کد خبر 970719
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
آرزوی «سوم خرداد» سایبری!

در ساحت زیست سایبری، اوضاع، بسیار اسفبار است. یا به صورت آشکار مشتاق غرب شدیم و در رفتار و فرهنگ، غرب را آمال و آرزوی خود می پنداریم یا ظاهری دین‌دار داریم و برنامه‌ریزی و توسعه را غربی شدن می‌دانیم.

به گزارش مشرق، ساعت ۴ بامداد روز پنج شنبه بعد از ورود ۷.۵ کیلومتری پهباد گلوبال هاک آمریکایی به حریم دریایی و نزدیک شدن به ۱۵ کیلومتری ساحل کشور با سامانه پدافند سوم خرداد منهدم شد. قرارگاه پدافند خاتم‌الانبیاء لحظه‌ای در رصد و ره‌گیری پهباد آمریکایی تعلل نکرد و به موقع و با اخطار، فرمان انهدام را صادر کرد. کوچکترین تعللی در این کار، یعنی دقایقی بیشتر جاسوس غول پیکر آمریکایی امنیت ملی ما را با جمع‌آوری و ارسال اطلاعات خدشه دار کند. اگر قُطر کشور را یک متر در نظر بگیریم به اندازه ۳ میکرون پهباد آمریکایی وارد حریم کشور شده است، این یعنی ایران در حوزه حفظ امنیت سرزمینی تعلل نمی‌کند.

اما سامانه پدافند سوم خرداد سایبری کجاست؟ مرزهای سایبری در ساحات مختلف مورد تعرض قرار گرفته است. در ساحت فناورانه سایبری، از اندروید، فایرفاکس، کروم تا ویندوز ۱۰ و سوئیچ‌ها و مسیریاب‌های سیسکو و فایروال‌های فورتی‌گیت و جونیپر همه درحال جمع‌آوری اطلاعات و عمل سایبری هستند. روبات‌های خزنده نرم‌افزاریِ گوگل بدون هیچ محدویتی برای افزایش رتبه جستجوی سایت‌های دولتی و عمومی با استقبال و معرفی مشتاقانه مدیران سامانه‌ها، داده‌ها را جارو می‌کنند. در ساحت زیست سایبری، اوضاع از این اسفبارتر است. یا به صورت آشکار مشتاق غرب شدیم و در رفتار و فرهنگ، غرب را آمال و آرزوی خود می پنداریم یا ظاهری دین‌دار داریم و ذهن و فکر ما غرب زنده شده است و برنامه‌ریزی و توسعه را غربی شدن می‌دانیم حتی اگر در ظاهر بگوییم ما فناوری را اخذ می‌کنیم و نه فرهنگ را، باز نمی‌دانیم فناوری غربی همان فرهنگ است این فرهنگ غرب، فناوری‌گون است.

سایبر، عالم نوپدید است که در حال هضم و نابودکردن عالم عادت شده است. فهم فعالانه و نه منفعلانه این تغییر، بازتولید ادبیات حکمرانی، راهبری و امنیت لازمه آینده‌سازی مبتنی بر چارچوب‌های و ارزش‌های دینی است. شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، ‌ ستاد کل نیروهای مسلح باید با بصیرت به خلق ادبیات مواجهه فعالانه بپردازند، زیرا «ساخت جامعه در حال سایبری شدن است» و باید آینده جامعه را بر اساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و گام دوم انقلاب اسلامی ساخت.

تعریف دقیق و عینی مرز سایبری، حریم سایبری، تهاجم سایبری، جنگ سایبری در ساحات فناورانه، زیست و حاکمیت سایبری، باز تعریف مفاهیم پایه امنیت فردی تا امنیت ملی (براساس امنیت متعالی) در عالم نوپدید، جغرافیا، سرزمین، منافع ملی و… ترسیم حکمرانی مطلوب سایبری ناظر بر حکمرانی جامعه‌ اسلامی که در حال سایبری شدن است،

آینده پژوهی روندهای علوم و فناوری‌های سایبری و جهت دهی به مراکز دانشگاهی، پژوهشی و شرکت‌ها در دستیابی به فناوری‌های نرم و سخت سایبری، نگاشت نهادی بین شورای عالی فضای مجازی (ناظر بر ساحت فناورانه و حکمرانی فناوری)، شورای عالی انقلاب فرهنگی (ناظر بر زیست سایبری شده)، شورای عالی امنیت ملی (ناظر بر امنیت و قدرت سایبری شده و حکمرانی سایبری شده) و دستگاه‌های فرهنگی (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و…) ‌، دستگاه‌های دانشگاهی و پژوهشی و دستگاه‌های مرتبط با فناوری و کالبَد سایبر برای ساخت عالم نوپدید سایبری مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و فطری در دستیابی به تمدن نوین اسلامی (تمدن استقرار انسانیت الهی که زیست طیبه را برای آحاد مردم جهان محقق می‌سازد)

نکات فوق نه همه اقدامات بلکه تلنگری است به ساختارها برای معماری نوین جامعه اسلامی بدون اغواپذیریِ سایبریِ غرب.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس