‌ها فقط در قالب یک محموله، معادل یک میلیون بشکه نفت را به‌رغم اِعمال تحریم‌های آمریکا، در یکی از بنادر خود از ایران تحویل گرفته است. در نگاه اول به نظر می‌آید این اطلاعات می‌تواند محرمانه باشد، اما آیا اطلاعات برنامه «سلام صبح بخیر» که مجری برنامه می‌گوید توسط «گروه تحقیق برنامه با همکاری یک تیم خبری» جمع‌آوری شده، دست‌اول است؟ به عبارت دیگر، آیا خبر تحویل یک محموله نفتی به چین، ارزیابی حجم این محموله و مهم‌تر از همه، مسیری که نفتکش حامل این محموله تا بندر چین طی کرده توسط صداوسیمای ایران به دست آمده‌اند؟ اگر این‌گونه باشد، قطعاً «سلام صبح بخیر» با انتشار این اطلاعات مرتکب یک اشتباه بزرگ و چه‌بسا جرم علیه امنیت ملی کشور شده است.

گزارش فایننشال‌تایمز که به نظر می‌رسد منبع اصلی گزارش صداوسیما بوده است (+)

اما چنان‌که هم بیانیه روابط عمومی برنامه «سلام صبح بخیر» و هم یک جست‌وجوی ساده در اینترنت نشان می‌دهد، گزارش منتشرشده در برنامه صبحگاهی شبکه سه، یک «عملیات اطلاعاتی» نبوده بلکه یک «گردآوری اطلاعاتی» به سبک عادی رسانه‌ای بوده است، چراکه منبع این گزارش، به وضوح روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» است که حدود یک هفته پیش طی گزارشی تحت عنوان «نقض تحریم‌های آمریکا توسط چین با دریافت نفت از ایران [۵] » به موضوع همین محموله نفتی پرداخته بود. این گزارش نه تنها تصویر ماهواره‌ای نفتکش در بندر چین، بلکه اطلاعات کاملی را درباره مبدأ و مقصد، تاریخ حرکت و پهلوگیری، و برخی جزئیات بیش‌تر درباره این نفتکش را منتشر کرده است که طبیعتاً هیچ‌یک از این اطلاعات مورد تأیید مشرق نیست.

حذف نفت ایران از بازار، اگر هم ممکن باشد، قیمت نفت را افزایش خواهد داد [دانلود]

فایننشال‌تایمز نفتکش مذکور را «سالینا [۶] » (که در برخی موارد، به اشتباه «سارینا» هم ذکر شده) متعلق به «شرکت ملی نفتکش ایران» و دارای ظرفیت تقریبی یک میلیون بشکه معرفی می‌کند و مدعی است که این نفتکش حدوداً ۲۸ می سال جاری میلادی، یعنی چند هفته پس از لغو معافیت‌های اعطایی آمریکا به خریداران بزرگ نفت ایران از جمله چین، در بندر خارگ اقدام به بارگیری نفت کرده و سپس به عنوان اولین نفتکش ایرانی پس از بازگشت کامل تحریم‌های نفتی راهی مقصد خود یعنی بندر «جیان‌ژو» (یا «جیان‌جو» یا «جین‌ژو») شده است. این روزنامه انگلیسی همچنین ادعا می‌کند سالینا ۲۰ ژوئن در بند چینی پهلو گرفته است. به علاوه، «سمیر مدنی» یکی از بنیانگذاران پایگاه اینترنتی «تانکرترکرز» ( TankerTrackers) که رفت‌وآمد نفتکش‌ها را با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای رصد می‌کند، حتی درباره محموله بزرگ‌تری هم به فایننشال‌تایمز توضیح داده است که مدنی مدعی است سوار بر یک ابَرنفتکش (سوپرتانکر) ایرانی دیگر با ظرفیت ۲ میلیون بشکه شده و قرار است به زودی در بندر «تیان‌جین» چین پهلو بگیرد.

تصویری که فایننشال‌تایمز منتشر کرده و مدعی است نفتکش «سالینا» را در بندر «جیان‌ژو» ی چین نشان می‌دهد (+)

مسئله مهم‌تر: «مسیر» دور زدن تحریم‌ها

چنان‌که گفته شد، موضوع دور زدن تحریم‌ها و اعزام نفتکش‌های ایرانی به چین به‌رغم تحریم‌های آمریکا موضوعی نیست که برنامه «سلام صبح بخیر» آن را «کشف» کرده باشد. علاوه بر فایننشال‌تایمز، خبرگزاری‌های دیگر هم تا کنون روش‌هایی را برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا به ایران نسبت داده‌اند. به عنوان نمونه، سال گذشته میلادی مجله آمریکایی «فوربز» مدعی شده بود ایران صادرات نفتش را مخفی می‌کند (جزئیات بیش‌تر). یا روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» ادعا کرده بود که ایران و روسیه به توافقی محرمانه رسیده‌اند که به موجب آن، روسیه نفت ایران را به نام نفت خودش به دنیا خواهد فروخت (جزئیات بیش‌تر). موارد دیگر از این دست نیز بی‌شمارند.

تصویری که پیش از این مجله «فوربز» مدعی شده بود نفتکش پانامایی «یوفوسان» را پیش یا پس از بار زدن محموله نفتی از ایران به صورت مخفیانه نشان می‌دهد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› فوربز: ایران صادرات نفتش را مخفی می‌کند

›› توافق محرمانه ایران با روسیه برای صادرات نفت؟

با این حال، با توجه به این‌که «همه بی‌گناه هستند مگر آن‌که خلافش ثابت شود»، باید خبرگزاری‌های منتقد به شبکه سوم صداوسیما را دغدغه‌مند دانست و با دید خوش‌بینانه به ماجرای انتقادها از برنامه «سلام صبح بخیر» نگاه کرد. در این صورت، می‌توان حدس زد موضوع مهم‌تری که حساسیت این رسانه‌ها را برانگیخته، تصویری است که در گزارش صداوسیما مشخصاً از «مسیر» حرکت نفتکش سالینا از دریای عمان تا بندر چین ارائه شده است. تصویری که در این‌جا مدنظر است و به نظر می‌آید از وب‌سایت تانکرترکرز گرفته شده (درباره این وب‌سایت در ادامه بیش‌تر خواهید خواند) همین تصویری است که از فیلم استخراج شده و در زیر آن را مشاهده می‌کنید.

تصویری که به نظر می‌آید از وبسایت «تانکرترکرز» گرفته شده و این وبسایت مدعی است مسیر «سالینا» از ایران تا چین را نشان می‌دهد (+)

درباره این تصویر نیز دست‌کم دو نکته حائز اهمیت است. بر خلاف تصور اولیه، مهم‌ترین نکته در این تصویر، خطوطی نیست که از مسیر حرکت سالینا ترسیم شده‌اند، بلکه خط مستقیمی است که در تصویر با علامت قرمز مشخص شده است. اما این خط چیست؟ برای توضیح اهمیت این خط باید به گزارش جدید روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز استناد کنیم همین چند ساعت پیش منتشر شد. اگرچه برخی رسانه‌های دیگر هم مدعی شده‌اند که نفتکش‌های حامل نفت ایران تلاش می‌کنند تا پهلوگرفتن در بنادر ایران برای بارگیری نفت را مخفی کنند (جزئیات بیش‌تر)، اما نیویورک‌تایمز در گزارشی ویژه تحت عنوان «کشتی‌ها برای دور زدن تحریم‌های ضدایرانی، در روز روشن غیب می‌شوند [۷] » مفصلاً به این موضوع پرداخته است. به ادعای این روزنامه، ماجرا از این قرار است که نفتکش‌ها برای جلوگیری از شناسایی و متهم شدن به نقض تحریم‌های آمریکا، وقتی می‌خواهند وارد بنادر ایران شوند و نفت این کشور را بارگیری کنند، اقدام به خاموش کردن فرستنده‌های خود می‌کنند تا دولت آمریکا با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای و موقعیتیِ فرستنده‌های آن‌ها متوجه نشود که نفت ایران را بارگیری کرده‌اند.

نیویورک تایمز با انتشار این تصویر ادعا می‌کند نفتکش «اس‌سی نپتون» با پرچم هنگ‌کنگ موقتاً فرستنده خود را در نزدیکی جزیره خارگ ایران روشن کرده و دوباره ناپدید شده است (+)

اکنون بیایید به همان خط مرموز برگردیم. این خط که با علامت قرمز مشخص است و بخشی از مسیر سالینا را نشان می‌دهد نمی‌تواند مسیر واقعی حرکت سالینا را نشان دهد، چراکه قطعاً این نفتکش از درون خشکی عبور نکرده است. با توجه به ادعای رسانه‌هایی مانند نیویورک‌تایمز به نظر می‌آید ابتدای این خط در دریای عمان، نقطه خاموش شدن فرستنده سالینا و انتهای آن در تنگه «مالاکا» در جنوب مالزی نقطه روشن شدن مجدد فرستنده این نفتکش را نشان بدهند. به عبارت دیگر، سالینا برای آن‌که در طول این مسیر به مشکلی برنخورد و ردپایی از خود به جای نگذارد، با فرستنده خاموش این مسیر را طی کرده است، اما نرم‌افزار ترسیم‌کننده مسیر حرکت سالینا که اطلاعات مربوط به مسیر دقیق حرکت این نفتکش را در اختیار نداشته، صرفاً این دو نقطه را با یک خط مستقیم به هم وصل کرده است.

کشتی‌ها و نفتکش‌ها برای جلوگیری از ردیابی توسط دولت‌هایی مانند آمریکا گاهی فرستنده‌های خود را خاموش می‌کنند (عکس تزئینی است) (+)

توضیح، این‌که سالینا یک کشتی ایرانی است و برای صادرات نفت ایران لزوماً نیازی به مخفی کردن خودش یا ردپایش ندارد، اما نیویورک‌تایمز درباره نفتکشی به نام «ساینو انرژی ۱» و «بیش از چهل نفتکش هم‌خانواده‌اش» هم توضیح می‌دهد که دست‌کم تا ماه آوریل سال ۲۰۱۹ متعلق به کمپانی «ساینوکِم» بوده‌اند؛ یک کمپانی دولتی چینی و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات شیمیایی در دنیا. طبیعی است که این کمپانی که روابط عمیق و پیچیده‌ای با غول‌های آمریکایی مانند «بوئینگ» و «اکسان‌موبیل» دارد، مجبور است در عین واردات نفت از ایران، این مسئله را مخفی کند. به ادعای نیویورک‌تایمز، نفتکش‌های متعلق به این کمپانی از همان ترفند خاموش کردن فرستنده استفاده می‌کنند. این روزنامه آمریکایی در قالب تصاویر متحرک، مسیرهایی را نشان می‌دهد که مدعی است نفتکش‌ها در بخشی از آن‌ها دستگاه‌های فرستنده موقعیت خود را خاموش می‌کنند. جالب این‌جاست که سمیر مدنی، در همین‌باره با نیویورک‌تایمز نیز گفت‌وگو کرده است. (درباره مدنی در ادامه گزارش توضیح مختصری خواهیم داد.)

نیویورک تایمز مدعی است مسیر برخی از نفتکش‌های چینی را دنبال کرده و به این نتیجه رسیده که فرستنده‌های خود را خاموش می‌کنند (+)

نکته دیگر این‌که اطلاعات مرتبط با مسیر تردد کشتی‌ها و نفتکش‌ها در آب‌راه‌های بین‌المللی به هیچ عنوان موضوع محرمانه‌ای نیست و کمپانی‌های متعددی هستند که با استفاده از اطلاعات ارسالی توسط شناورهای مختلف، مسیر کشتی‌ها، نفتکش‌ها، و حتی قایق‌های کوچک‌تر را نیز به دقت تحت نظر دارند. تانکرترکرز، «مارین‌ترافیک» ( MarineTraffic) و «وسلزولیو» ( VesslesValue) تنها سه عدد از این پایگاه‌های اینترنتی هستند که اطلاعات باورنکردنی‌ای را درباره رفت‌وآمد کشتی‌های تجاری، تفریحی، نفتکش و غیره در اختیار شخص شما قرار می‌دهند. بخشی از این اطلاعات رایگان است، اما اگر می‌خواهید درباره موقعیت کنونی یک شناور، مسیری که طی روزها یا هفته‌های گذشته طی کرده، و حتی ظرفیت خالی احتمالی برای حمل بارِ شما به آن سوی کره زمین بیش‌تر بدانید، کافی است چند دلار پول خرج کنید و یک حساب ویژه از این سایت‌ها بخرید.

تصویری که وب‌سایت «مارین‌ترافیک» از نفتکش «سالینا» منتشر کرده است (در تصویر بزرگ‌تر نام نفتکش روی بدنه دیده می‌شود) (+)

گزارش عجیب رسانه‌های جریان خاص درباره گزارش «سالینا»

بنا بر آن‌چه که گفته شد، تحویل نفت ایران به چین یا موقعیت و مسیر حرکت نفتکش سالینا اطلاعاتی نیست که کسی برای به دست آوردن آن به زحمت بیفتد، چه برسد به دولت آمریکا که قطعاً نیازی به پرداخت پول به وب‌سایت‌های تجاری مختص جمع‌آوری چنین اطلاعاتی هم ندارد. اما آیا اقدام برنامه «سلام صبح بخیر» خالی از اشکال بود؟ برای پاسخ به این سؤال باید با شخصیت سمیر مدنی بیش‌تر آشنا شوید. مدنی یک فعال کویتی حوزه نفت و ساکن سوئد است [۸] که بنیانگذاری سایت تانکرترکرز را نتیجه علاقه شدید او به موضوع نفت و جایگاه آن در سیاست بین‌الملل می‌دانند [۹] . تانکرترکرز در حال حاضر یکی از شناخته‌شده‌ترین وب‌سایت‌های ردیابی نفتکش محسوب می‌شود و ادعای اخیر آن درباره مخفی‌کاری نفتکش سالینا تنها ادعای این کمپانی درباره «افشای رازورمزهای حمل‌ونقل دریایی نفت» نیست. این وب‌سایت سال گذشته نیز با ارائه تحلیلی دقیقاً مشابه تحلیلش درباره سالینا، مدعی شده بود که ترکیه با استفاده از همین ترفند نفت کردستان عراق را به رژیم صهیونیستی می‌فروشد [۱۰] .

سمیر مدنی یک فعال حوزه نفتی است که اصالتاً کویتی و ساکن استکهلم، پایتخت سوئد است (+)

یک نکته جالب دیگر، واکنش تانکرترکرز به گزارش سایت جماران درباره برنامه «سلام صبح بخیر» است. صفحه توئیتر تانکرترکرز ساعتی قبل با اشاره به گزارش جماران نوشت: «و یک خبر متفرقه [کنایه از اهمیت بالای خبر]: تحقیقات ما درباره صادرات نفتی مخفی ایران طی ماه می سر از تلویزیون ایران درآورد. عجب اسرار محرمانه دولتی‌ای [۱۱] .» چنان‌که گفته شد، ادعاها درباره پنهانکاری ایران در فروش نفت، ادعای جدیدی در رسانه‌های غربی نیست، اما به نظر می‌آید آن‌چه موجب واکنش ذوق‌زده تانکرترکرز شده، گزارش جماران و ادعای «افشای اسرار دولتی» بوده است. به عبارت دیگر، رسانه‌های منتقد به گزارش صداوسیما با دستپاچگی گِرا به دشمن داده‌اند، نه «سلام صبح بخیر» با ارائه یک گزارش رسانه‌ای. اما کار به همین‌جا هم ختم نمی‌شود. سایت جماران متأسفانه با بازتاب پیام توئیتری تانکرترکرز، عملاً بار دیگر در بازی این وب‌سایت (که اتفاقاً خود جماران آن را «یک سایت غیرموثق» توصیف می‌کند) ایفای نقش کرده است [۱۲] .

«عجب اسرار ملی‌ای!»؛ توئیت کنایه‌آمیز تانکرترکرز با استناد به گزارش جماران (+)

در نهایت باید گفت برنامه «سلام صبح بخیر» باید به این نکته اشاره می‌کرد که آن‌چه دارد ارائه می‌شود، برگرفته از گزارش‌های رسانه‌ای است و صحت‌وسقم آن جای بررسی دارد. در کنار نیت اصلی تهیه‌کنندگان این گزارش که با توجه به توضیحات اولیه مجری (بخشی از فیلم که عمدی یا غیرعمدی در گزارش جماران حذف شده است) ظاهراً برجسته کردن واقعیت ناتوانی آمریکا در حذف نفت ایران از بازار بین‌المللی بوده، رعایت جنبه احتیاط و ارائه توضیحی نظیر این‌که این «ممکن است» یکی از روش‌های متعدد ایران برای دور زدن تحریم‌ها باشد، ضرورت داشته است.

«کار جاسوسان آمریکا و اسرائیل است»؛ ذوق‌زدگی آمدنیوز از انتقادات به صداوسیما (+)

با این حال، آن‌چه در گزارش فوق تلاش شد شفاف‌سازی شود این واقعیت بود که گزارش «سلام صبح بخیر» موضوع پنهان و اطلاعات دارای طبقه‌بندی نبوده و بلکه در رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی منتشر شده بود، اما اقدام عجیب‌تر رسانه‌های جریان خاص در انتقاد شدید از محتوای این گزارش در نوع خود «سؤال‌برانگیز» است، به خصوص با توجه به لحن تند گزارش دوم جماران در انتقاد از صداوسیما. نوشتن اشتباه برنامه «سلام صبح بخیر» به پای تضعیف منافع ملی مانند آن است که بگوییم چون سایت جماران روزنامه فایننشال‌تایمز را یک روزنامه آمریکایی (به جای انگلیسی) معرفی کرده [۱۳] ، پس حتماً قصد فریب افکار عمومی را داشته است. مسلماً گزارش صداوسیما به عنوان یک گزارش رسانه‌ای، مصداق «اقدام علیه منافع ملی» نیست… مگر آن‌که تعریف منافع ملی در سایت‌هایی مانند جماران و ایسنا با تعریف پذیرفته‌شده از منافع ملی متفاوت باشد؛ منافعی که امید بخشیدن به مردم درباره واقعیت‌های مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا یکی از آن‌هاست.

البته در این میان تکلیف کانال‌های مورد حمایت سرویس های بیگانه و افراد بدنام که هویتشان با انتشار اخبار کذب گره خورده است (مانند یاشار سلطانی) نیز در داغ کردن این جریان تخریبی برضد شبکه سوم سیما و مدیریت آن نیز روشن‌تر از آن است که نیاز به تحلیل و توضیح داشته باشد.


[۱] اقدام عجیب و سؤال‌برانگیز شبکه سه در معرفی خریداران نفت ایران+ فیلم لینک

[۲] اقدام عجیب صداوسیما علیه منافع ملی + جوابیه لینک

[۳] جاسوسان آمریکا و اسرائیل در میان فعالان محیط‌زیست، خبرنگاران، آبدارچی‌های ادارات و کارمندان دون‌پایه نیستند، در کنار مسئولان و در مراکز مهم کشور جا خوش کرده‌اند! لینک

[۴] جوابیه صداوسیما درباره ویدیوی دور زدن تحریم‌ها لینک

[۵] China defies US sanctions by tapping Iran oil supplies Link

[۷] To Evade Sanctions on Iran, Ships Vanish in Plain Sight Link

[۸] The Mystery of the Disappearing Tankers That Carry Kurdish Oil to Israel Link

[۹] منبع شماره ۸

[۱۰] منبع شماره ۸

[۱۱] And in other news: Our research on Iran’s cloaked oil exports during May ended being aired on Iranian TV. So much for state secrets. Link

[۱۲] ابعاد جدید از گاف ملی رسانه‌ای که نام ملی را به یدک می‌کشد! لینک

[۱۳] منبع شماره ۱۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    69 53
    .دولت یه کلمه اعلام کنه ما داریم تحریم ها رو دور میزنیم میفتید به دلواپسی ولی اینجا اونایی که به صدا و سیما حمله کردن میشن عامل دشمن فرضی1
    • RO ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      46 14
      از قضا دلواپسی دلواپسا درست از آب در اومد و برجام جز تلف کردن چندین سال وقت کشور و خاک کردن انرژی هسته ای که شما کاسبان تحریم نقشی در در به دست آوردن آن نداشتید چیزی دست مردم رو نگرفت به جز دلار 3000 تومنی که شد 18000 تومن و بدبختی عجیبی که سر ملت آوردید... وباز هم شما هایی که از رو نمیرید
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      9 37
      اگر برجام رو هم نداشتیم کمابیش وضع به همین منوال بود
    • احمد IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      21 2
      اگر برجام نبود، دلار همون شش تومنی بود که روحانی تو انتخابات 96 می گفت. تازه کلی سازوکار دور زدن تحریم و پیدا کردن شرکای تجاری و ایجاد ظرفیت های داخلی به نتیجه رسیده بود، بجای اینکه پول کشور صرف واردات آیفون و ماشین و لباس مارکدار و از این مزخرفات در نتیجه انفتاحات برجام بشه.
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      7 6
      خوب و عالی بود کار صدا و سیما
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    45 27
    صدا و سیمای ملی؟؟؟
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      37 15
      لابد واسه شما بی بی سی فارسی رسانه ملیه
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      4 4
      خاک بر سرتان
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    9 10
    آسمان هم آبی شده
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      15 4
      وقتی در فیلم گاندو تمام مصادر جاسوسی و ایران فروشی را افشا میکنید باید منتظر حمله آنها هم باشید
  • علی IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    29 21
    بنظر می زسد برخی خبرنگاران و روزنامه نگاران جریان اصلاحات با مرتبطیبن خارج از کشور حملات هدفمندی علیه صدا و سیما انجام می دهند تا این سازمان را تحت تاثیر اهداف سیاسی خارج از کشور قرار دهند.
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    21 42
    خدای من دراین کشورچه اتفاقاتی رخ می دهد؟ صبح بخیر ایران چه ربطی به نحوه دورزدن تحریم های آمریکادارد؟ مشرق توچه ارتباطی با برنامه صبح بخیرایران داری که این همه تحلیل آبکی کردی!!! فقط پای این جریان های حزبی وسیاسی در میانه ( اصولگرا واصلاح طلب ) خدای من به داد این مملکت برس .
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    8 15
    يعني اينهمه سرو صدا براي يک خبر دست چندم است اونوقت صداوسيما به دروغ خبر را دست اول اعلام مي کند .؟؟؟
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      5 2
      این خبرواسه مردم جدیدبوده که جنجال به پامیشه...اگه یه ذره سواد سیاسیشون بالا بوددستمایه جماران وایسنا نمیشدن
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    18 20
    یارو منافع ملی را زیرپا گذاشته، سیگنال را به آمریکایی‌ها داده، هیچی نگیم؟ مگه یادتون نیست شروع کودتای آمریکایی در دولت مصدق با پخش یک برنامه بود.
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      17 8
      واقعاً انسان متحیر این همه بی سوادی می شود صداو سیما تصویر گزارش منتشر شده فایننشال تایمز را نشان داده
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      9 13
      09:42! حالا هر کسی هر غلطی میکنه باید سیمای میلی اونو نشون بده؟
    • AE ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      11 4
      جناب ۱۱۰۵ برای جماعت شما که مغرضید اساسا مطلبی که خارج از حوزه هوس و میل تون باشه غیر قابل اثباته پس فرمون رو ول نکن
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      3 2
      مشکل آینها سریال گاندو می باشد
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    14 7
    رسانه‌های هم‌صدا با آمدنیوز و منافع ملی!!! مگه داریم؟
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    41 21
    کینه گاندو یه دل دارن اینا معلومه خوب سوختن
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      10 36
      اون سریال آب دوغ خیاری رو میگی؟ یه قسمتش رو دیدم بالا آوردم
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      36 11
      روی سر رفقای نفوذی و جاسوسیت بالا بیار از کرم ضدسوختگی شدیدم برای خودت استفاده کن
    • احمد IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      11 2
      باید هم بالا بیاری وقتی خیانتهای امثالت رو می بینی.
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      3 2
      دقیق گفتی
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      3 2
      موافقم
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    19 25
    شما عادت دارین که ثابت کنید همه کارهای شما و هم باندی های شما صد در صد درسته و این بار اول نیست. بابا صدا و سیما اشتباه کرد و اشتباه فاحشی هم کرد باید مسئولین این بخش توبیخ شوند. شما که امام معصوم نیستید.
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      14 3
      پرفسور ،تمام این گزارش برای فهمیدن امثال تو بوده ،....وقتی گزارش صدا وسیما بر گرفته از اخبار سایر منابع باشد وعین اخبار آنها را گزارش کند ،بنده خدا دیگه این جاسوسی نیست ، افشاء اطلاعات وقتی است که خبرنگاران صدا وسبما تمام این گزارش را خودش تهیه میکرد واز منابع خبری دیگر استفاده نمی کرد.افتا د
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    6 22
    حمله ها به صدا و سیمای میلی از کجا آب میخورد. اونکه برای یه جریانه خاصه صدا و سیمای میلی هست. 90 باز خواهد گشت.
  • سید IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    21 4
    جالب است کسانی که در جلسات خصوصی با مقامات سیاسی غرب به آنها می گویند اگر از ما حمایت نکنید، در انتخابات بعدی تندروها (انقلابیون) باردیگر حاکم خواهند شد، و یا اصرار دارند که لوایح FATF که مخصوص کشف راههای دور زدن تحریم ها و خفه کردن مقاومت در منطقه است را بپذیریم، امروز نگران امنیت ملی شده اند و موضوعی اظهرمن الشمس را سرّی وانمود می کنند! عجب تهوع آورانی هستند این جماعت!
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    15 5
    شعر نباف اینها گزارشی است که ابتدا در «فایننشال تایمز» منتشر شده و فقط در برنامه شبکه ۳ بازنشر شده
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      4 5
      غلط کرده هم اون و هم این.
  • محسن IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    4 2
    جریان خاص تا الان به مردم می گفتند اگه آمریکا مارو تحریم کنه امکان فروش نفت برای ما نیست باید باامریکا بسازیم از اهداف انقلاب کوتا بیایم حالا می بینند آن گونه آنها می‌گفتند نیست ایران دارد نفت خودش رو می فروشه صدا و سیما داره اطلاع رسانی می کنه ایجا جریان خاص از شفاف سازی نگران شد
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    17 4
    :)))))رفیق اینا از سریال گاندو به دل گرفته بودن خودشونو خالی کردن مهم نیست
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      5 34
      آره داداش حق با توئه. اصلا hbo و netflix و hulu و amazon prime و...... باید اصول سریال سازی مهییج رو از گاندو یاد بگیرند.
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      29 1
      خطاب به ناشناس11:06 بله بهشون بفرمایید خوشحال می شیم
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      2 0
      چرا ؟
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    9 5
    از کی تا حالا آمد نیوز. وسایت های اصلاح طلبی دل سوز منابل ملی. ایران شدند که به صدا سیما حمله میکنند.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    4 1
    از کی تا حالا آمد نیوز. وسایت های اصلاح طلبی دل سوز منابل ملی. ایران شدند که به صدا سیما حمله میکنند.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    10 2
    اخبار سایت جماران که متعلق به برادران انصاری ؟!است با خبرهای بنگاه معاندین تفاوتی ندارد فقط فرقش اینه که آنان در خارج ودر منازل حقیر سکونت دارند ولی انصاری ها در منازل مصادره ای وبا پول انقلاب در بهترین نقطه شمیران ،توی خواب هم نمی دیدند،...قابل توجه سید حسن وپسرش
  • علی ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    8 3
    در دنیا بسیار می بینیم اخبار موثق از اتفاقات غیر قانونی (حمایت امریکا از داعش،دخالت ترکیه و حمایتش از النصره،دخالت سعودی از بمب گذاری و انتحاری در منطقه)که اسناد ان کاملا گویا است اما کم می بینیم کشوری چنین رفتارهایی رسما اعلام کنه ،که معنی ان این است که مسولیت ان را به عهده گرفته این عجیبه !
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      1 6
      خریت که شاخ و دم نداره.
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    5 4
    جالب اینه وطن فروشان و خائنین به مردم ایران الان رگ غیرت وطن پرستی شون باد کرده....
  • علی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    8 0
    همه اش بخاطر این است که اول عوام نباید بدانند ایران این قدرت را دارد تا تحریم هارو را دور بزند و نفتش را صادر می کند دوم دیگر نمی توان کمبودها و ضعف مدیریت را به تحریم ربط داد. سوم همین ها که روز تا شب با چماق تحریم و سایه جنگ بر سر ملت می کوبند به چه کسی پاسخگو هستند.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    15 2
    حالا کرم های اسلاحتلب شدن نگران منافع ملی؟
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 0
    متاسفانه حماقت برخی، هر روز اوضاع را بدتر میکنه.
  • عبا دالله IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 9
    سلام شما را به خدا یک کلمه بکید آیا افشای اسرار خانواده صحیح است یا غلط شما به کجا با این کج فهمی می روید به آغوش دشمن به دولت آسیب نمی زنید به نظام آسیب می زنید افشای صدور نفت یک جرم است در این شرایط خود دانید
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    2 1
    در این که امثال آمد نیوز دروغگو و سوء استفاده گر هستند، بحثی نیست، ولی انتشار این اخبار از صدا و سیما هم کار خوبی نیست.
  • محمد IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    14 9
    سلام ، به فرض که خیلی از رسانه های غربی از دور زدن تحریمها توسط ایران خبر بدهند ، چه دلیلی دارد صدا و سیما هم با آنها همسو شده و اطلاعات آنها را تایید کند ؟ ما در کشور در شرایط جنگ اقتصاد ملزم به حفظ اسرار اقتصادی و تجارت خارجی هستیم و هیچ دلیلی ندارد حتی اگر رسانه های خارجی هم بدانند ما چه میکنیم ، آن را در رسانه ها علنی کنیم ....
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    3 4
    مشرق باز هم نشان دادی وابستگی حزبی و خطی مهم تر از وابستگی به نظام و مملکت است . شما هم عذر بدتر از گناه آوردید . از شما بدبخت تر آنهایی هستند که کورکورانه مطالبتان را با غرور و افتخار تایید میکنند .
  • مرتضی IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    4 11
    چیه هر گندی میزنه صدا و سیما مشرق از ش طرفداری میکنه.یه خورده خجالت هم چیز خوبیه
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    4 30
    منافقهای جهنمی کینه و بغض و دشمنی خودشون نسبت به یاران رهبری رو اینطوری ابراز میکنن
  • آکرونیا IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    10 2
    من دیروز همون اوایل صبح دیدم که چندتا از همین خبرگزاریای جریان خاص این خبرو به طورهاهنگ کار کردند ,چیزی از اصل ماجرا نمی دونستم ولی مطمئن بودم یه کاسه ای زیر نیم کاسشونه و حرف حق رو نمیزنند .خدا لعنت کنه تمام منافقان را
  • آکرونیا IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 0
    من دیروز همون اوایل صبح دیدم که چندتا از همین خبرگزاریای جریان خاص این خبرو به طورهاهنگ کار کردند ,چیزی از اصل ماجرا نمی دونستم ولی مطمئن بودم یه کاسه ای زیر نیم کاسشونه و حرف حق رو نمیزنند .خدا لعنت کنه تمام منافقان را
  • حی US ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    30 3
    اینم هجمه نوعی فراربه جلو‌ ...است .حالا که دارد تک تک پیش بینی های رهبری در مورد برجام وامریکا عیان میشه این جریان درحال فراز رسوایی است وگرنه خودشان باجاسوسهای نفوذی و خودیشان دارند اطلاعات کامل میدهند .کدام عاقلی الان شک ندارد که رفتار... خودش بخشی از پازل آن طرف آب است.درواقع. ... نقشه. دوم میرحسین موسوی برای ختم انقلاب است
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    7 1
    مشکل سریال گاندو است
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    19 2
    وقتی در فیلم گاندو تمام مصادر جاسوسی و ایران فروشی را افشا میکنید باید منتظر حمله آنها هم باشید
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 1
    مشکل آینها سریال گاندو می باشد
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    0 0
    موافقم با مشرق و هرچی ضد انقلابه
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    3 2
    مشتی این سریال خیلی چیزها را روشن کرد برای ملت
  • شیش IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    2 1
    مشکل آینها سریال گاندو می باشد
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    2 0
    رسانه‌های منتقد به گزارش صداوسیما با دستپاچگی گِرا به دشمن داده‌اند، نه «سلام صبح بخیر» با ارائه یک گزارش رسانه‌ای. اما کار به همین‌جا هم ختم نمی‌شود. سایت جماران متأسفانه با بازتاب پیام توئیتری تانکرترکرز، عملاً بار دیگر در بازی این وب‌سایت (که اتفاقاً خود جماران آن را «یک سایت غیرموثق» توصیف می‌کند) ایفای نقش کرده است
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 2
    لعنت بر شما مشرقی ها که دنبال بهانه اید برای زدن صداوسیما
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    0 0
    خاک بر سرت
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 0
    سایت جماران متأسفانه با بازتاب پیام توئیتری تانکرترکرز، عملاً بار دیگر در بازی این وب‌سایت (که اتفاقاً خود جماران آن را «یک سایت غیرموثق» توصیف می‌کند) ایفای نقش کرده است
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    0 0
    خبرها راسته یعنی
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    0 0
    به نظر باید بیشتر فکر کرد درباره اش
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    0 0
    به نظر باید بیشتر فکر کرد درباره اش
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    0 0
    سمیر مدنی اصالتاً کویتی و ساکن استکهلم، پایتخت سوئد هم باید دید
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 0
    وق‌زدگی آمدنیوز درباره به صداوسیما جالب بود
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    0 0
    موافقم
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    0 0
    کامبیز هم خوب بود
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 0
    روزنامه فایننشال تایمز انگلیسی هست سایت فرارو به دروغ زده آمریکایی هست
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    3 2
    به کوری چشم دشمن و اصلاح طلبان میفروشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس