ظریف روحانی

مقامات ارشد دولت و از جمله آقای ظریف بارها اعلام کرده بودند که هدف اصلی برجام، لغو کامل و یکباره تحریم‌هاست اما بعد از کلاه اروپا و آمریکا برسر برجامیون، به دنبال دستاوردسازی برای پیکر برجام هستند.

سرویس سیاست مشرق - «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه- ۱۰ تیر ۹۸- در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن گفت: «آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که جمهوری اسلامی ایران با توافق برجام از زنجیرهایی که به دست آن زده شده بود آزاد شده و توانسته در منطقه پیشروی کند، حضورش را افزایش داده است و قدرت و نفوذش را در منطقه بالا ببرد و همزمان آمریکایی‌ها هر روز در صحنه بین المللی منزوی‌تر شدند».

بی دستاوردی برجام موجب شده است تا دولتمردان، هر چند وقت یکبار موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف را به نام برجام بزنند!

چندی پیش آقای روحانی در دیدار با جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر-اردیبهشت ۹۸- گفته بود:

«در سال ۹۴ به توافقی دست یافتیم که توانست شرایط اقتصادی کشورمان را کاملاً تغییر دهد. به واسطه این توافق سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در کشور شروع و پروژه‌های عظیمی افتتاح شد که از آن جمله می‌توان به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد که به واسطه آن در بنزین خودکفا شدیم و این برجام بود که زمینه تکمیل ستاره خلیج فارس را فراهم کرد چرا که احداث این پروژه قبل از برجام آغاز شده بود، اما چرا افتتاح نمی‌شد؟ تمام پمپ‌هایی که برای تکمیل ستاره خلیج فارس نیاز بود، تحت توقیف و تحریم بودند و با افتتاح پروژه ستاره خلیج فارس همه پیمانکاران صراحتاً اذعان می‌کردند که این پروژه را آنها نساختند بلکه آن را برجام ساخت و اگر برجام نبود چه بسا ساخت آن ۱۰ یا حتی ۲۰ سال دیگر به اتمام می‌رسید».

این اظهارنظر رئیس جمهور در حالی بود که پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تلاش جهادی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ساخته شد. قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران ساخت این پالایشگاه را در اوج تحریم‌ها در دولت نهم شروع کرد و در مقطع فعلی، علیرغم کم‌توجهی دولت، آن را به سرانجام رساند.

اگر برجام نبود، داعش بود!

حال آقای ظریف قدرت منطقه‌ای ایران که نتیجه مجاهدت مدافعان حرم و مرهون خون شهداست را دستاورد برجام جا زده است!

اما این اولین بار نیست که قدرت منطقه‌ای ایران، دستاورد برجام جا زده می‌شود.

روزنامه اصلاح طلب آرمان - آذر ۹۶- در در یادداشتی با عنوان «برجام و پیروزی بر داعش» نوشته بود: «پیروزی بر داعش در بخش مهمی حاصل گشایش‌های اقتصادی و سیاسی ناشی از برجام بوده است. اگر برجام نبود، داعش بود»!

روزنامه ایران (ارگان دولت) نیز- دی ۹۷ - در مطلبی با عنوان «برگ‌های بازی ایران» نوشته بود: «برجام به‌عنوان دستاورد مهم دولت روحانی که همواره از آن به‌عنوان ضامن امنیت ایران، منطقه و بین‌الملل یاد می‌شود، فراهم‌کننده فرصتی بود تا ایران از موقعیت حساس خود با هدف کاستن از بحران‌های درهم تنیده منطقه و در رأس آن مبارزه با گروه‌های تروریستی بهره گیرد. جمهوری اسلامی با طراحی یک سیاست مثبت و مؤثر در مبارزه با تروریسم، افراطی گری و ایجاد صلح و امنیت در منطقه کوشید مانع از عمیق‌تر شدن دامنه خشونت‌های تروریستی و سرایت آن به کشورهای دیگر شود»!

همچنین روزنامه همشهری (ارگان شهرداری تهران) - دی ۹۷ - در مطلبی نوشته بود: «برجام ضمن تغییر تصویر و وجهه کشور در عرصه بین‌الملل، با غیرامنیتی کردن ایران سبب شد تا ایران... در جهت مدیریت بحران‌های منطقه‌ای مطابق با منافع و امنیت ملی کشور اقدام کند که آثار مثبت به رسمیت شناخته شدن نقش ایران در ثبات منطقه در پرونده‌های باز منطقه‌ای از جمله سوریه، عراق، یمن و افغانستان بخوبی قابل مشاهده است»!

روزنامه اصلاح طلب قانون نیز- بهمن ۹۶- در گزارشی با عنوان «الگوی ماندگار و مشکل‌گشای برجام» نوشته بود: «تیم مذاکره‌کننده ظریف در ابتدای دولت یازدهم با مخابره پیامی جدید به دنیا، موجبات تغییر سیاست دیپلماتیک روسیه، چین، ترکیه و اتحادیه اروپا و…را فراهم آورد. این رویکرد جدید، ضمن خروج دولت از انزوای دیپلماتیک، شرایط ایران در دفاع از ملت مظلوم سوریه و عراق و حمایت از جبهه مقاومت را به‌شکل چشمگیری بهبود بخشید و همه معادلات دولت اوباما را در منطقه به‌نفع ایران تغییر داد».

فضاسازی رسانه‌های اصلاح طلب در نسبت دادن قدرت منطقه‌ای ایران به برجام در حالی است که در اواخر آبان ۹۶، با مقاومت و مجاهدت‌های شبانه‌روزی و نثار خونهای هزاران شهید مدافع حرم از ایران و حزب‌الله لبنان و فاطمیون افغانستان و حیدریون و حشدالشعبی عراق و زینبیون پاکستان و بسیج مردمی سوریه، «وعده صادق» نابودی شجره خبیثه داعش محقق شد و فرزندان مقاومت به فرماندهی سردار حاج قاسم سلیمانی، پس از ۷ سال، در نبرد دشوار و پیچیده‌ای پیروز شدند که تحلیلگران ارشد و اندیشکده های آمریکایی آن را جنگ جهانی سوم خوانده بودند.

دفاع از حرم، معنا ندارد!

محور مقاومت با یقین به وعده الهی و با مجاهدت خستگی ناپذیر و اعتماد به جوانان مؤمن و انقلابی در کنار بی اعتمادی مطلق نسبت به آمریکا و شرکای واشنگتن، کمر داعش را در منطقه شکسست. این در حالی بود که پیش از آن اصلاح طلبان به دفعات اعلام کرده بودند که حضور نظامی ایران در سوریه منطقی و قابل قبول نیست! و باید با راه و روش دیپلماسی، با مسأله داعش برخورد کرد.

در همین رابطه، «محمد رضا خاتمی» از نمایندگان مجلس ششم و از اعضای شورای مرکزی حزب منحله مشارکت نیز- تیر ۹۶- در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «اصولاً اصلاح‌طلبان معتقدند که راه و روش دیپلماسی جواب می‌دهد. مسئله اصلی این است که آیا حضور نظامی ما در سوریه منطقی و قابل قبول است یا نه؟ از نظر اصلاح‌طلبان این حضور نظامی خیلی معنا ندارد. البته این تبلیغات و شعار وجود دارد که اگر ما آن‌جا نجنگیم باید با آن‌ها در شیراز و اصفهان بجنگیم. البته من نمی‌دانم این چقدر واقعیت داشته باشد»!

«غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب کارگزاران نیز- اردیبهشت ۹۶- در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «نزنید این حرف‌ها را؛ غیرت دینی آیا این است که به اسم حالا دفاع از حرم و فلان و این‌ها. آقا جان! ما هم دلمان می‌خواهد در سوریه و لبنان و یمن و همه این‌جا صلح برقرار شود. دفاع از مظلوم شود. شیعیان آن‌جا تقویت بشوند. ولی آیا این کار فقط با پول دادن و اسلحه خریدن و کشتن و زدن این‌ها حاصل می‌شود؟ این دولت با غیرت دینی می‌گوید که بذارید ما از توان دیپلماسی برای حل مسائل منطقه استفاده کنیم. توان دیپلماسی بزرگان دیپلماسی که شش تا ابرقدرت را جلوی خودش بنشاند و بزرگ‌ترین مسئله تحریم که شورای امنیت بوده را حل بکنه می‌تواند با توان دیپلماسی بیاید این مسائل را حل کند»!

همچنین «مصطفی تاجزاده» از محکومین فتنه ۸۸ – بهمن ۹۵- گرد و غبار در خوزستان را به مدافعان حرم ربط داده و نوشته بود: «وقتی حفظ اسد مهم‌تر از پاسداری از خوزستان شد، دیدن چنین وضع ناگواری نیز دور از انتظار نبود. دلواپس خوزستانیم»! تاجزاده پیش از این مدعی شده بود که سوریه هم برجام می‌خواهد!

پیش‌تر آمریکائی‌ها اعلام کرده بودند نابودی داعش و گروههای تروریستی بین ۲۰ تا ۳۰ سال طول می‌کشد و سردار قاسم سلیمانی فرمانده پیروز مقاومت که آمریکایی‌ها او را به اسم ژنرال سلیمانی می‌شناسند، کار داعش را ۲۴ سال زودتر از برنامه ریزی آمریکایی‌ها به پایان رساند و محاسبات و برنامه ریزی آمریکایی‌ها را از بین برد و با این پیروزی به شهادت مجله نیوزویک، پیش از آنکه داعش را زیر پا بگذارد، هیمنه آمریکا را شکست.

سردار حاج قاسم سلیمانی - تیر ۹۶- گفته بود: «برخی اوقات ما از راه دیپلماسی اقداماتی می‌کنیم که اقدامات خوبی هم هست اما برخی گره‌ها و مشکلات فقط با دیپلماسی حل نمی‌شود و آنجا اتفاقات دیگری است که از همه رفتارهای دیپلماسی معمولی عبور می‌کند، درها را می‌گشاید، پیوندها را ایجاد و یخها را ذوب می‌کند و اخوت و صمیمیت ایجاد می‌کند و خون شهید نصیری (از شهدای مدافع حرم) از این خونها بود».

دستاوردسازی برای «تقریباً هیچ»

مقامات ارشد دولت و از جمله آقای ظریف بارها اعلام کرده بودند که هدف اصلی برجام، لغو کامل و یکباره تحریم‌هاست. در حقیقت قرار بود که به ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای، تمامی تحریم‌های ضدایرانی لغو شوند و نه تعلیق. همچنین قرار بود با اجرائی شدن برجام، صدها میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان که بلوکه شده است، آزاد شود، گشایش اقتصادی ایجاد شود، روابط تجاری که لازمه آن گشایش «ال‌سی» در بانک‌های خارجی است از بن‌بست خارج شود، چرخ معیشت مردم همراه با سانتریفیوژها به چرخش درآید، سرمایه‌گذاری خارجی صورت پذیرد، تورم از میان برداشته شود و تولید از رکود خارج شود اما به دلیل رعایت نکردن قاعده «توازن تعهدات»، «هم زمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش‌بینی برگشت‌پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد که قاعده عقلی هر قرارداد عادی حقوقی است، برجام نتوانست برآورده‌کننده این شعارها باشد و به همین دلیل هیچ دستاوردی برای مردم ایران نداشت.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه سابق انگلیس- اردیبهشت ۹۷- در یادداشتی در نیویورک‌تایمز نوشته بود: «برجام دستبندی بر دست ایران است و نباید آن را باز کرد».

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، بی دستاوردی برجام موجب شده است تا دولتمردان، هر چند وقت یکبار موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف را به نام برجام بزنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    تا قبل از برجام و ظریف و روحانی از سوریه فقط چند تا محله در دمشق اطراف کاخ بشار اسد مونده بود بقیش افتاده بود دست مخالفان.عراق هم که افتاده بود دست داعش یمن هم دست منصور هادی بود
    • امیر IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
      24 5
      ادمی که خوابه بیدار میشه ولی ادمی که خودشو بخواب زده نه. شما هم برو به مریم جان رجویت برس که بس مثل تو امید بست به این حرفا سرطان گرفته و داره به درک واصل میشه
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    22 5
    خخخخخ اینا کی می خوان از رو برن خدا میدونه
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    23 4
    نتیجه خنده با ماده گرگها ( موگرینی، وندی شرمن) خبیث می شود خفت ملت بزرگ ایران .
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    18 11
    برجام خسارت محضی که دنبال خلع سلاح موشکی ایران است قدرت افزایی اش هم برای همان دشمنان ایران است
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    16 4
    ماهم از خدامون بود تحریم ها برداشته بشه ولی یه پسر 15 ساله هم میدونست که عمرا بردارن
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
      1 0
      یه بچه ابتدایی هم میدونست امریکا میزنه زیرش.
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    20 5
    کاش فیلمی هم از اشراف اصلاح طلب میذاشتی که همونشب امضای برجام با چه عُجب و غرور و تبختری پشت تریبون اومدن و از این معجزه قرن و نسخه رستگاری مملک سخن گفتن . جان کری هم چند تا گلابی برای تضمین انداخت رو ننگنامه
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    17 10
    به نظر من هر دو
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
      5 3
      مخصوصاً خرجام هسته ایی که فاز بعدیش خرجام منطقه ای بود
  • محمد IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    19 2
    اگر واقعا در برجام بندی به نام ماشه وجود دارد که اگر ایران خواست جلوی بد عهدی کشورهای دیگر واکنشی نشان دهد تمام تحریم های قبلی را برگرداند باید کسانی را که برجام را امضا کرده اند را به علت خیانت محاکمه کرد و بگونه ای مجازات کرد که درس عبرتی برای آینده گان شود
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    11 18
    یه کبوتر داشت پرواز میکرد. بال چپ به بال راست گفت من هستم که دارم می پرم. بال راست هم اینو میگفت. خلاصه دعواشون شد و پرهای همدیگه را کندند. یه دفعه کبوتر سقوط کرد و جان سپرد. اینو به مشرقیان میگم: شما بال چپید یا راست؟ مسلما هر دو نیستید.
  • FI ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    11 3
    آقای ظریف با همین منطق و اشتباهات و همین نوع حرفها بود که برجام را هم تحمیل کردند به کشور؟! آنهم برجامی که صنعت هسته ای و فضایی کشور را نیمه تعطیل کرد و بهانه های بیشتری را بدنبال خود آورد و در آخر هم معلوم شد که طرف های غربی همه دروغ گفتن کلاهبرداری کردن و به قول و قرارداد خود پایبند نیستند.همه چیز را بردند هیچی هم ندادند این شد برجام.
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    7 2
    برجام باغ سیب وگلابی...... کی پر واز کردی رفتی واشنگتن.... ‌۲...برجام چه قدرتی داره.. کمپوت سیب. وگلابی...
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    7 6
    اگر برجام نبود خورشید و ماه ستارگان نبودن این برجا بود که آفتاب تابان گل بلبل و گلابی گیلاس به ملت شریف و نجیب ایران هدیه کرد این موهبت الهی بود که نشیب هیچ ملتی نمی شد،منتها خدا خواست که نصیب ملت بدبخت وستم دیده ایران شود و این گل و بلبل به وجود آید.
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    11 2
    قدرت منطقه ای ایران،مرهون خون شهدای مدافع حرم است
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    7 3
    واقعا پررو تشریف دارند این آقایون
  • FI ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    3 3
    مشرق کاربران این هم شعر برایتان مینویسنند همه را پخش میکنید ولی نظرهای من را سانسور میکنید چرا؟آیا چوب تر به شما فروختم؟
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    7 3
    برجام تو داعش از بین بردی... ‌.‌‌‌..ناقلا بیا بگو چجور ی......خنده آور تر ازین حرف مگه پیدا میشه.. که برجام خطر داعش از بین برده باشد
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    2 1
    قیافه ی ظریف رو تو عکس ببینید ! انگار اومده دیپلمات بازی :|
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    11 0
    درود بر سردار رشید اسلامی،حاج قاسم سلیمانی
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    5 3
    ما را مدافعان حرم آفریده اند
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      1 0
      شرک نگو. خالق و آفریدگار ما، خداوند بلند مرتبه است.
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    3 2
    ما با دنیا دعوا نداریم! شما کله خرابید
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    9 5
    برجام هیچ دستاوردی برای ایران نداشت
  • علی IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    4 5
    به نظر کارشناسان دنیا قدرت نظامی بدون دیپلماسی بی فایده یا کم فایده است ... به نظر من هم برجام با همه نواقص طبیعی اش کمک زیادی به کشور بوده و الان هم هست ...هم برجام و هم قدرت نظامی و مقاومت باعث قدرت کشور هستند.... مشروعیت ایران در چشم غالب کشورها نتیجه برجام است وگرنه به ناحق اجماع جهانی بر علیه ما بود....
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      1 2
      اجماع جهانی علیه ایران عملا از هم پاشیده بود که رفتیم زیر بار خیانت برجام.کاش یک تار موی سعید جلیلی توی تن تیم دیپلماسی فعلی بود
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    3 3
    ای ولله. آقا محمد..برجام که بنا بود خورشید تابان بشه. وایران گلستان بکنه. همه چیز با خودش. به فضا برد....اما برجامیون هنوز در توهم. به سر میبرند.. اگریک روزی دادگاهی تشکیل بشه واینها .محاکمه بشوند. عالی می شه
  • AU ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    0 0
    برجام جز یک پوسته چیزی ازش نمونده، ظریف نمیخاد قبول کنه با برجام بازیش دادند.
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    2 5
    مدافعان حرم موضع ایران را در سوریه محکم می کنن و با اسراییل می جنگن و برجام هم، تشت رسوایی آمریکایی را فرو ریخت و ترامپ را بی آبرو کرد و اونو به التماس انداخته. پس قدرت منطقه ای ایران هم از مقاومت هست و هم از روشنگری. بنظرم درسته که برجام آب نیاورد، ولی روشنگری کرد. هم برای ایرانی ها و هم برای جهانی ها.
  • DE ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 3
    مقامات ارشد دولت.... بارها اعلام کرده بودند که هدف اصلی برجام،بالمره و در یک روز گرفتن کاپ اخلاق است و تولید سیب و گلابی و لغو دیوار در پیاده رو و خارج کردن کشور از سایه جنگی ودادن پاسپورت به عزت خانم.کودوم تحریم؟تحریمها با اصلاح طلبچی ها باهم میرن.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 1
    اجماع جهانی علیه ایران عملا از هم پاشیده بود که رفتیم زیر بار خیانت برجام.کاش یک تار موی سعید جلیلی توی تن تیم دیپلماسی فعلی بود
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 1
    اجماع جهانی علیه ایران عملا از هم پاشیده بود که رفتیم زیر بار خیانت برجام.کاش یک تار موی سعید جلیلی توی تن تیم دیپلماسی فعلی بود
  • رضایی IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 2
    تائید برجام با ان شرایط و بدون تضمین کافی و بدون کارشناسی لازم ظلم و خیانتی بود از طرف دولت و مجلس به مردم ایران
  • محسن IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    0 0
    خدایا این دوسال دیگه را به ثانیه تبدیل کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس