کد خبر 970597
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱
تراکتورسازی

آمارهای متریکا را در پرونده تماشاگران لیگ هجدهم مرور می‌کنیم.

به گزارش مشرق، از مسابقات لیگ هجدهم مجموعاً ۲۹۸۴۱۰۳ تماشاگر دیدن کردند. یعنی به طور متوسط در هر مسابقه لیگ ۱۲۶۹۸ تماشاگر حضور داشتند که رشد حدود سه هزار نفری را نسبت به فصل گذشته به همراه داشته است. اتفاقی که باعث شد لیگ برتر از ششمین لیگ پرتماشاگر آسیا به چهارمین لیگ پرتماشاگر برسد و در قیاس با لیگ‌های دنیا هم هفت پله صعود کرد. پرتماشاگرترین تیم لیگ هم تراکتور بود که در هر مسابقه خانگی تراکتور به طور متوسط ۴۷۳۲۰ تماشاگر حضور داشتند. آمارهای متریکا را در پرونده تماشاگران لیگ هجدهم مرور می‌کنیم.

مجموعاً دو میلیون و نهصد و هشتاد و چهار هزار و صد و سه نفر مسابقات لیگ هجدهم را از نزدیک تماشا کردند.

لیگ هجدهم نسبت به فصل قبل از حیث تعداد تماشاگر پیشرفت چشمگیری داشت. در این فصل به میانگین تماشاگران حاضر در هر مسابقه نزدیک به سه هزار نفر افزوده شد. اتفاقی که منجر به صعود هفت پله‌ای لیگ برتر در لیگ‌های پرتماشاگر فوتبال دنیا شد و در آسیا هم ایران از ششمین لیگ به چهارمین لیگ پرتماشاگر آسیا رسید.

لیگ هجدهم پرتماشاگرترین فصل ادوار لیگ برتر بود. در این فصل به طور متوسط ۱۲۶۹۶ تماشاگر در هر مسابقه حضور می‌یافتند. تداوم اقتدار پرسپولیس، خرید ستاره‌های تراکتورسازی، حضور استقلال در بالای جدول، سقوط تیم‌های کم‌تماشاگر نفت تهران و حتی سیاه‌جامگان، اضافه شدن تیم‌های پرهوادار نساجی و نفت مسجدسلیمان به لیگ برتر از دلایل اصلی پرتماشاگر شدن لیگ هجدهم بود. ضمن اینکه نمایش فوق‌العاده پدیده، مشهدی‌ها را به ورزشگاه می‌کشاند و سپاهان هم با حضور در کورس، حمایت اصفهانی‌ها را به دست آورده بود. افتتاح فولاد آرنا انگیزه‌ای برای هواداران فولاد شده بود و تیم‌های ریشه‌داری مانند سپیدرود و نفت آبادان هم فارغ از نتیجه کسب شده، همیشه سکوهای‌شان پر از تیفوسی‌هاست. ذوب‌آهن، پارس‌جنوبی و ماشین‌سازی هم دیگر تیم‌هایی بودند که در رقم خوردن این رکورد نقش داشتند.

در حالی لیگ برتر در این فصل از حیث میانگین تماشاگر، دو پله در آسیا صعود کرد که همچنان سه لیگ در این قاره پرتماشاگرتر از لیگ ایران بودند.
در این فصل به طور میانگین از هر بازی سوپرلیگ چین بیش از ۲۶ هزار نفر استقبال می‌کردند و مسابقات جی‌لیگ ژاپن هم به طور متوسط بیش از بیست هزار تماشاگر را به ورزشگاه می‌کشاند.این معدل برای لیگ هند هم حدود دو هزار تماشاگر بیشتری نسبت به لیگ برتر ایران داشت.

لیگ برتر در پنج فصل گذشته در جذب تماشاگر رشد قابل توجهی داشته. در حالی که لیگ چهاردهم به طور میانگین در هر بازی نزدیک به هفت هزار نفر را به ورزشگاه‌ها می‌کشاند، این رقم برای لیگ هجدهم به بالای دوازده هزار نفر رسید. عوامل متعددی باعث این افزایش تقریباً دو برابری شده است. از افزایش تیم‌های پرهوادار به جای تیم‌های کم هوادار که در طول چند فصل اخیر تعدادشان در لیگ برتر کم و کم‌تر شده، تا بالاتر رفتن استانداردهای ورزشگاه‌ها و برنامه‌ریزی دقیق‌تر مسابقات و البته افزایش سطح کیفی تیم‌ها.

از نیم فصل اول لیگ هجدهم نسبت به نیم فصل دوم استقبال بیشتری شده بود. تا پایان هفته پانزدهم به طور متوسط ۱۲۸۰۹ تماشاگر برای تماشای هر مسابقه به ورزشگاه می‌رفتند. در حالی که استقبال در هفته‌های پایانی روندی نزولی داشت و متوسط تماشاگر در هر مسابقه نیم‌فصل دوم ۱۲۵۸۷ بود.

در فصلی که تراکتور حتی موفق به کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا هم نشد، ولی با خرید چند ستاره مانند اشکان دژاگه، مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی و همچنین حضور در بالای جدول، در کشاندن هواداران به ورزشگاه موفق‌ترین تیم لیگ بود.
چهار تیم بعدی هم در طول فصل برای قهرمانی و کسب سهمیه در رقابت بودند. و البته بزرگ‌ترین و مجهزترین ورزشگاه‌های ایران را در اختیار دارند. نساجی هم به عنوان تیمی که نخستین سال حضورش در لیگ برتر را تجربه می‌‌کرد، توانسته خود را به جمع بزرگان فوتبال ایران برساند.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس