کد خبر 971265
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
سازمان لیگ

الزام‌های سازمان لیگ برای استانداردسازی ورزشگاه‌های میزبان لیگ برتر نوزدهم مسئولان ۱۶ تیم لیگ برتری را برای رفع اشکالات به تکاپو انداخته؛ آیا تیمی از میزبانی حذف می‌شود؟

به گزارش مشرق، چند روز قبل بود که سازمان لیگ فوتبال با انتشار اطلاعیه ای شروط خود برای برگزاری مسابقات در ورزشگاه‌های شهرهای مختلف لیگ برتر را اعلام کرد. شاید در نگاه اول اعلام این شروط چندان جدی گرفته نشد، اما مسئولان برگزاری مسابقات در راستای استانداردسازی و تجهیز ورزشگاه‌های میزبان لیگ برتر قصد دارند سخت گیر‌ی های خود را ادامه دهند.


در چنین شرایطی مسئولان سازمان لیگ و برگزاری مسابقات سفرهای خود به شهرهای مختلف برای بازدید از امکانات ورزشگاه‌ها را شروع کرده اند و قرار است به همه شهرها سفر کنند. به عنوان نمونه آنها امروز به مشهد سفر کردند و قرار است فردا نیز به شهرستان جم بروند تا امکانات ورزشگاه را مورد بازبینی قرار بدهند.


شروطی که سازمان لیگ برای استانداردسازی ورزشگاه‌های میزبان بازی‌های لیگ برتر اعلام کرده، بیشتر به مسائل ایمنی و امنیتی و خدمات عمومی آنها برمی گردد. این شرایط شامل نصب صندلی و شماره گذاری، بلوک بندی ورزشگاه، ایمن سازی راهروها، ورود و خروج در شرایط عادی و اضطراری، نصب دوربین‌های مدار بسته، ایجاد اتاق نظارت و کنترل، سیستم اطفای حریق، پیش بینی تخلیه اضطراری، محوطه سازی پارکینگ‌ها، ایجاد یا تقویت امکانات رفاهی تا قبل از برگزاری مسابقات فصل پیش رو و گیت گذاری مبادی ورودی ورزشگاه‌ها است. از طرف دیگر بلیت فروشی نیز باید از سال اینده در همه ورزشگاه‌ها طبق الزام‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا باید به صورت الکترونیکی و اینترنتی انجام شود.


در چنین شرایطی می‌شود گفت تقریباً همه ورزشگاه‌هایی که در لیگ هجدهم میزبان مسابقات لیگ برتر بودند نقص‌هایی دارند که باید تا شروع مسابقات لیگ نوزدهم این مشکلات برطرف شود و در غیر اینصورت حق میزبانی از آنها گرفته می‌شود. البته برخی ورزشگاه‌ها مشکلات کمتری دارند اما برخی دیگر از نظر امکاناتی در سطح پایینی هستند که به نظر می‌رسد اگر می‌خواهند میزبانی خود در لیگ نوزدهم را نیز حفظ کنند، کار پیچیده ای در پیش داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

قرعه‌کشی لیگ برتر نوزدهم به تعویق افتاد

 


در این گزارش به بررسی وضعیت ۱۴ ورزشگاهی که قرار است میزبان بازی‌های لیگ برتر باشند، پرداخته شده است:

**ورزشگاه آزادی تهران؛ یک استثنا با اشکالات جزئی

بی تردید ورزشگاهی که از حالا مشخص است مجوز میزبانی از لیگ برتر را می‌گیرد، ازادی است. ورزشگاه پیر پایتخت که در مقاطع زمانی مختلف مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفته، به استانداردهای فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا بسیار نزدیک است و به همین خاطر با رفع برخی اشکالا جزئی، مشکلی برای میزبانی نخواهد داشت. آزادی تنها ورزشگاهی بود که سال گذشته نیز بلیت فروشی مسابقاتش به صورت اینترنتی انجام شد و از سوی دیگر با نصب چند دوربین مدار بسته و استفاده از شماره صندلی‌هایی که تاکنون به کار کسی نیامده، می‌تواند خیلی راحت استانداردهای جهانی را به دست آورد.

**این ۷ ورزشگاه با کمی تغییر مجوز می‌گیرند

ورزشگاه‌های یادگار امام تبریز (تراکتور)، بنیان دیزل تبریز (ماشین سازی)، نقش جهان اصفهان (سپاهان)، فولادشهر اصفهان (ذوب آهن)، فولاد آره نای اهواز (فولاد)، امام رضا (ع) مشهد (پدیده) و شهید بهشتی بوشهر (شاهین) ۷ ورزشگاهی هستند که نسبت به سایر ورزشگاه‌ها اشکالات کمتری دارند. همه این ورزشگاه‌ها در بحث صندلی گذاری مشکلی ندارند و فقط باید شماره گذاری صندلی‌هایشان صورت بگیرد، اما برخی اشکالات دربین آنها متفاوت است.


-یادگار امام تبریز:

ورزشگاه پیر شهر تبریز یکی از خطرناک‌ترین ورزشگاه‌ها در بحث ایمنی محسوب می‌شود. معماری این ورزشگاه طوری است که خندق ندارد و از سوی دیگر وجود راهروهای آهنی پرتعداد در قسمت‌های مختلف راه ورود تماشاگران به زمین را باز می‌گذارد. مشکل بعدی ورزشگاه یادگار ورودی آن است که باید تعداد درهای ورزشگاه بیشتر شود و البته در بحث گیت گذاری نیز باید اقدام شود.


- بنیان دیزل تبریز:

ورزشگاه بنیان دیزل از نظر ایمنی و امنیتی یکی از قوی‌ترین استادیوم‌های فوتبال ایران محسوب می‌شود؛ اگر مشکل شماره گذاری صندلی‌ها و گیت های ورودی این ورزشگاه حل شود، مشکل خاصی وجود نخواهد داشت و بنیان دیزل برای میزبانی از ماشین سازی گزینه اول خواهد بود.


-نقش جهان اصفهان:

اگر ورزشگاه نوی شهر اصفهان مدت زیادی از افتتاحش نمی‌گذرد، اما هنوز موارد زیادی درباره آن وجود دارد. طبقه دوم ورزشگاه نقش جهان چند ماه قبل به بادگیرها و ستون‌های جدید مجهز شد اما همچنان گفته می‌شود هوادارانی که در طبقه دوم اسکان پیدا می‌کنند در خطر جانی قرار می‌گیرند. نقش جهان یکی از معدود ورزشگاه‌هایی است که مجهز به دوربین‌های مدار بسته شده اما هنوز پارکینگ هایش ساماندهی نشده؛ اتفاقاتی که برای خودروهای پلاک تهران در بازی سپاهان و پرسپولیس رخ داد گواه این ادعا است. از سوی دیگر کنترل ورودی‌های متعدد در نقش جهان نیازمند استفاده از نیروهای انتظامی فراوان است و البته که شماره گذاری صندلی‌ها و داشتن گیت های الکترونیکی در این ورزشگاه نیز صورت نگرفته است.


-فولادشهر اصفهان:

وجود فنس‌های بلند و مستحکم جلوی جایگاه هواداران مشکلی از بابت ورود تماشاگران به زمین برای این ورزشگاه ایجاد نمی‌کند. ورودی‌های فولادشهر نیز با توجه به معماری آن چندان مساله خاصی ندارد اما صندلی‌های ورزشگاه شماره ندارد و البته که گیت های الکترونیکی در این ورزشگاه نیز نصب نشده است. اگر مشکل شماره گذاری صندلی‌ها، نصب دوربین‌های مدار بسته و گیت گذاری حل شود، فولاد شهر نیز مساله خاصی برای استفاده در لیگ نوزدهم ندارد.


-فولاد آره نای اهواز:

اگرچه اتفاقات فاجعه بار اهواز در همین ورزشگاه رخ داد، اما فولاد آره نا یکی از مجهز ترین ورزشگاه‌های ایران است. مسئولان باشگاه فولاد برای اینکه ورزشگاه اختصاصی شان را تجهیز کنند باید گیت گذاری الکترونیکی و شماره گذاری صندلی‌ها را در دستور کار قرار دهند. همچنین آنها باید تونل ورودی بازیکنان به زمین را نیز طوری طراحی کنند که فاصله نزدیک هواداران تا زمین مشکل ساز نشود و اعضای تیم‌ها بتوانند بدون اینکه خطری تهدید شان کند به داخل چمن بروند و آن را ترک کنند. فولاد آره نا همچنین به دوربین‌های مدار بسته نیز مجهز شده و یک شرکت ایرانی این کار را برایشان انجام داده است.
- امام رضا (ع) مشهد: ورزشگاه شیک شهر مقدس مشهد نیز تنها مشکلش شماره گذاری صندلی و نداشتن گیت های الکترونیکی است. امام رضا تقریباً سایر استانداردهای لازم برای میزبانی از مسابقات را دارا است و بعید است مشکل حادی برای برگزاری دیدارهای پدیده داشته باشد.


-شهید بهشتی بوشهر:

ورزشگاه تازه تاسیس شهر بوشهر هم ۳ مشکل اساسی دوربین‌های مدار بسته، نداشتن گیت الکترونیکی و شماره گذاری صندلی‌ها را دارا است. این ورزشگاه البته کمی از شهر دور است اما این مساله چون فاصله هتل تا ورزشگاه بیشتر از ۷۰ کیلومتر نیست می‌تواند میزبان بازی‌های شاهین بوشهر باشد، به شرطی که بتواند امکاناتش را اصلاح کند.

**نیاز به ایجاد تغییرات در شهرقدس و سیرجان

دو ورزشگاه میزبان تیم‌های گل گهر سیرجان، سایپا و پیکان تهران علاوه بر اینکه باید برخی مشکلات مربوط به ورودی‌ها، شماره صندلی‌ها، گیت ها و دوربین‌های مداربسته شان را حل کنند، از نظر چمن هم شرایط مناسبی ندارند.


- اختصاصی گل گهر:

چمن این ورزشگاه مصنوعی است اما بعد از صعود گل گهر به لیگ برتر مسئولان تصمیم به طبیعی سازی این چمن گرفتند. از این رو برای تعویض چمن اقدام کردند. اگر مشکل چمن ورزشگاه حل شود، مسائل مربوط به دوربین مدار بسته و سایر الزام‌های سازمان لیگ نیز قابل رفع است.


-شهدای شهرقدس:

ورزشگاه جدید التاسیس تهران شرایط امکاناتی نسبتاً مناسبی دارد. چمن این ورزشگاه البته کمی خراب شده که باید مورد ترمیم قرار بگیرد و شماره گذاری صندلی‌ها و نصب گیت های ورودی اش نیز باید در دست اقدام باشد تا مجوز میزبانی از سایپا و پیکان را دریافت کند.

**۴ شهر و ۴ ورزشگاه فاقد امکانات

سال گذشته تیم‌هایی که به شهرستان‌های جم، آبادان، مسجدسلیمان و قائمشهر رفتند از کمبود امکانات در این شهرها و ورزشگاه‌های شان گلایه داشتند. بی تردید با توجه به سخت گیر‌ی های سازمان لیگ باشگاه‌های نفت آبادان، پارس جنوبی جم، نفت مسجدسلیمان و نساجی مازندران کار سختی برای راضی کردن مسئولان برگزاری مسابقات خواهند داشت.



-تختی آبادان:

ورزشگاه پیر آبادان با توجه به نوع معماری اش سکوهایی تکه تکه دارد و همین امر امنیت آن را کاهش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین اشکالات این است که باید اطراف سکوها ایمن سازی شود تا تماشاگران خطر جانی و پرتاب شدن به پایین را نداشته باشند. ورزشگاه تختی آبادان اگرچه دارای صندلی است اما شماره گذاری انجام نشده و ورودی‌هایش نیز کم تعداد است. به عبارت بهتر هوادارانی که می‌خواهند وارد ورزشگاه شوند باید از درهای کم تعداد ورود کنند و همین امر باعث می‌شود ازدحام شدیدی جلوی درها ایجاد شود. در آبادان خبری از گیت های الکترونیکی نیست و فروش بلیت بازی‌ها به صورت اینترنتی نیز امکان پذیر نخواهد بود. همچنین دوربین‌های مداربسته و ساماندهی جایگاه‌های ویژه و خبرنگاران نیز از دیگر مواردی است که در آبادان باید مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.


-تختی جم:

اگرچه مسئولان باشگاه پارس جنوبی برای ترمیم اساسی چمن و کشت دوباره اقدام کرده اند و احتمالاً چمن این ورزشگاه برخلاف سال گذشته در لیگ نوزدهم شرایط خوبی خواهد داشت اما اشکالات زیادی در جم دیده می‌شود. ورزشگاه تختی جم صندلی گذاری نشده و هواداران در گذشته روی سکوهای سیمانی می‌نشستند. بر اساس اعلام سازمان لیگ باید عملیات صندلی گذاری ورزشگاه صورت بگیرد تا بتوان شماره گذاری انجام داد و گیت های الکترونیکی نصب کرد. اگرچه در جم امنیت همواره طوری بوده که هیچ اتفاق خاصی حتی در بازی‌های مهم نیز رخ نداده اما باید مشکلات این ورزشگاه برطرف شود تا میزبان بازی‌های پارس جنوبی باشد. از طرف دیگر در شهرستان جم هتل وجود ندارد و تیم‌ها مجبورند برای بازی با پارس جنوبی در عسلویه استقرار پیدا کنند. البته قرار است هتل شهر جم در اینده ای نزدیک افتتاح شود و مسئولان باشگاه نیز وعده کرده اند در بحث میزبانی بتوانند یکی از مهمانسراهای خوب جم را در اختیار تیم‌های میهمان قرار بدهند.


-ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر:

سکوهای روبه روی ورزشگاه قائمشهر دارای صندلی است اما سکوی جدید این ورزشگاه هنوز صندلی گذاری نشده و البته که صندلی‌های موجود نیز شماره ندارد. در قائمشهر خبری از دوربین‌های مدار بسته نیست و ورودی‌های ورزشگاه نیز تعدادش کم است. به همین خاطر باید درهای جدیدی ساخته و از طرف دیگر گیت های الکترونیکی نیز نصب شود. ورزشگاه قائمشهر همچنین نیاز به آن دارد که در سکوهای منتهی به جایگاه نیز تغییراتی داشته باشد.


- شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان:

این ورزشگاه همواره اتفاقات عجیبی را به خود دیده است. ورزشگاه مسجدسلیمان علاوه بر اینکه سکوهایش صندلی ندارد، فنس‌های آن نیز بارها شکسته شده و هواداران به داخل زمین رفته اند. از طرفی فنس‌های موجود بسیار کوتاه است و همین امر احتمال پرتاب اشیا به داخل زمین را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر ورودی‌های ورزشگاه مسجدسلیمان بسیار عجیب است به طوری که برای ورود به جایگاه‌های ویژه باید از مسیری آهنی و خطرناک رد شد و همین موضوع جان افراد را به خطر می‌اندازد. تونل‌های منتهی به رختکن‌ها و اتاق‌های دیگر نیز قابلیت کنترل پایینی دارد و باید فکری به حال این موضوع انجام شود. از سوی دیگر جای نیمکت‌ها نیز مناسب نیست و باید فکری اساسی به حال آن شود. همچنین در مسجدسلیمان خبری از دوربین مدار بسته هم نیست و گیت گذاری الکترونیکی نیز صورت نمی‌گیرد.

**آیا تیمی از میزبانی در شهر خود منع می‌شود؟

مسئولان سازمان لیگ فعلاً تمام تلاش خود را برای حل مشکلات ۱۴ ورزشگاه میزبان لیگ برتر قرار دادند اما آنها اعلام کرده بودند اگر اشکالات رفع نشود، میزبانی را از تیم‌ها می‌گیرند. اگر مسئولان سازمان لیگ روی مواضع خود پافشاری کنند می‌توانند در این باره برخی تیم‌ها را از میزبانی منع کنند اما بعید است در نهایت چنین اتفاقی رخ بدهد. حالا که حدود یکماه تا شروع مسابقات لیگ برتر نوزدهم باقی مانده باید منتظر ماند و دید چه اتفاقاتی در این خصوص رخ می‌دهد و در نهایت سازمان لیگ چگونه این موضوع را مدیریت خواهد کرد.

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس