صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۶ تیر

برخلاف ادعای اصلاح طلبان، FATF هیچ ارتباطی به گشایش ارتباطات بانکی ایران با دیگر کشورها ندارد. FATF نه تنها باعث گشایش امور بانکی نمی‌شود، بلکه مسیرهای گشایش را نیز مسدود می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اگر از برجام خارج شویم، ایران مورد حمله نظامی قرار می‌گیرد!

روزنامه اعتماد - به مدیرمسئولی «الیاس حضرتی» عضو فراکسیون امید مجلس- در یادداشتی با عنوان «چالش برجام» نوشت: «برجام برای کشورمان از نقطه اثباتی چیز زیادی را به همراه نیاورده، موجب گشایش اقتصادی نشده و به جز آزادسازی بخشی از پول‌های توقیف شده، رهاورد اقتصادی قابل اعتنایی نداشته است. ولی از نظر سلبی، برجام مهم‌ترین توافق ایران با قدرت‌های غربی است. لااقل بعد از انقلاب به این طرف برجام مهم‌ترین توافق دیپلماتیک است. با برجام کشور ما از زیر بار تحریم‌های سخت شورای امنیت فصل ۷ منشور سازمان ملل خارج شد. همان فصلی که ما را در ذیل کشور «تهدید علیه صلح، ناقض صلح و اعمال تجاوز» قرار داد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «برجام از این دیدگاه بزرگ‌ترین دستاورد در سیاست خارجی است زیرا هجمه جهانی را علیه کشورمان شکست. اکنون نیز چنان است، تا زمانی که ما در برجام هستیم، مشمول تهدید صلح و تجاوز نمی‌شویم. آیا این دستاورد کمی است؟ گیرم که برجام کم و کسری‌هایی داشته باشد، آیا اینکه جمعی از کشورها منزلت و جایگاه ما را پس از برجام به رسمیت شناختند، مهم نیست؟».

اعتماد در ادامه نوشت: «تا زمانی که در برجام هستیم هیچ کشور اروپایی هم‌پیمان امریکا در حمله به ایران نخواهد بود… نقطه امید ترامپ دو چیز است. یک وادار کردن ما به خروج از برجام و دوم ترغیب ما به انجام یک حمله احساسی. امریکا برای تجاوز به کشورها همواره نیاز به یک فاجعه داشته و از راه‌های گوناگون تلاش می‌کند تا راه را برای ایجاد فاجعه باز بگذارد…مداخله و تجاوز نظامی امریکا در دوران بعد جنگ جهانی دوم در ویتنام، افغانستان، عراق و لیبی نیز با همین فرمول صورت گرفت. خوشبختانه نیروهای امنیتی و نظامی و سیاسی ایران نشان داده‌اند که بر اوضاع مسلطند. به بازی امریکا تن نمی‌دهند مع‌الوصف امریکا روی خروج ما از برجام سرمایه‌گذاری کرده است».

همانطور که دولتمردان و اصلاح طلبان بارها تاکید کرده بودند، هدف اصلی برجام، لغو یکباره تمامی تحریم‌های ضدایرانی بود. قرار بود که آنچنان رونق اقتصادی ایجاد شود که مردم دیگر نیازی به پول یارانه نداشته باشند. این وعده‌ها عملی نشد اما در مقابل در صنعت هسته‌ای ایران بتن ریخته شد.

حالا حامیان برجام برای توجیه این توافق خسارت بار، مدعی شده‌اند که درست است که برجام هیچ دستاورد اقتصادی نداشت، اما به ایران هراسی پایان داد و پیروزی اخلاقی برای ایران رقم زد!

کارشناسان و صاحبنظران بارها اعلا کردند که علت اصلی بی عملی اروپا در برجام، اطمینان از عدم خروج ایران از توافق است. پس از اعلام ضرب الاجل ۶۰ روزه، اروپا به تکاپو افتاد. حالا برخی اصلاح طلبان در نقش سخنگوی کاخ سفید و اتحادیه اروپا، مدعی شده‌اند که نباید از برجام خارج شویم و اگر این اقدام را انجام دهیم، به ایران حمله می‌شود!

اکنون مدت زمان زیادی است که گزینه حمله نظامی به ایران از روی میز مقامات آمریکایی برداشته شده است. همین چند روز پیش بود که پهپاد فوق مدرن و گران قیمت آمریکایی را به آهن پاره تبدیل کردیم و در آخر ترامپ از ما تشکر هم کرد.

دورشدن سایه جنگ، نه دستاورد برجام بلکه محصول اقتدار جمهوری اسلامی ایران و نتیجه مجاهدت خستگی ناپذیر نیروهای مسلح و جوانان مؤمن، انقلابی و غیور کشورمان است.

** مشکلات فعلی کشور ناشی از ناتوانی تیم اقتصادی دولت است

«سیدمهدی ذاکریان» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «من معتقدم تحریم‌ها حتماً تأثیر داشته مگر می‌شود تحریم در زندگی مردم اثر نداشته باشد؟ اثر دارد، اما اگر آمریکایی‌ها تحریم خود را به عراق، ونزوئلا، یا روسیه یا ۲ درصدش را به فرانسه وارد کنند، در فرانسه مردم یکدیگر را خواهند خورد، اما در ایران مردم زندگی خود را دارند. یک توریست خارجی را چشم بسته بیاورید در این کشور زندگی کند و پس از چندی از وی پرسیده شود که آیا تحریم را دیدی یا نه؟ ببیند چه پاسخی می‌دهد. لذا مشکل در زندگی مردم به معنی اینکه نتوانند معاش و زندگی خود را بگذرانند وجود ندارد. بله، زندگی بسیار سخت است، اما من بخش عمده این شرایط را ناشی از ناتوانی تیم اقتصادی دولت می‌دانم».

چندی پیش «محمود علوی» وزیر اطلاعات گفته بود: «در این شرایط اقتصادی باید برای مردم توضیح داد که گرانی‌ها کار دولت نیست بلکه این دشمنان هستند که با فشار تحریم‌ها می‌خواهند ملت ایران را تسلیم کنند اما موفق نمی‌شوند».

پیش از آن نیز «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود: «درخصوص فشار اقتصادی باید بگوییم دولت در این خصوص قصوری نداشته و جهان با یک پدیده نادر به نام ترامپ مواجه شده است».

این اظهارات در حالی است که روحانی - خرداد ۹۲- و در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود: «ریشه همه مشکلات به مدیریت و کارآمدی دولت بازمی‌گردد».

هیچکس مدعی نیست که تحریم‌ها هیچ تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد، ولیکن با توجه به اختیارات و امکانات گسترده قوه مجریه، علت اصلی وضع موجود، سوءمدیریت در دولت است.

** باید به FATF بپیوندیم تا دیگر با چمدان پول جابجا نکنیم!

«محمدرضا خباز» استاندار سابق خراسان شمالی و فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت: «در صورتی که لوایح مرتبط با FATF تصویب شود، روابط بانکی ایران آسان‌تر خواهد شد. ارتباطات بانکی در مواردی مانند وضعیت کنونی است و در مواردی هم کاربردش در حوزه سرمایه گذاری خارجی است. چرا که سرمایه دار خارجی برای سرمایه گذاری در ایران، ارز خود را با چمدان جاباجا نمی‌کند، بلکه با بانک‌ها در کشور خود و در کشور سرمایه گذاری شده، ارتباط بانکی برقرار می‌کند».

دولتمردان و اصلاح طلبان، پیش از این یکی از دلایل اصلی لزوم توافق هسته‌ای را لغو تحریم‌های مالی و بانکی نامیده بودند. مقامات ارشد دولت در سال ۹۴ و پس از امضای برجام اعلام کردند که تحریم‌های مالی و بانکی به تاریخ پیوست و سرمایه گذران خارجی برای سرمایه گذاری در ایران در صف ایستاده‌اند. در همین رابطه آقای روحانی- دی ۹۴- چند ساعت پس از اعلام رسمی آغاز اجرای برجام، در نشست خبری خود در محل سالن اجلاس سران با اشاره به دستاوردهای بسیار زیاد برجام از باز شدن «هزار ال‌سی» خبر داد و تصریح کرد: «در همین تجربه چند ساعته امروز هزار ال‌سی در بانک‌های مختلف باز شد و این نشان داد آنها که می‌گفتند باور نکنید، اشتباه می‌کردند».

پس از این اظهار نظر قابل تأمل، علاوه بر منتقدان و فعالان اقتصادی، حتی رسانه‌های ذوق‌زده برجام نیز به موضوع گشایش ۱۰۰۰ ال‌سی واکنش نشان داده و آن را زیر سؤال بردند. سال‌ها گذشت. روحانی- اردیبهشت ۹۷- گفت: «چهار سال گذشته می‌رفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه می‌کردیم، در هواپیما می‌گذاشتیم، بیمه می‌کردیم، در فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی می‌آوردیم…صبح چند گونی دلار را به صرافی‌ها می‌دادیم، صرافی‌ها هم خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند. چطور تقسیم می‌کردند و به کی می‌دادند؟ جنس‌هایی هست در میوه فروشی، وقتی پرتقال می‌آید میوه‌های خوب را زیر می‌گذارد و می‌گوید قبلاً فروختم! پرتقال خوب زیر می‌ماند برای از ما بهتران»!

برخلاف ادعای اصلاح طلبان، FATF هیچ ارتباطی به گشایش ارتباطات بانکی ایران با دیگر کشورها ندارد. FATF نه تنها باعث گشایش امور بانکی نمی‌شود، بلکه مسیرهای گشایش را نیز مسدود می‌کند.

FATF شناسایی مسیرهای دور زدن تحریم‌ها را جز وظایف خود می‌داند. وظیفه اصلی این سازمان، هوشمندسازی تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • عباس IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    28 2
    ای لعنتبه اینایی که داعم حرف از حمله نظامی دشمن میکنن تا به خواسته هاشون برسن اگر قرار بود دشمن به کشور ما حمله نظامی بکنه انهدام پهباد بهترین موقعیت بود پس نشینید بگید از برجام خارج بشیم دشمن حمله خواهد کرد همانطور که قبل برجام گفتید اگر برجام امضا نمیشد دشمن حمله میکرد نمیدونم دوستان نادان بدتر از دشمن داناس
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    20 6
    ظریف وروحانی باید بابت کلاه بزرگ برجام برسر ملت ایران باز خواست شوند
  • CA ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    15 3
    اصلاح طلبان چندش آورن
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    5 10
    برجام سایه جنگ رو به کلی از ایران دور کرد و الان که از بین رفته باز سایه جنگ برگشته مثل اون 8 سال
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
      5 2
      برجام تنها سایه ایی رو که دور کرد آرامش از زندگی و معیشت مردم بود ولی خوب نون چربی توکاسه وطن فروشان کاسب تحریم و جنگ هراس گذاشت
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
      7 0
      قدرت دفاعی و موشکی ما سایه جنگ را دور کرده است نه لبخند دیپلمات ها !!!!
    • حیدر صالح IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
      6 2
      شماها کی میخایید چشم باز کنید ؟ چقدر فیلم سینمایی و تبلیغ سلاح آمریکایی در سینما را باور دارید؟ سرباز آمریکایی در سینما شکست ناپذیر است ! اما فقط در سینما ! سرباز آمریکایی در خلیج فارس بر عرشه زانو زده و با چشمان گریان به غلط کردن افتاده ! کجای کارید شماها
    • ali NL ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
      2 0
      مقداری خندیدیم
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
      0 3
      کاری ندارد. یک برجام دیگر هم امضا می کنیم و موشکها را هم می دهیم بتن بریزند تا دوباره سایه جنگ دور شود!
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
      2 5
      ای دلقکهایی که دم از کوروش و داریوش می‌زنید پس چرا پاچه‌های یانکی‌ها رو لیس می‌زنید
  • فرزانه AE ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    9 1
    واقعا جماعت به اصطلاح اصلاح طلب خجالت نمی کشند؟ کاش حضرات اصلاح طلب بیاد بیاورند که بعد از این دنیا، جهانی دیگر است که باید جوابگوی خداوند بزرگ باشیم. در ان دنیا چگونه در برابر پیامبر خدا و شهدایی همچون شهید حججی سر بلند کنیم.
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    30 3
    تا از برجام خارج نشویم خناسان داخلی و خارجی جلوی پیشرفت کشور رو میگیرن تا نابودی استکبار یک یا علی دیگر
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    16 0
    بزدلی هم عجب مرضیه !
  • سید IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    16 0
    اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان برجام!
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    15 0
    ما در حال تو دهنی به کسانی بودیم که در دنیا ما رو به جنگ تهدید میکردند اما ظاهرا ما باید اول به کسانیکه در داخل ما رو به جنگ تهدید میکنند مانند امثال الیاس حضرتی ها تو دهنی بزنیم تا حساب دست انور آبی ها هم بیاد .
  • شهبازی IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    8 0
    نوشتید:تا زمانی که در برجام هستیم هیچ کشور اروپایی هم‌پیمان امریکا در حمله به ایران نخواهد بود ##بیچاره نادان جنگ نظامی نیست که هم پیمان نشوند امروز جنگ جنگ اقتصادی است وهمه غرب با آمریکا هم پیمان است چرا از درک این مطلب عاجزید یا قصد خیانت دارید؟
  • SY ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    9 3
    کسی نیست به این احمق های اصلاح طلب بگه بابا تا کی میخواین سرتونو مث کبک زیر برف بکنین
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    9 0
    افساد طلبان ترسو.
  • یک جانباز IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    8 3
    انشالله مجلسی روی کار بیاید و قانونی تصویب کند که هر آدم خائنی که از برجام بی خاصیت دفاع کردو مردم را به اصطلاح ترساند محاکمه شود و افرادی مثل حضرتی ها که ماموریت برای غرب دارند برای همیشه حذف شوند باید به این آقایان حالی کرد اگر نبود قدرت موشکی و نفوذ منطقه ای غرب لحظه ای برای حمله درنگ نمی کرد و شما جو سازی میکنید تا آنرا تقدیم آمریکا کنید کور خوانده اید
  • علی ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    5 0
    یعنی این دولت ما مردم رو چی فرض کرده اینقدر راحت دروغ میگه حالا یه بار با اون حرف ها درباره برجام کلاه سرمون گذاشت قرار نیست دوباره گول این حرف هارو بخوریم
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    2 0
    اگر از برجام خارج شویم ایران بهشت میشود .ایران گلستان میشود ...
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    8 0
    با خروج از برجام سایه جنگ می رود جمع کنید مگه حمله نظامی شوخی است هرجنگی در خلیج فارس شروع شود بیشتر کشورهای اروپایی بدبخت میشن
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    8 3
    اصلاح لجنهای بیشرف زندگی و سفره و معیشت مردم رو داغون کردن و همه رو بروز سیاه نشوندن . خدا نابودشون بکنه انشاالله
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    8 2
    اگر از برجام خسارت محض خارج شویم و fatf را هم نپذیریم دنیا به عقلانیت ما ایمان می آورد و جیره افسادطلبان و لیبرالهای داخلی قطع می شود
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    3 3
    خدایا روابط ما را با دنیا، منطقی کن.
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    1 0
    وا بده دکتر....
  • DE ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    4 0
    تحریم ها نشان دادند علاوه بر فروش نفت خام و گاز جایگزین های جدید برای کسب بودجه سالانه با راه اندازی خظ تولید داخلی و تجارت با همسایگان و کشورهای دیگه مورد نیاز است . راه اندازی خط تولید و تقویت صنعت ایرانی با بسیج مردم برای توسعه خط تولید کالاهای ایرانی. برای مصارف داخلی و برای صادرات به کشورهای دیگه. ایجاد تحول در صنعت نفت یعنی تولید فراوردهای نفتی و کالاهای مصرفی از نفت برای فروش . استفاده از مهندسین پتروشیمی برای این امر مبارک در صنعت نفت.
    • IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
      5 0
      سلفی بگیران با موگرینی عقلشان به چیزی بیشتر از ذلت تسلیم قد نمیدهد
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    5 0
    خاک بر سر افسادطلبان بی عرضه نخود مغز . یعنی موجودی به بی غیرتی و حماقت افسادطلبان در دنیا وجود نداره
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    5 0
    خاک بر سر اصلاحطلبان...
  • FR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    2 0
    به نوبخت باید گفت جهان در عین حال با پدیده نادری بعنوان دولت در ایران مواجه شد کهقصد داشت بدست خود همه چیز کشور را قربانی راه غرب کند.... انصافا این نادر تر بود......
  • محمد IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    2 0
    من از مردم عزیز و با عزت و آزاده ميهن بزرگ و پر غرور و دوست داشتنيم سوال میکنم که چطور چرا و چگونه 2بار به اين جنس انسان رأی دادين؟ من فقط با همین کار دارم جدا از هر حزب و سیاستی با چیه این آدم حال کردین ک رأی دادین والله ما این سلیقه‌ای نبودیم ما آزاده اندیش بودیم
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    2 0
    شما بز دلان بی تدبیر خودتان می گوید خودتان تایید می کنید و هر چه چرت وپرت به ذهن تان می رسد بلغور می کنید
  • علی اصغر IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    2 2
    با سلام ایران باید از برجام خارج شود و گرنه به اسلام و خون شهدا خیانت کردیم اگر هم حمله نظامی بشود بهتر از این همه ظلم و خفت و خواری اصلا از نظر امریکا ایران کیلویی چند بدوشیم و ذبحکنیم پس پای دینمان بمیریم ابن وعده ی خداوند است
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
    2 0
    نباید به لایحه های استعماری FATF پیوست
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
    5 0
    وطن فروش ترین گروک بعد منافقین کوردل نامیدان بی تدبیاند
  • AE ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
    2 0
    دستاورد برجام=انتقال ارز با گونی
  • AE ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
    3 0
    مدافعان حرم و حافظان امنیت، سایه جنگ را از سر ایران دور کردند
  • AE ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
    6 0
    درود خدا بر سردار حاج قاسم سلیمانی
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
    1 0
    چی نوشته ؟ روحانی : باید بداد تفکیک قوا برسیم ؟! جناب ! نماینده های مجلس رو جنابعالی آوردی تو دولت استخدام کردی خودشونم نمیدونن مال کدوم قوه ان ، اونوقت خودت خواستار این هستی بداد کار دولت تو برسن ؟ یکی برای این تفکیک قوه رو توضیح بده تورو خدا
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
    1 0
    روزی که دولتمردان به هم تبریک میگفتند و مرحوم هاشمی اولین کسی بود که تبریک گفت حسن روحانی برجام را آفتاب تابان ناید یادتان رفته حالا تقصیر دولت نیست اوبامای مودب خوب بود که شما را به چاه ترامپ انداخت یا ترامپ که التماس یک تماس تلفنی دارد حتما تقصیر ترامپ است که منتقدین برجام را منکوب کردید و اجازه اظهار نظر ندادید آخه کاسبان تحریم بودند
  • LV ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
    2 0
    مگه هنوز حمله نکرده من فکر کردم جنگ شروع شده که گرسنه موندیم
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
    3 1
    آقای حضرتی (تقی زاده )جون هر کی دوست داری ول کن برو به کشوری که تابعیتشو داری بزای ما با کمک رهبر عزیز و این پاسداران جانبر کف مملکت دشمنامونو نابود کنیم .از پشت خنجر نزن ول کن برو
  • سید رضا IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
    1 0
    این خناسان ؛ حتی برخلاف نظر آمریکا ، باز، سعی در القای سایه جنگ دارند !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس