آخرین دختر - کتاب کوچه - کراپ‌شده

نادیا بعد از فرار به اقلیم کردستان، در قالب یک طرح حقوق بشری به آلمان می‌رود و تحت درمان قرار می‌گیرد. به مرور هم تبدیل می‌شود به یک فعال حقوق بشری. سال گذشته هم برنده جایزه صلح نوبل شده.

به گزارش مشرق، محمدصادق علیزاده، دبیر فرهنگی روزنامه جام جم و از فعالان حوزه کتاب درباره کتاب «آخرین دختر» یادداشتی نوشت که چنین است:

همین که داعش بیفتد به جان فرقه‌ای به نام ایزدی‌ها و در ادامه هم دختران و زنان جوان‌شان را به بردگی ببرد، فی‌نفسه آنقدر درام و تراژیک هست که نیازی به پیازداغ رسانه‌ای نداشته باشد. یک موقعیت دهشتناک انسانی که به شدت کنتراست پیدا می‌کند با وضعیت امروز بشر. اجازه بدهید همین‌جا توقف کوچکی داشته باشیم.

وقتی به سمت چنین کتاب‌هایی می‌روید باید تاب این کنتراست اخلاقی و انسانی را داشته باشید. عمق فاجعه به شدت بالاست. این را از این باب گفتم که اگر تصمیم گرفتید سراغ «آخرین دختر» بروید، قبلش به تن اعصاب و روان‌تان، زره پولادین بپوشانید تا دست به دست شدن متعدد این برده‌های جنسی و تجاوزهای متعدد فردی و گروهی به آنها، اذیت‌تان نکند. این یک!

دو دیگر آنکه با وجود نکته قبل اما راوی، روایت روان و درخشانی هم از بافت زندگی جامعه محدود و کوچک ایزدی‌ها در شمال عراق دارد. به جرات می‌شود گفت خواندن صد صفحه اول کتاب، شناخت خوبی به مخاطب می‌دهد در مورد ایزدی ها و رسم و رسومات و زندگی‌شان و ایضا روابط و تعاملاتی که با کردهای مسلمان دارند و همسایگان سنیِ عرب زبان‌شان.

سوم آنکه راوی بعد از اسارت وارد مرحله روایت از درون داعش می‌شود و بعضی ساختارها و قواعد و اخلاقیات خاص‌شان به تصویر می کشد. از توضیح و تفصیل نوع نظام اداری گرفته تا نوع رفتارهایی که در اندرونی با دختران ایزدی دارند و مسائل داخل منزل و حتی سلائق جنسی‌شان. از این جهت می‌شود گفت زاویه خوبی به درون داعش باز می‌کند؛ چه آنهایی که به ایدئولوژی داعش معتقدند چه آنهایی که از سر جبر روزگار تن به سلطه آنها داده‌اند. جالب آنکه فرار راوی هم در نهایت با کمک افرادی از جنس دوم رقم می‌خورد.

نادیا بعد از فرار به اقلیم کردستان، در قالب یک طرح حقوق بشری به آلمان می‌رود و تحت درمان قرار می‌گیرد. به مرور هم تبدیل می‌شود به یک فعال حقوق بشری. سال گذشته هم برنده جایزه صلح نوبل شده. توی صفحه اینستاگرامش بالا و پایین می‌رفتم که متوجه شدم یک سال است ازدواج کرده. اگر درباره جامعه ایزدیان سوال و ابهامی دارید این کتاب پیشنهاد خوبی است. ناشرش هم انتشارات کتاب کوچه است. ترجمه‌شان هم خوب است و روان. نادیا مراد اسم کتاب را آخرین دختر گذاشته تا شاید با گسترش مبارزه با تکفیری‌ها، آخرین دختری باشد که چنین تجربه‌هایی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس