افزایش جمعیت

ترکیه در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، با بحران جمعیتی با ابعاد محدودتر مواجه است، اما سال هاست برای مقابله با مشکلات جمعیتی آینده، سیاست‌های تشویقی را اتخاذ نموده است.

به گزارش مشرق، ترکیه به عنوان کشوری اروپایی-آسیایی مختصات جمعیتی نسبتاً متفاوتی را نسبت به کشورهای اروپایی دارد. با اینکه ترکیه از سال ها پیش درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را داده، اما هنوز این درخواست پذیرفته نشده و از طرفی، بسیاری از ساختارهای این کشور اعم از ساختارهای فرهنگی بیشتر به کشورهای آسیایی شبیه است.

بیشتر بخوانید:

چرا باید به "فرزندان با مادر ایرانی" تابعیت داده شود؟

از سال ١٣٣۵ تا ١٣٩۵ چقدر به جمعیت کشور اضافه شد؟

اغلب کشورهای اتحادیه اروپا هم اکنون با بحران جمعیتی قابل توجهی دست و پنجه نرم می کنند. اما به نظر می رسد ترکیه به اندازه اروپایی ها دچار مشکل جمعیتی نیست. گرچه روند تغییر ساختار جمعیتی در ترکیه نیز مطلوب نیست و نرخ باروری رو به کاهش و میانگین سنی فزاینده حاکی از تولد بحران جمعیتی در این کشور است.

نرخ باروری برابر با حد جانشینی

جمعیت ترکیه با روند تقریباً ثابتی همواره در حال افزایش بوده و از ۲۴ میلیون نفر در سال ۱۹۵۵ به حدود ۸۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ رسیده است. نرخ باروری این کشور در سال ۱۹۵۵، ۶.۶۹ بوده است؛ مقداری بسیار بیشتر از نرخ باروری در کشورهای اروپایی و متضمن اختلاف قابل توجهی نسبت به حد جانشینی.

با این حال نرخ باروری ترکیه در سال ۲۰۱۶ به ۲.۱ رسیده که دقیقاً برابر با حد جانشینی است. این مقدار تا اکنون نیز ثابت مانده است. با وجود تطابق نرخ باروری با حد جانشینی در ترکیه، برخی سیاستمداران از کاهش این شاخص ابراز نگرانی کرده اند.

برنامه ریزی برای افزایش جمعیت پیش از رسیدن به اوج بحران جمعیتی

میانگین سنی به عنوان یکی دیگر از مهم ترین شاخص های جمعیتی، در سال ۱۹۵۵ کمتر از ۲۰ سال بوده و اکنون به ۳۰.۲ سال رسیده است. لازم به ذکر است همین مقدار نیز در مقایسه با اروپایی ها چندان بحرانی محسوب نمی شود. از طرفی ترکیه در سال ۱۹۵۵، بیستمین کشور پر جمعیت جهان محسوب می شده اما هم اکنون هفدهمین کشور پرجمعیت محسوب می شود. بنابراین می توان گفت سرعت رشد بحران جمعیتی ترکیه در مقایسه با برخی کشورهای دیگر زیاد نبوده است. اما دولتمردان ترکیه با وقوف به اینکه مقابله با بحران جمعیتی با اقدامات دفعی و مقطعی کوتاه ممکن نیست، از هم اکنون سیاست های لازم را برای نگه داشتن جمعیت در حد مطلوب اخذ نموده اند.

پس از اینکه بررسی ها میانگین سنی ترکیه را بیش از ۳۰ سال نشان دادند، اتخاذ سیاست های تشویقی برای معکوس نمودن روند نزولی نرخ باروری آغاز گردید. دولت ترکیه از این بیم دارد که پیری جمعیت، ترکیه را نیز مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته اروپایی دچار کاهش نیروی کار و رشد هزینه های رفاهی نماید.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور سال ها مردم را به داشتن حداقل ۳ فرزند تشویق نموده و از ۲۰۱۳ نیز، این مقدار مطلوب را به ۵ فرزند تغییر داده است. این توصیه مشهور اردوغان نقشی محوری را در فرهنگ سازی در حوزه جمعیت در ترکیه ایفا کرده است.

سیاست‌های دولت ترکیه در حمایت از افزایش جمعیت و فرزندآوری

علاوه بر اقدامات کلی دولت ترکیه که در جهت تسهیل فرزندآوری انجام می شود، این کشور سیاست های تشویقی ویژه ای را نیز وضع نموده تا خانواده ها را به فرزندآوری بیشتر ترغیب نماید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

از سال ۲۰۱۵، دولت ترکیه در ازای اولین فرزند هر خانواده ۳۰۰ لیره، در ازای دومین فرزند ۴۰۰ لیره و برای سومین فرزند ۶۰۰ لیره پاداش می دهد.


مادران شاغل در ادارات دولتی در زمان مرخصی بدون حقوق پس از زایمان می توانند از ترفیع رتبه بهره مند شوند.


پس از پایان مرخصی زایمان، مادران تک فرزند دو ماه، دو فرزند، ۴ ماه و مادران دارای سه فرزند یا بیشتر، ۶ ماه حق دارند به صورت پاره وقت کار کنند و در تمام این مدت حقوق خود را به صورت کامل دریافت خواهند نمود.


مادرانی که می خواهند تا زمان ورود به مدرسه از فرزندان خود مراقبت کنند می توانند به دلخواه تا ۳۰ ساعت در هفته کار کنند تا از زندگی حرفه ای خود نیز جدا نشوند.


منبع: مقاومتی‌نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    4 0
    ايرانيهای مهاجربه ترکیه جبران می‌کنند.
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    3 2
    آره ولی کشور ما درگیر چند بحران مختلفه و مردمش توان فرزند اوری بیشتر ندارن
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    2 1
    به جای اینکه مدام منتظر ما باشید که افزایش جمعیت بدیم و بچه هایی مثل خودمون تولید کنیم خودتون دست به کار بشید.والا اکثرتون دو تا بچه دارید مدام هم زن و مردتون تو فضای مجازی ولو اند.خب برید جمعیت تولید کنید.والا
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    5 2
    دهه60 در مدرسه 4نفر روی یک میز مینشست دهه 60در دانشگاه مجبور شد سهمیه ای از هر4نفر یک نفر قبول بشه بره چون زیاد بودیم دهه60 با بیکاری مواجه شد چون جمعیت زیادی بودیم دهه60 در جنگ به دنیا اومد دهه60 محدودیتها دید دهه60 کلا زجر کشید برای همین شعورشون میرسه که اولا ازدواج نکنن و اگر متاهل شدن یه بچه رو مثل خودشان بدبخت نکنن برای کدوم آینده؟کدوم کار؟کدوم اقتصاد؟کدام آزادی بچه دار شویم؟؟؟؟
  • AU ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    6 1
    دولت تدبیر و امید همچنان دنبال بازی برجام و ....
  • NL ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    5 0
    این جا هم میگن بچه بیارید خدا میرسونه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس